Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Pięć konsorcjów chce modernizować linię kolejową Białystok–Ełk. Oferty od 4,54 do 6,6 mld zł

inforail
13.08.2025 10:30
0 Komentarzy

Pięć konsorcjów firm złożyło swoje propozycje w przetargu na modernizację linii kolejowej Białystok–Ełk, będącej częścią międzynarodowej trasy Rail Baltica.

Otwarcie ofert odbyło się we wtorek, 12 sierpnia, a proponowane kwoty wahają się od ponad 4,5 mld zł do ponad 6,6 mld zł.

Rozkład jazdy:

  1. Które firmy złożyły najtańszą i najdroższą ofertę w przetargu na modernizację linii Białystok–Ełk?
  2. Jakie prace obejmuje modernizacja tej trasy w ramach projektu Rail Baltica?
  3. Kiedy planowane jest zakończenie inwestycji i jakie odcinki mają już decyzje lokalizacyjne?
Prace w Ełku
Prace w Ełku/foto: PKP PLK

Największa inwestycja w historii PKP PLK

Linia kolejowa łącząca Białystok z Ełkiem, o długości około 100 km, stanowi kluczowy element Rail Baltica – korytarza łączącego Polskę z krajami bałtyckimi. Wartość inwestycji szacuje się na około 6 mld zł, co czyni ją największym przedsięwzięciem w historii PKP Polskich Linii Kolejowych. Przetarg ogłoszono na początku stycznia 2025 roku, a termin składania ofert był kilkukrotnie przesuwany.

Pięć ofert, duży rozstrzał cenowy

Według informacji opublikowanych przez PKP PLK, w przetargu uczestniczy pięć konsorcjów:

  • Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor i Trakcja – oferta ponad 4,54 mld zł (najtańsza)
  • Torpol i Mirbud – oferta ponad 4,56 mld zł
  • Budimex, Budimex Kolejnictwo i Porr – oferta blisko 5 mld zł
  • Track Tec Construction, Intop, Intop Warszawa, Unibep i Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe – oferta ponad 5,2 mld zł
  • Strabag i Zue – oferta ponad 6,6 mld zł (najdroższa)

Obecnie PKP PLK prowadzi ocenę złożonych propozycji.

Zakres prac i planowany efekt modernizacji

Modernizacja zakłada budowę drugiego toru na całej trasie (obecnie jednotorowej) oraz elektryfikację linii. Po zakończeniu inwestycji prędkość maksymalna dla pociągów pasażerskich wyniesie od 160 do 200 km/h, a dla towarowych – do 120 km/h.

Prace obejmą także modernizację ośmiu stacji i dziesięciu przystanków osobowych. Nowa infrastruktura zostanie wyposażona w system szybkiej informacji pasażerskiej i będzie dostosowana do obowiązujących standardów dostępności.

Harmonogram i decyzje lokalizacyjne

Zakończenie prac planowane jest na 2029 rok. Inwestycję podzielono na trzy odcinki:

  1. Odcinek na terenie miasta i gminy Grajewo
  2. 22-kilometrowy odcinek w powiecie białostockim – od Białegostoku przez gminy Choroszcz i Dobrzyniewo Duże
  3. Odcinek w powiecie monieckim

Dwie pierwsze części mają już wydane decyzje lokalizacyjne przez wojewodę podlaskiego, natomiast trzeci odcinek jest wciąż na etapie procedur administracyjnych.

Komentarze