Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

PKP Intercity: Lokomotywy Dual Power nie są planowane na rozkład jazdy 2025/2026

inforail
05.02.2025 11:30
0 Komentarzy

PKP Intercity od dłuższego czasu planuje wprowadzenie do swojej floty nowoczesnych lokomotyw dwunapędowych PESA Dual Power.

Jednak jak wynika z wypowiedzi członka zarządu PKP Intercity, Adama Wawrzyniaka, projekt ten nieco odbiega od pierwotnych założeń czasowych. Choć pierwsze dostawy miały nastąpić już w kwietniu tego roku, termin ten nie zostanie dotrzymany.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie są główne przyczyny opóźnień w dostawie lokomotyw PESA Dual Power dla PKP Intercity?
  2. Dlaczego testowana lokomotywa PESA Dual Power nie stanie się częścią floty PKP Intercity?
  3. Czy lokomotywy PESA Dual Power zostaną uwzględnione w rozkładzie jazdy PKP Intercity na lata 2025/2026?
PESA Dual Power
Gama Dual Power

Opóźnienia, ale i przyspieszenie prac

Jak podkreśla Wawrzyniak, mimo że kwietniowa dostawa nie dojdzie do skutku, PESA znacząco przyspieszyła prace nad projektem. Od lata ubiegłego roku widoczny jest wyraźny postęp, choć ostateczne terminy wciąż pozostają przedmiotem rozmów. PKP Intercity nie deklaruje konkretnych dat, gdyż wciąż trwają ustalenia z producentem oraz proces homologacji.

Prototyp na testach – nie dla PKP Intercity

Obecnie wyprodukowana została jedna lokomotywa PESA Dual Power, która jednak formalnie nie należy do PKP Intercity. Pomimo widocznego oznakowania przewoźnika na testowanym egzemplarzu, jednostka ta nie będzie stanowić części floty PKP Intercity. Jak wyjaśnia Wawrzyniak, lokomotywa ta służy jedynie do realizacji jazd testowych na podstawie porozumienia zawartego jeszcze w latach 2016-2017.

Prototypowa lokomotywa, po przeprowadzeniu niezbędnych badań i uzyskaniu wymaganych homologacji, stanie się wzorem dla przyszłej produkcji seryjnej. Jednak obecnie PKP Intercity nie traktuje tych pojazdów jako elementu swojego taboru i nie planuje ich wprowadzenia w najbliższym czasie – mówi Adama Wawrzyniak.

Czy PESA Dual Power znajdzie się w rozkładzie PKP Intercity?

Pomimo zaawansowanych testów i widocznych postępów, PKP Intercity nie planuje na ten moment wykorzystywania lokomotyw PESA Dual Power w nowym rozkładzie jazdy. Wawrzyniak jasno zaznacza, że w aktualnych planach przewoźnika te pojazdy nie są uwzględnione na lata 2025/2026.

To oznacza, że przyszłość lokomotyw dwunapędowych w barwach PKP Intercity wciąż pozostaje niepewna. Z jednej strony PESA wykazuje determinację w rozwoju projektu, z drugiej jednak nie ma jeszcze jednoznacznej decyzji o ich zakupie przez przewoźnika. Dalsze losy tego przedsięwzięcia będą zależały od wyników testów oraz ostatecznych negocjacji pomiędzy PKP Intercity a producentem.

Komentarze