PID szuka przewoźnika kolejowego na 30 lat! To największy przetarg w Czechach
Středočeský kraj oraz miasto Praga ogłosiły przetarg na wybór przewoźnika kolejowego, który od 2029 roku przez 30 lat będzie obsługiwać nowe, wielkopojemne elektryczne jednostki na głównych trasach w Pradze i Kraju Środkowoczeskim.
Szacunkowa wartość kontraktu wynosi prawie 142 miliardy koron i obejmuje wszystkie opcje bez uwzględnienia przychodów. Praga oraz Kraj Środkowoczeski sfinansują inwestycję w równych częściach, proporcjonalnie do przewidywanej pojemności pociągów na obsługiwanych liniach. Jest to największy przetarg na przewoźnika w historii Czech.
Rozkład jazdy:
- Jakie konkretne korzyści dla pasażerów przyniesie wprowadzenie nowych wielkopojemnych elektrycznych jednostek w aglomeracji praskiej i Kraju Środkowoczeskim?
- W jaki sposób zapewniana jest transparentność i minimalizacja ryzyka korupcji w procesie przetargowym na przewoźnika kolejowego?
- Czy planowane są dalsze rozszerzenia tras i zwiększenie częstotliwości połączeń poza obecnie zaplanowane linie, a jeśli tak, to na jakich obszarach aglomeracji praskiej?
Nowoczesna mobilność na miarę zachodnich metropolii
„To historyczny krok w kierunku modernizacji transportu publicznego w metropolitalnym obszarze Pragi i okolic. Przetarg pozwoli na dostosowanie komunikacji do dynamicznego rozwoju regionu oraz rosnących potrzeb mieszkańców. Celem jest zapewnienie komfortowej i nowoczesnej mobilności, na poziomie znanym z najlepszych europejskich metropolii” – powiedział Petr Borecký, radny Středočeskiego Kraju odpowiedzialny za transport publiczny.
„To doskonała wiadomość dla wszystkich, którzy codziennie dojeżdżają do Pragi! Dzięki tej inwestycji zwiększymy liczbę połączeń kolejowych w całej aglomeracji praskiej. Nowoczesne pociągi zastąpią stare składy spalinowe na trasach do Mladej Boleslavi i Kladna oraz będą obsługiwać nową linię na Lotnisko Václava Havla. Pasażerowie mogą liczyć na więcej miejsca, większy komfort oraz nowoczesne wyposażenie, takie jak klimatyzacja, bezprzewodowy internet, miejsca dla wózków dziecięcych i rowerów oraz bezbarierowy dostęp. Cały proces przetargowy został przygotowany we współpracy z organizacją Transparency International, co gwarantuje pełną transparentność. Ta inwestycja to krok w przyszłość komunikacji publicznej” – podkreślił Zdeněk Hřib, pierwszy zastępca prezydenta Pragi ds. transportu.
Przygotowania do przetargu trwały prawie dwa lata
Głównym organizatorem przetargu jest Středočeský Kraj, który prowadzi postępowanie zgodnie z umową o wspólnym zamówieniu publicznym zawartą z miastem Praga. W przetargu przewidziano postępowanie negocjacyjne, co oznacza, że po złożeniu wstępnych ofert odbędą się rozmowy z oferentami, aby doprecyzować warunki i wymagania.
„Priorytetem było dla nas nie tylko opracowanie wysokiej jakości dokumentacji przetargowej, ale również zapewnienie pełnej transparentności całego procesu. W tym celu zaprosiliśmy do współpracy Transparency International, która uczestniczyła w pracach nad dokumentacją, w tym nad specyfikacjami technicznymi i warunkami umowy. Cały zespół projektowy uwzględnił w dokumentacji najlepsze praktyki oraz wymogi prawa czeskiego i przepisów UE. Do połowy maja przewoźnicy złożą wstępne oferty, po czym odbędą się negocjacje. Ostateczne oferty uwzględniające propozycje producentów taboru zostaną złożone po zakończeniu fazy negocjacyjnej. Umowę z wybranym przewoźnikiem planujemy podpisać najpóźniej na początku 2026 roku” – wyjaśnił Zdeněk Šponar, dyrektor IDSK.
Największy przetarg na tabor kolejowy w historii PID
„Jest to największa jak dotąd inwestycja w nowe pociągi w historii Pražskiej integrované dopravy (PID). Nowe składy będą obsługiwać najważniejsze linie w aglomeracji praskiej przez minimum 30 lat, co wymagało bardzo skrupulatnych przygotowań. Nie możemy pozwolić sobie na błędy, ponieważ będzie to miało ogromny wpływ na komfort i jakość podróży tysięcy pasażerów” – powiedział Petr Tomčík, dyrektor ROPID.
Transparentność i zapobieganie korupcji
Aby zapewnić pełną transparentność i minimalizację ryzyka korupcji, do procesu przetargowego zaproszono Transparency International ČR (TI). Organizacja uczestniczyła w pracach nad dokumentacją przetargową i miała wgląd we wszystkie istotne dokumenty.
„Przejrzystość i rzetelność procesu to fundament sukcesu tej ogromnej inwestycji, której wartość wynosi ponad 140 miliardów koron. Naszym celem jest zapewnienie uczciwego i bezpiecznego przebiegu przetargu, a współpraca z władzami Pragi i Kraju Środkowoczeskiego przebiega na wysokim poziomie” – podkreślił David Kotora, dyrektor wykonawczy TI ČR.
Harmonogram przetargu
- Do połowy maja 2025 – przewoźnicy złożą wstępne oferty oraz rozpoczną przetarg na producenta pojazdów.
- Po zakończeniu negocjacji – przewoźnicy przedstawią ostateczne oferty, uwzględniające propozycje wybranych producentów taboru.
- Początek 2026 roku – planowane jest podpisanie umowy z wybranym przewoźnikiem.
- Rok 2029 – rozpoczęcie eksploatacji nowych pociągów na pierwszych liniach.
Nowe trasy i modernizacja transportu
Nowe pociągi będą kursować na najważniejszych trasach w aglomeracji praskiej, w tym:
- S1: Praga – Poříčany – Kolín
- S5/S55: Praga-Veleslavín – Kladno-Ostrovec / Lotnisko Václava Havla
- S7: Praga – Řevnice – Beroun
- R41: Praga – Kolín – Kutná Hora
Możliwość rozszerzenia
W przyszłości planowane jest również rozszerzenie tras oraz zwiększenie częstotliwości połączeń na najważniejszych liniach w aglomeracji praskiej.
Nowoczesny tabor i najwyższy komfort podróży
Nowe jednostki będą oferować:
- Minimum 380 miejsc siedzących, w tym przedział 1. klasy
- Klimatyzację, Wi-Fi, gniazdka elektryczne oraz ładowarki USB
- Miejsca dla rowerów, wózków dziecięcych oraz osób niepełnosprawnych
- Bezbarierowy dostęp oraz nowoczesne toalety
Nowa era komunikacji publicznej w Czechach
Przetarg na nowoczesne pociągi to największa inwestycja w transport publiczny w historii Czech, która zrewolucjonizuje podróżowanie po Pradze i Kraju Środkowoczeskim. Nowe składy zapewnią większy komfort, częstsze połączenia i nowoczesne rozwiązania techniczne, odpowiadające potrzebom współczesnych pasażerów.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze