Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

PKP Intercity konsekwentnie realizuje inwestycje z KPO. Kolejne środki na zakup lokomotyw i modernizację wagonów

inforail
17.09.2025 12:30
0 Komentarzy

PKP Intercity sukcesywnie korzysta ze wsparcia finansowego przyznanego w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

Z końcem sierpnia na konto spółki wpłynęła kolejna transza dofinansowania w wysokości ponad 202 mln zł. W sumie przewoźnik otrzyma już 2 mld 162 mln zł na modernizację taboru i unowocześnienie oferty dla pasażerów.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie korzyści dla pasażerów przyniesie zakup nowych lokomotyw Griffin i modernizacja wagonów w ramach KPO?
  2. W jaki sposób inwestycje PKP Intercity wspierają rozwój polskich producentów taboru kolejowego?
  3. Czy przewoźnik zdąży zakończyć wszystkie inwestycje finansowane z KPO do czerwca 2026 roku?

Umowa z CUPT i harmonogram wypłat

W październiku 2024 roku PKP Intercity podpisało umowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT), gwarantującą bezzwrotne wsparcie w wysokości 2,16 mld zł. Finansowanie obejmuje ponad 94% wydatków kwalifikowanych i ma zostać w pełni rozliczone do końca czerwca 2026 roku.

Od tego czasu spółka otrzymała już trzy transze środków: w kwietniu 2025 r. – 874,5 mln zł, pod koniec maja – ponad 147 mln zł, a pod koniec sierpnia – ponad 202 mln zł. Łącznie na konto przewoźnika trafiło już 1 224 144 780,68 zł, czyli 56,6% przyznanego dofinansowania.

Zakupy i modernizacje – inwestycje w nowoczesny tabor

Środki unijne finansują zakup 56 nowoczesnych lokomotyw Griffin o wartości 1 mld zł, a także modernizację 248 wagonów różnych typów, których wartość sięga 1,2 mld zł. Nowe lokomotywy, osiągające prędkość 160 km/h, zwiększą bezpieczeństwo, komfort i punktualność podróży po Polsce, a dzięki energooszczędnym rozwiązaniom będą również bardziej przyjazne środowisku.

Modernizowane wagony otrzymają wygodne fotele ze stolikami i indywidualnym oświetleniem, klimatyzację i system informacji pasażerskiej oraz udogodnienia dla różnych grup pasażerów – m.in. osób z niepełnosprawnościami, rodzin z dziećmi, seniorów czy rowerzystów. Szczególne znaczenie mają 50 wagonów COMBO, które zostaną wyposażone w dodatkowe rozwiązania, takie jak przestrzenie wielofunkcyjne czy automaty vendingowe.

Do 17 września 2025 roku PKP Intercity odebrało już 161 wagonów i 44 lokomotywy EU160. Ponadto zakończono realizację 3 z 7 inwestycji planowanych w ramach projektu współfinansowanego z KPO.

Korzyści dla pasażerów i polskiej gospodarki

Nowoczesne lokomotywy i wagony będą obsługiwały połączenia praktycznie w całej Polsce, podnosząc jakość podróży i standard usług przewoźnika. Dzięki temu pasażerowie zyskają dostęp do wygodniejszych, bezpieczniejszych i bardziej punktualnych pociągów.

Inwestycje te wspierają jednak nie tylko rozwój samego PKP Intercity, ale również polskiego przemysłu kolejowego. Wszystkie kontrakty realizowane są przez krajowych producentów: modernizacją wagonów zajmują się Fabryka Pojazdów Szynowych H. Cegielski z Poznania, Pesa Bydgoszcz, Pesa Mińsk Mazowiecki oraz PKP Intercity Remtrak, natomiast dostawą lokomotyw zajmuje się Newag z Nowego Sącza.

Dotychczas PKP Intercity zainwestowało 16,5 mld zł wyłącznie u polskich producentów, wspierając rozwój i utrzymanie miejsc pracy w branży taborowej.

Perspektywy na przyszłość

Dzięki dofinansowaniu z KPO przewoźnik konsekwentnie modernizuje swój tabor, zbliżając się do realizacji ambitnego planu rozwoju i podniesienia jakości podróży kolejowych w Polsce. Wdrożenie wszystkich inwestycji do połowy 2026 roku pozwoli na znaczącą poprawę komfortu i bezpieczeństwa podróży, a także umocni rolę kolei jako ekologicznego i konkurencyjnego środka transportu.

Komentarze