Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Pierwszy RegioPanter PID w eksploatacji próbnej

inforail
14.05.2024 13:45
0 Komentarzy

Od 13 maja 2024 roku pierwsi pasażerowie mogą skorzystać z nowego pociągu regionalnego RegioPanter w barwach PID na linii S4 Praga – Kralupy nad Vltavou.

Do końca tego roku na tory w Pradze, regionie środkowoczeskim i uściańskim trafią łącznie 22 nowe jednostki RegioPanter, które zwiększą pojemność podmiejskich pociągów elektrycznych o 4950 miejsc. Jednostki te są w pełni klimatyzowane, pozbawione barier i wyposażone w pokładową sieć Wi-Fi.

Premierowy kurs

Jednostka nr 640.234 opuściła praską stację w poniedziałek, 13 maja, o godzinie 09:12.

„Codziennie setki tysięcy ludzi dojeżdża pociągiem z Kraju Środkowoczeskiego do Pragi do pracy lub szkoły. Nasz narodowy przewoźnik oferuje im coraz lepszą i wygodniejszą podróż dzięki pozyskaniu nowych, nowoczesnych jednostek, takich jak RegioPantery. Oferują wszystko, czego oczekuje współczesny pasażer, począwszy od klimatyzacji, a skończywszy na możliwości ładowania telefonu komórkowego lub tabletu. Jestem przekonany, że dzięki tym innowacjom Koleje Czeskie zyskają więcej pasażerów” – mówi Minister Transportu Martin Kupka.

„Każdego roku inwestujemy kilka miliardów koron w odnowę floty pojazdów i zapewnienie funkcjonowania wszystkich linii w regionie środkowoczeskim. Rozmieszczenie zupełnie nowych składów w Kolínie i Kralupie stanowi konkretny wynik negocjacji z przewoźnikami i wysiłków na rzecz poprawy jakości transportu publicznego. W tym sensie złożyliśmy także obietnicę naszym obywatelom. Wiemy, że inwestycje w transport publiczny zasadniczo zwiększają jego atrakcyjność dla pasażerów, dlatego nadal będziemy w niego inwestować. Jednocześnie nowe pociągi stanowią atrakcyjną alternatywę dla indywidualnej jazdy samochodem i pomogą nam odciążyć zatłoczone drogi w regionie środkowoczeskim” – mówi Petra Pecková, przedstawicielka kraju środkowoczeskiego.

„Dla stolicy ważne jest, aby jak największa liczba osób dojeżdżających tu na co dzień korzystała z transportu kolejowego, co odciąży zakorkowane drogi Pragi. Istotne jest zatem zwiększanie komfortu pasażerów w transporcie publicznym oraz ciągłe unowocześnianie taboru. Każda taka inwestycja zwiększa atrakcyjność transportu publicznego dla pasażerów. Dlatego chcemy kontynuować zakupy nowoczesnych środków transportu w Pradze, ale także budowę nowej infrastruktury transportowej, takiej jak nowe linie tramwajowe czy metro D” – powiedział Zdeněk Hřib, I Zastępca Prezydenta Miasta Stołecznego Pragi ds. transportu.

Od 13 maja 2024 roku pierwsi pasażerowie mogą skorzystać z nowego pociągu regionalnego RegioPanter w barwach PID na linii S4 Praga – Kralupy nad Vltavou.
Regio Panter w barwach PID/foto: CD

„RegioPantery będą stanowić nowy kręgosłup regionalnej floty Kolei Czeskich. Dzięki nim pasażerowie doświadczą komfortu, który do tej pory był standardem jedynie w pociągach dalekobieżnych. Cieszę się, że duża liczba tych nowoczesnych pojazdów trafi na tory w Pradze i regionie środkowoczeskim, gdzie wzmocnią przepustowość elektrycznych pociągów podmiejskich. Łączna liczba nowoczesnych jednostek elektrycznych CityElefant i RegioPanter w PID przekroczy zatem 90 i zaoferuje pasażerom łącznie prawie 27 000 miejsc. Na mniej obciążonych liniach w nadchodzących latach pasażerowie będą mogli również spodziewać się sprawdzonych składów RegioSpider” – mówi Michal Krapinec, prezes zarządu i dyrektor generalny České drah.

