Pierwsza na świecie szyna wyprodukowana z użyciem wodoru ułożona w Linzu. Przełom dla kolei i klimatu
Na stacji głównej w Linzu doszło do historycznego wydarzenia: po raz pierwszy na świecie ułożono szynę kolejową wykonaną w całości z materiału wytworzonego na bazie wodoru – bez emisji CO₂.
W wydarzeniu udział wzięli m.in. Andreas Matthä, prezes ÖBB, Herbert Eibensteiner, prezes voestalpine, minister federalny Peter Hanke, gubernator Górnej Austrii Thomas Stelzer oraz minister regionalny Günther Steinkellner.
Rozkład jazdy:
- W jaki sposób zastosowanie wodoru w produkcji szyn wpłynie na przyszłość przemysłu kolejowego w Europie?
- Jakie korzyści dla pasażerów przyniesie rozbudowa linii kolejowej między Linzem a Welsem do czterech torów?
- Jakie inne zastosowania może znaleźć technologia bezemisyjnej produkcji stali w sektorze transportu?
Zielona rewolucja w hutnictwie – stal bez węgla
To przełomowe osiągnięcie jest wynikiem współpracy dwóch czołowych austriackich firm i ma na celu znaczące ograniczenie emisji gazów cieplarnianych związanych z kolejnictwem. Tym samym Austria robi kolejny krok na drodze do neutralnej klimatycznie mobilności.
Nowatorska szyna została wyprodukowana w zakładach voestalpine w Donawitz (Styria), jednym z najnowocześniejszych walcowni szynowych na świecie. Po raz pierwszy w historii do produkcji nie użyto węgla, lecz zielonego wodoru. Dzięki temu cały proces przebiegał bezemisyjnie – i to z wykorzystaniem w 100% materiałów pochodzących z recyklingu.
Herbert Eibensteiner, prezes voestalpine, podkreśla:
„Już dziś z sukcesem wdrażamy przejście na zieloną produkcję stali, budując elektryczne piece łukowe zasilane energią odnawialną w Linzu i Donawitz. Jednocześnie prowadzimy intensywne badania nad przełomowymi technologiami we współpracy z partnerami z przemysłu i nauki. Produkcja pierwszej na świecie szyny na bazie wodoru to historyczny kamień milowy.”
Austriacka technologia w służbie klimatu i mobilności
Szyna trafiła na zachodni wylot stacji Linz Hauptbahnhof – miejsce prowadzenia prac w ramach rozbudowy czterotorowego odcinka między Wiedniem a Welsem. To kluczowy projekt infrastrukturalny, który zwiększy przepustowość zarówno dla ruchu pasażerskiego, jak i towarowego.
Jak mówi Andreas Matthä, prezes ÖBB:
„Każda podróż pociągiem zaczyna się od pierwszego metra szyny. Dziś ten pierwszy metr prowadzi nas prosto w przyszłość zrównoważonej mobilności. Spotykają się tu dwie przyszłości: szyna wodorowa i rozbudowa czterotorowa.”
Projekt ma także wymiar lokalny – szyna została wyprodukowana w Styrii, a następnie dostarczona do Linzu w ciągu kilku godzin, co wpisuje się w ideę regionalnej wartości dodanej i efektywnej logistyki.
Głos polityki: sygnał dla Europy
Minister Peter Hanke podkreślił, że innowacje „Made in Austria” to powód, dla którego austriacki przemysł kolejowy cieszy się światową renomą.
„W Europie jesteśmy liderem eksportu per capita. Naszym celem jest dalsze umacnianie tej pozycji i aktywne współtworzenie transformacji mobilności.”
Gubernator Thomas Stelzer dodał:
„To nie tylko sukces technologiczny. To dowód na to, że przemysł Górnej Austrii nie tylko ma dumne tradycje – ale też potrafi kształtować przyszłość. Klimatycznie neutralna stal, nowoczesna infrastruktura i zrównoważona mobilność – oto nasza regionalna siła.”
Rozbudowa linii Linz–Wels i korzyści dla pasażerów
Minister infrastruktury Günther Steinkellner zaznaczył, że rozbudowa linii do czterech torów pozwoli wyeliminować „wąskie gardło” między Linzem a Welsem.
Zastosowanie wodoru w produkcji szyn kolejowych to znaczący krok ku dekarbonizacji transportu i przemysłu ciężkiego. Projekt ÖBB i voestalpine stawia Austrię na czele europejskiej kolejowej rewolucji technologicznej – opartej na innowacyjności, zrównoważonym rozwoju i lokalnej sile gospodarczej.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze