Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

PKP Intercity na kursie kolizyjnym ze związkami zawodowymi. Groźba strajku coraz bardziej realna

inforail
12.08.2025 18:30
0 Komentarzy

Związki zawodowe działające w PKP Intercity poinformowały o zakończeniu negocjacji z zarządem spółki w sprawie wzrostu wynagrodzeń.

Jak przekazał Związek Zawodowy Maszynistów Kolejowych, rozmowy nie przyniosły porozumienia, a po podpisaniu protokołu rozbieżności rozpoczęto procedurę sporu zbiorowego.

Rozkład jazdy:

  1. Czy zarząd PKP Intercity spełni żądania związków zawodowych przed upływem terminu 13 sierpnia?
  2. Jakie skutki dla pasażerów może mieć ewentualny strajk pracowników PKP Intercity?
  3. Dlaczego wszystkie główne organizacje kolejarskie zjednoczyły się w jednym froncie negocjacyjnym?

Postulaty strony społecznej

Związki domagają się podwyżki wynagrodzenia zasadniczego o 1000 zł brutto od 1 lipca 2025 r. dla pracowników objętych Zakładowym Układem Zbiorowym Pracy, a także proporcjonalnego wzrostu płac dla osób rozliczanych według wskaźnika.

W komunikacie podkreślono, że jeśli do 13 sierpnia 2025 r. postulaty nie zostaną spełnione, formalnie zainicjowany zostanie spór zbiorowy. Szef Związku Zawodowego Maszynistów Kolejowych, Leszek Miętek, w rozmowie z PAP zaznaczył:

„Jeżeli do 13 sierpnia nie zostaną spełnione nasze postulaty, to po prostu zafunkcjonuje spór zbiorowy i będziemy rokować w ramach sporu zbiorowego. Z tą różnicą, że spór zbiorowy w sytuacji fiaska może się zakończyć strajkiem.”

Związki zawodowe działające w PKP Intercity poinformowały o braku porozumienia w ramach prowadzonego dialogu społecznego dotyczącego podwyżek wynagrodzeń. Wspólnym pismem skierowanym do prezesa zarządu spółki Janusza Malinowskiego organizacje pracownicze zainicjowały procedurę sporu zbiorowego, domagając się wdrożenia od 1 lipca 2025 r. podwyżki wynagrodzenia zasadniczego o 1000 zł brutto dla wszystkich pracowników wynagradzanych zgodnie z postanowieniami Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy oraz proporcjonalnego wzrostu płac dla osób rozliczanych według wskaźnika.

Związki podkreślają, że niespełnienie postulatów do 13 sierpnia 2025 r. będzie skutkować formalnym rozpoczęciem sporu zbiorowego. W dokumencie przypomniano, że zgodnie z ustawą o rozwiązywaniu sporów zbiorowych pracodawca ma obowiązek poinformowania właściwego Inspektora Pracy o fakcie zaistnienia sporu oraz prowadzenia negocjacji w celu jego rozwiązania.

Jednocześnie organizacje związkowe ostrzegają, że w razie dalszego braku porozumienia kolejnym krokiem może być ogłoszenie strajku.

Wspólny front związków zawodowych

Pod pismem podpisały się m.in.:

  • Związek Zawodowy Maszynistów Kolejowych w Polsce
  • Federacja Związków Zawodowych Pracowników PKP
  • Federacja Związków Zawodowych Kolejarzy
  • Związek Zawodowy Drużyn Konduktorskich w RP
  • Międzyzakładowy Związek Zawodowy ZEW zjednoczony Taboru
  • Federacja Związków Zawodowych Pracowników Automatyki i Telekomunikacji PKP
  • Niezależny Samorządny Związek Zawodowy „Solidarność”

Tak szeroka lista sygnatariuszy wskazuje na rzadko spotykaną jednomyślność różnych środowisk kolejarskich w walce o poprawę warunków płacowych.

Spór w PKP Intercity
Spór w PKP Intercity

PKP Intercity – największy polski przewoźnik dalekobieżny

PKP Intercity jest największym operatorem kolejowym w Polsce, zapewniającym połączenia między największymi miastami oraz popularnymi miejscowościami turystycznymi. Spółka realizuje także przewozy międzynarodowe w Europie.

W 2024 roku pociągi przewoźnika przewiozły 78,5 mln pasażerów, co oznacza wzrost o 15% w porównaniu z rokiem poprzednim i o 33% względem 2022 r. W ofercie PKP Intercity znajdują się cztery kategorie połączeń:

  • Twoje Linie Kolejowe (TLK) i InterCity (IC) – połączenia ekonomiczne,
  • Express InterCity (EIC) oraz Express InterCity Premium (EIP) obsługiwane pojazdami Pendolino – połączenia ekspresowe.

Plany przewozowe

Zgodnie z szacunkami, w 2025 roku PKP Intercity planuje przewieźć 88 mln pasażerów, a do 2030 roku liczba ta ma wzrosnąć do 110 mln.

Komentarze