PKP CARGOTABOR zwolni ponad 30% załogi
Zarząd PKP Cargotabor rozpoczął konsultacje ws. zwolnień grupowych, które obejmą do 30,2 proc. zatrudnionych w spółce, do 752 pracowników, w różnych grupach zawodowych. Proces zwolnień ma potrwać do 30 listopada 2024 r. – poinformowało w środę w komunikacie giełdowym PKP Cargo.
Zaznaczono, że „zwolnienia grupowe miałyby objąć do 30,2 proc. zatrudnionych w Spółce zależnej do 752 pracowników w różnych grupach zawodowych i nastąpić w okresie: nie wcześniej niż od dnia następującego po dniu zawiadomienia do powiatowych urzędów pracy do dnia 30 listopada 2024 roku”.
Spis treści:
- Jakie są przyczyny, które skłoniły zarząd PKP Cargotabor do podjęcia decyzji o zwolnieniach grupowych?
- W jaki sposób zarząd PKP Cargotabor planuje wspierać pracowników objętych zwolnieniami grupowymi w poszukiwaniu nowej pracy?
- Jakie były konsekwencje tzw. decyzji węglowej, realizowanej przez PKP Cargo w latach 2022-2023, dla obecnej sytuacji finansowej spółki?
W spółce zależnej
„Zarząd PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji (…) w dniu dzisiejszym powziął informację o rozpoczęciu w dniu 21 sierpnia 2024 r. przez Zarząd CARGOTABOR Sp. z o.o. +Spółka zależna+ procesu konsultacji związkowych zwolnień grupowych i przekazaniu działającym w Spółce zależnej organizacjom, na podstawie art. 2 ust. 3 Ustawy z dnia 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników, zawiadomienia o zamiarze dokonania zwolnień grupowych w CARGOTABOR Sp. z o.o” – podano w komunikacie PKP Cargo.
Wcześniej w sierpniu PKP Cargotabor złożyło oświadczenie o wycofaniu wniosku o otwarcie postępowania sanacyjnego, które zostało złożone wraz z wnioskiem o ogłoszenie upadłości 26 lipca br. Postępowanie to miało doprowadzić do „przywrócenia spółce zależnej dobrej kondycji ekonomicznej” – informowała wtedy firma.
PKP Cargotabor zajmuje się naprawą, utrzymaniem i modernizacją taboru kolejowego, prowadzi działalność w 15 zakładach na terenie Polski. Spółka należy do PKP Cargo.
PKP Cargo poinformowało w zeszłym tygodniu o uruchomieniu procesu zwolnień grupowych – ustanowiony został wówczas Regulamin Zwolnień Grupowych w Centrali i w Zakładach Spółki. W komunikacie przewoźnika wyjaśniono, że zwolnieniami grupowymi zostanie objętych do 30 proc. zatrudnionych w PKP Cargo w restrukturyzacji, tzn. maksymalnie 4142 pracowników w różnych grupach zawodowych.
PKP Cargo zaznaczyło, że proces zwolnień grupowych został poprzedzony analizą wszystkich stanowisk, uwzględniającą kryteria zarówno ekonomiczne, jak i m.in. efektywność pracy, znaczenie dla kluczowych operacji oraz potencjał do adaptacji w nowych strukturach organizacyjnych.
Przewoźnik tłumaczył, że pracownicy objęci procesem zwolnień grupowych będą mogli skorzystać z pomocy szkoleniowej i doradczej; prowadzone będą szkolenia rozwijające umiejętności, które będą mogły być wykorzystywane w przy poszukiwaniu nowej pracy. Szkolenia obejmą m.in. pomoc w pisaniu CV, przygotowanie do rozmów kwalifikacyjnych czy kursy obsługi MS Office.
Pod koniec maja br. zarząd spółki zdecydował o skierowaniu do 30 proc. pracowników na tzw. nieświadczenie pracy. Zaproponował też rozwiązanie zakładowego zbiorowego układu pracy i porozumienia ws. wzajemnych zobowiązań stron układu. W czerwcu zaś podjął uchwałę o jednostronnym rozwiązaniu, z upływem 24-miesięcznego okresu wypowiedzenia, Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy, a 27 czerwca zdecydował o złożeniu wniosku do sądu o otwarcie postępowania sanacyjnego.
Według PKP Cargo trudna sytuacja spółki jest konsekwencją błędów i zaniechań poprzedników. Wskazano, że chodzi szczególnie o tzw. decyzję węglową, która była realizowana w latach 2022-2023. Władze PKP Cargo stoją na stanowisku, że wykonanie tej decyzji pociągnęło za sobą konieczność zerwania szeregu kontraktów z klientami i utraty przychodów z nich, co było jedną z przyczyn kłopotów finansowych, w jakich przewoźnik się obecnie znajduje.
PKP Cargo jest największym kolejowym przewoźnikiem towarowym w Polsce. Jako Grupa PKP Cargo oferuje usługi logistyczne, łącząc transport kolejowy, samochodowy oraz morski. Świadczy samodzielne przewozy towarowe na terenie Polski oraz Czech, Słowacji, Niemiec, Austrii, Holandii, Węgier, Litwy i Słowenii. Największym pojedynczym akcjonariuszem PKP Cargo jest spółka PKP SA, która ma 33,01 proc. akcji. (PAP)
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze