Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

PKP Intercity czekają na oferty na piętrowe ezt-y. Wiemy do kiedy

inforail
02.05.2025 09:30
0 Komentarzy

PKP Intercity do 17 lipca tego roku czeka na ostateczne oferty dotyczące dostawy pociągów piętrowych, które mają jeździć z prędkością 200 km/godz – poinformował PAP prezes przewoźnika Janusz Malinowski.

Dopytywany, kiedy pierwsze piętrowe pociągi mogłyby dotrzeć do Polski, jeżeli umowa zostałaby podpisana w tym roku, szef firmy powiedział, że będzie to zależało do ofert producentów, ale należy się liczyć z przedziałem rzędu 40-44 miesięcy do momentu dostawy.

Rozkład jazdy:

  1. Na jakim etapie znajduje się obecnie postępowanie przetargowe na zakup 42 piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych dla PKP Intercity i kiedy planowane jest złożenie ofert ostatecznych?
  2. Jakie są przewidywane terminy dostaw nowych piętrowych pociągów i jakie firmy zgłosiły chęć udziału w postępowaniu?
  3. Dlaczego PKP Intercity zrezygnowało z wcześniejszych planów zakupu pociągów typu push-pull i jakie korzyści mają oferować nowe zespoły trakcyjne?
Piętrowy ezt PKP IC
Piętrowy ezt PKP IC

Ostateczne oferty

„Czekamy na oferty ostateczne, termin ich złożenia to 17 lipca tego roku” – powiedział szef kolejowego przewoźnika zapytany, na jakim etapie jest postępowanie dotyczące zakupu 42 piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych.

Postępowanie w trybie dialogu konkurencyjnego na zakup 42 piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych do obsługi połączeń krajowych, z możliwością domówienia kolejnych 30 pociągów, PKP Intercity ogłosiło w październiku ubiegłego roku. Będą to pierwsze takie pociągi należące do przewoźnika. Wartość zamówienia podstawowego to prawie 10 mld zł brutto.

Na początku grudnia ubiegłego roku trzy podmioty wyraziły zainteresowanie udziałem w postępowaniu na dostawę piętrowych pociągów dla PKP Intercity. Chodzi o: Stadler Polska, konsorcjum z liderem Siemens Mobility oraz Alstom Polska.

Elektryczne zespoły trakcyjne składają się z dwóch członów sterowniczych na końcach pociągu oraz członów pośrednich. PKP Intercity ma już elektryczne zespoły trakcyjne – Pendolino, FLIRT, Dart i ED74.

Jak wcześniej mówił Janusz Malinowski, piętrowe elektryczne zespoły trakcyjne w porównaniu do pociągów typu push-pull mają wiele zalet np. mniejsze zużycie energii.

PKP Intercity początkowo planowało kupić 38 piętrowych pociągów typu push-pull, ale przewoźnik unieważnił dwa postępowania przetargowe. W drugim propozycja złożona przez konsorcjum nie podlegała dalszej ocenie, gdyż skończył się termin związania ofertą. Pierwsze postępowanie zostało unieważnione, ponieważ złożona oferta przewyższała zaplanowany budżet na zakup pojazdów. Wartość oferty przekroczyła 7,8 mld zł brutto i była wyższa od przewidzianego budżetu o 2,4 mld zł.

W pociągach push-pull, złożonych z lokomotywy i wagonów, ostatni wagon może pełnić rolę sterowniczego. Gdy pociąg jest ciągnięty przez lokomotywę, sterowanie odbywa się z niej, a gdy jest przez lokomotywę pchany – z wagonu sterowniczego.

PKP Intercity to największy polski operator kolejowy, który zapewnia komunikację między dużymi miastami oraz popularnymi ośrodkami turystycznymi w kraju, a także umożliwia podróżowanie po Europie. Pociągi PKP Intercity przewiozły w ub.r. 78,5 mln pasażerów, czyli o 15 proc. więcej niż rok wcześniej i 33 proc. więcej niż w roku 2022.

Firma oferuje podróże czterema kategoriami pociągów. Twoje Linie Kolejowe (TLK) i InterCity (IC) to połączenia ekonomiczne, zaś Express InterCity (EIC) i obsługiwane pojazdami Pendolino Express InterCity Premium (EIP) – połączenia ekspresowe.

Szacunki przewoźnika zakładają, że w tym roku zwiększy liczbę przewiezionych pasażerów do 88 mln, a w 2030 roku – do 110 mln.

Komentarze