Pięć konsorcjów chce modernizować linię kolejową Białystok–Ełk. Oferty od 4,54 do 6,6 mld zł
Pięć konsorcjów firm złożyło swoje propozycje w przetargu na modernizację linii kolejowej Białystok–Ełk, będącej częścią międzynarodowej trasy Rail Baltica.
Otwarcie ofert odbyło się we wtorek, 12 sierpnia, a proponowane kwoty wahają się od ponad 4,5 mld zł do ponad 6,6 mld zł.
Rozkład jazdy:
- Które firmy złożyły najtańszą i najdroższą ofertę w przetargu na modernizację linii Białystok–Ełk?
- Jakie prace obejmuje modernizacja tej trasy w ramach projektu Rail Baltica?
- Kiedy planowane jest zakończenie inwestycji i jakie odcinki mają już decyzje lokalizacyjne?
Największa inwestycja w historii PKP PLK
Linia kolejowa łącząca Białystok z Ełkiem, o długości około 100 km, stanowi kluczowy element Rail Baltica – korytarza łączącego Polskę z krajami bałtyckimi. Wartość inwestycji szacuje się na około 6 mld zł, co czyni ją największym przedsięwzięciem w historii PKP Polskich Linii Kolejowych. Przetarg ogłoszono na początku stycznia 2025 roku, a termin składania ofert był kilkukrotnie przesuwany.
Pięć ofert, duży rozstrzał cenowy
Według informacji opublikowanych przez PKP PLK, w przetargu uczestniczy pięć konsorcjów:
- Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor i Trakcja – oferta ponad 4,54 mld zł (najtańsza)
- Torpol i Mirbud – oferta ponad 4,56 mld zł
- Budimex, Budimex Kolejnictwo i Porr – oferta blisko 5 mld zł
- Track Tec Construction, Intop, Intop Warszawa, Unibep i Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe – oferta ponad 5,2 mld zł
- Strabag i Zue – oferta ponad 6,6 mld zł (najdroższa)
Obecnie PKP PLK prowadzi ocenę złożonych propozycji.
Zakres prac i planowany efekt modernizacji
Modernizacja zakłada budowę drugiego toru na całej trasie (obecnie jednotorowej) oraz elektryfikację linii. Po zakończeniu inwestycji prędkość maksymalna dla pociągów pasażerskich wyniesie od 160 do 200 km/h, a dla towarowych – do 120 km/h.
Prace obejmą także modernizację ośmiu stacji i dziesięciu przystanków osobowych. Nowa infrastruktura zostanie wyposażona w system szybkiej informacji pasażerskiej i będzie dostosowana do obowiązujących standardów dostępności.
Harmonogram i decyzje lokalizacyjne
Zakończenie prac planowane jest na 2029 rok. Inwestycję podzielono na trzy odcinki:
- Odcinek na terenie miasta i gminy Grajewo
- 22-kilometrowy odcinek w powiecie białostockim – od Białegostoku przez gminy Choroszcz i Dobrzyniewo Duże
- Odcinek w powiecie monieckim
Dwie pierwsze części mają już wydane decyzje lokalizacyjne przez wojewodę podlaskiego, natomiast trzeci odcinek jest wciąż na etapie procedur administracyjnych.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze