Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Pierwsza wyprodukowana lokomotywa EP09 też już odstawiona

inforail
02.08.2025 10:30
0 Komentarzy

W środę, 30 lipca, PKP Intercity odstawiły kolejną lokomotywę serii EP09. Tym razem mowa o egzemplarzu o numerze 001, wyprodukowanym w 1986 roku.

To już piąta lokomotywa tej serii wyłączona z eksploatacji w ostatnim czasie – wcześniej „na bocznicę” trafiły jednostki o numerach 010, 015, 016 oraz 017. Wszystkie zostały odstawione w oczekiwaniu na przegląd P5, który – jak się okazuje – nie będzie już dla nich realizowany.

Rozkład jazdy:

  1. Czy PKP Intercity planuje sprzedaż odstawionych lokomotyw EP09, czy zostaną one zezłomowane?
  2. Jakie są dalsze plany modernizacji floty lokomotyw przewoźnika w najbliższych latach?
  3. Czy różnorodność techniczna w serii EP09 była od początku świadomym wyborem, czy wynikała z późniejszych modyfikacji?
Pociąg PKP Intercity
Lokomotywa EP09

Nierówny standard i techniczne bolączki

Seria EP09 od lat stanowiła ważny element taboru PKP Intercity, jednak jej eksploatacja wiązała się z licznymi wyzwaniami. Lokomotywy tej serii różnią się między sobą pod względem technicznym – posiadają różne przetwornice, sprężarki i inne komponenty, co utrudnia ich serwisowanie i pogarsza niezawodność.

– To nie jest jednolita seria lokomotyw. Tam jest 10 lokomotyw jednego podtypu, 10 lokomotyw innego. Największe problemy techniczne w serii EP09 to właśnie przetwornice i sprężarki. To one powodują defekty i zatrzymywanie pociągów na szlaku. Gdybyśmy nie mieli dzisiaj dziewiątek, punktualność byłaby wyraźnie wyższa – wyjaśniał jakiś czas temu Adam Wawrzyniak, wskazując na trudności operacyjne związane z tą serią.

Nowoczesne EU160 zastępują wysłużone „dziewiątki”

Odstawienie kolejnych EP09 nie jest przypadkowe – to element szerszej strategii PKP Intercity, polegającej na modernizacji i odmłodzeniu floty lokomotyw. Coraz większe znaczenie zyskują jednostki EU160 produkowane przez firmę Newag, które – jak zaznacza Wawrzyniak – oferują znacznie wyższą efektywność i niezawodność niż wysłużone EP09.

– To właśnie EU160 stanowią przyszłość przewoźnika. Dzięki nim możliwa jest lepsza dostępność taboru i wyższa efektywność operacyjna – podkreślał.

Koniec epoki?

Choć EP09 przez dekady była symbolem szybkich pociągów dalekobieżnych w Polsce, jej czas nieuchronnie dobiega końca. Wraz z odstawieniem kolejnych egzemplarzy i brakiem planów na ich dalszą modernizację, można mówić o schyłku tej serii w taborze PKP Intercity. Niewykluczone, że wkrótce przewoźnik zdecyduje się także na sprzedaż wycofanych lokomotyw.

Komentarze