PKP Intercity na kursie kolizyjnym ze związkami zawodowymi. Groźba strajku coraz bardziej realna
Związki zawodowe działające w PKP Intercity poinformowały o zakończeniu negocjacji z zarządem spółki w sprawie wzrostu wynagrodzeń.
Jak przekazał Związek Zawodowy Maszynistów Kolejowych, rozmowy nie przyniosły porozumienia, a po podpisaniu protokołu rozbieżności rozpoczęto procedurę sporu zbiorowego.
Rozkład jazdy:
- Czy zarząd PKP Intercity spełni żądania związków zawodowych przed upływem terminu 13 sierpnia?
- Jakie skutki dla pasażerów może mieć ewentualny strajk pracowników PKP Intercity?
- Dlaczego wszystkie główne organizacje kolejarskie zjednoczyły się w jednym froncie negocjacyjnym?
Postulaty strony społecznej
Związki domagają się podwyżki wynagrodzenia zasadniczego o 1000 zł brutto od 1 lipca 2025 r. dla pracowników objętych Zakładowym Układem Zbiorowym Pracy, a także proporcjonalnego wzrostu płac dla osób rozliczanych według wskaźnika.
W komunikacie podkreślono, że jeśli do 13 sierpnia 2025 r. postulaty nie zostaną spełnione, formalnie zainicjowany zostanie spór zbiorowy. Szef Związku Zawodowego Maszynistów Kolejowych, Leszek Miętek, w rozmowie z PAP zaznaczył:
„Jeżeli do 13 sierpnia nie zostaną spełnione nasze postulaty, to po prostu zafunkcjonuje spór zbiorowy i będziemy rokować w ramach sporu zbiorowego. Z tą różnicą, że spór zbiorowy w sytuacji fiaska może się zakończyć strajkiem.”
Związki zawodowe działające w PKP Intercity poinformowały o braku porozumienia w ramach prowadzonego dialogu społecznego dotyczącego podwyżek wynagrodzeń. Wspólnym pismem skierowanym do prezesa zarządu spółki Janusza Malinowskiego organizacje pracownicze zainicjowały procedurę sporu zbiorowego, domagając się wdrożenia od 1 lipca 2025 r. podwyżki wynagrodzenia zasadniczego o 1000 zł brutto dla wszystkich pracowników wynagradzanych zgodnie z postanowieniami Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy oraz proporcjonalnego wzrostu płac dla osób rozliczanych według wskaźnika.
Związki podkreślają, że niespełnienie postulatów do 13 sierpnia 2025 r. będzie skutkować formalnym rozpoczęciem sporu zbiorowego. W dokumencie przypomniano, że zgodnie z ustawą o rozwiązywaniu sporów zbiorowych pracodawca ma obowiązek poinformowania właściwego Inspektora Pracy o fakcie zaistnienia sporu oraz prowadzenia negocjacji w celu jego rozwiązania.
Jednocześnie organizacje związkowe ostrzegają, że w razie dalszego braku porozumienia kolejnym krokiem może być ogłoszenie strajku.
Wspólny front związków zawodowych
Pod pismem podpisały się m.in.:
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
- Związek Zawodowy Maszynistów Kolejowych w Polsce
- Federacja Związków Zawodowych Pracowników PKP
- Federacja Związków Zawodowych Kolejarzy
- Związek Zawodowy Drużyn Konduktorskich w RP
- Międzyzakładowy Związek Zawodowy ZEW zjednoczony Taboru
- Federacja Związków Zawodowych Pracowników Automatyki i Telekomunikacji PKP
- Niezależny Samorządny Związek Zawodowy „Solidarność”
Tak szeroka lista sygnatariuszy wskazuje na rzadko spotykaną jednomyślność różnych środowisk kolejarskich w walce o poprawę warunków płacowych.
PKP Intercity – największy polski przewoźnik dalekobieżny
PKP Intercity jest największym operatorem kolejowym w Polsce, zapewniającym połączenia między największymi miastami oraz popularnymi miejscowościami turystycznymi. Spółka realizuje także przewozy międzynarodowe w Europie.
W 2024 roku pociągi przewoźnika przewiozły 78,5 mln pasażerów, co oznacza wzrost o 15% w porównaniu z rokiem poprzednim i o 33% względem 2022 r. W ofercie PKP Intercity znajdują się cztery kategorie połączeń:
- Twoje Linie Kolejowe (TLK) i InterCity (IC) – połączenia ekonomiczne,
- Express InterCity (EIC) oraz Express InterCity Premium (EIP) obsługiwane pojazdami Pendolino – połączenia ekspresowe.
Plany przewozowe
Zgodnie z szacunkami, w 2025 roku PKP Intercity planuje przewieźć 88 mln pasażerów, a do 2030 roku liczba ta ma wzrosnąć do 110 mln.
Komentarze