„W ramach bieżącej pracy testowej skład 640.234 będzie przede wszystkim służyć zapoznawaniu personelu z bezpośrednio eksploatowanym nowym pojazdem. W zależności od bieżących potrzeb operacyjnych RegioPantery będzie codziennie obsługiwać do trzech par połączeń pomiędzy Pragą a Kralupami nad Vltavou” – opisuje próbną eksploatację Jakub Goliáš, dyrektor Regionalnego Centrum Českich drah.

„Od grudnia nowe RegioPantery będą dominować na linii S4 z Pragi do Kralupe nad Vltavou i dalej na północ. Oferta większej liczby miejsc w godzinach szczytu i jednocześnie najwyższa jakość mogłaby przyciągnąć do pociągów większą liczbę pasażerów z szeregów kierowców samochodów, którzy na co dzień walczą o miejsce na autostradzie D8 czy na drogach z Roztoku lub Horoměřic do praskich Dejvic” – dodaje dyrektor ROPID Petr Tomčík.

„Wdrożenie tych nowoczesnych jednostek elektrycznych na linii S4, a później na linii R41 do Kutnej Hory znacząco podniesie komfort podróżowania. To dopiero początek odnowy taboru w regionie środkowoczeskim. Wierzę, że te wysokiej jakości pojazdy będą atrakcyjne dla obecnych i przyszłych pasażerów transportu publicznego” – mówi dyrektor IDSK Zdeněk Šponar.

Od 13 maja 2024 roku pierwsi pasażerowie mogą skorzystać z nowego pociągu regionalnego RegioPanter w barwach PID na linii S4 Praga – Kralupy nad Vltavou.
RegioPanter w barwach PID/foto: CD

„Pierwszy RegioPanter, będący podstawą regionalnego transportu kolejowego w Czechach, rozpoczyna obsługę pasażerów w Pradze i regionie środkowoczeskim. W regionach takich jak Praga i Czechy Środkowe, gdzie dominuje codzienny dojazd do pracy i szkoły, nasz cel jest jasny: zaoferować atrakcyjną alternatywę dla podróżujących samochodem. Produkując nowoczesne jednostki elektryczne, chcemy inspirować ludzi do częstszego korzystania z transportu publicznego, a tym samym promować bardziej zrównoważone środki transportu. A RegioPantery są niewątpliwie właściwym rozwiązaniem. Wierzę, że spodobają się pasażerom tak samo, nie tylko w innych częściach Republiki Czeskiej, ale także za granicą” – powiedział Tomáš Ignačák, wiceprezes zarządu i Grupy Skody.

Od grudnia 2024 r. nowe RegioPantery zostaną uruchomione na linii S4 Praga – Kralupy nad Vltavou – Ústí nad Labem, gdzie usługi szczytowe na odcinku Praga – Kralupy nad Vltavou będą realizowane w podwójnej trakcji o pojemności do 450 miejsc siedzących a na mniej uczęszczanym odcinku jeden RegioPanter będzie kontynuować podróż z Kralup nad Vltavou do Ústí nad Labem i z powrotem. Drugą linią obsługiwaną przez nowe pociągi będzie połączenie R 41 Praga – Kolín – Kutná Hora, które w nowej koncepcji będzie oferować całodzienne szybkie podróże ze wszystkich miast i wsi na odcinku Poříčany – Kolín do stolicy.

Dwadzieścia dwie jednostki serii 640.2 RegioPanter dla PID są częścią kontraktu na produkcję łącznie 60 pociągów dla Kolei Czeskich. Ich maksymalna prędkość wynosi 160 km/h, moc 2040 kW, masa ponad 150 ton i długość 79,4 m. Środkowoczeskie „Pantery” różnią się od jednostek przeznaczonych dla innych regionów wnętrzem, gdzie na życzenie klienta dostępna jest większa liczba miejsc 1. klasy. W przypadku RegioPanterów PID znajduje się na obu końcach pociągu w przedziałach za stanowiskiem maszynisty i oferują łącznie 16 miejsc siedzących w wyższej kategorii, czyli dwukrotnie więcej niż w innych jednostkach tej samej serii. Łącznie RegioPantery PID oferują 225 miejsc.

Komentarze