PESA ze środkami na stabilny rozwój. Nowa umowa finansowania podpisana
PESA Bydgoszcz S.A. podpisała strategiczną umowę finansowania o wartości do 6,8 miliarda PLN z konsorcjum, w którego skład weszło ponad 20 polskich i zagranicznych instytucji finansowych. To jedno z największych przedsięwzięć finansowych w historii Spółki, które otwiera nowe możliwości rozwoju i wzmacnia jej pozycję na rynku.
Nowa struktura finansowania została przygotowana tak, aby zwiększyć pojemność kredytową w odpowiedzi na dynamiczny wzrost firmy i jej potrzeby rozwojowe, a jednocześnie uelastycznić dotychczasową strukturę kapitałową.
Rozkład jazdy:
- Jakie konkretne elementy nowej struktury finansowania pozwolą PESA Bydgoszcz S.A. na zwiększenie pojemności kredytowej i elastyczniejsze zarządzanie kapitałem w najbliższych latach?
- W jaki sposób pozyskane finansowanie przełoży się na realizację Strategii 2030+, w szczególności na rozwój pojazdów wielosystemowych i zeroemisyjnych?
- Jakie znaczenie dla dalszej ekspansji zagranicznej PESA będzie miało zabezpieczenie finansowe kontraktów oraz rozwój sieci centrów serwisowych poza Polską?
Duże możliwości dzięki nowej umowie
- „W skład konsorcjum weszły zarówno wiodące instytucje, które dotychczas współpracowały z PESA, jak i nowe podmioty o zasięgu globalnym. To wyraźny sygnał ze strony rynków finansowych, że działania spółki są pozytywnie odbierane i budzą zaufanie. Zawarcie umowy stanowi nową jakość w finansach firmy, zabezpiecza jej potrzeby rozwojowe i otwiera drogę do dalszej ekspansji. Spółka kieruje podziękowania do wszystkich stron zaangażowanych w projekt – banków, ubezpieczycieli i innych instytucji finansowych oraz doradców i własnego zespołu – za profesjonalizm i współpracę przy realizacji tego przedsięwzięcia” – podkreśla odpowiedzialny za negocjacje umowy Robert Tafiłowski, wiceprezes ds. finansowych PESA.
Nowa umowa poza finansowaniem potrzeb długoterminowych daje również możliwość finansowania potrzeb obrotowych. Dostarcza także pakiet zabezpieczeń gwarancyjnych dla kontraktów rozpoczętych, jak i dla nowych kontaktów które będą pozyskane w najbliższych latach.
Czego dotyczy finansowanie?
- Wzrost produkcji: Środki pozwolą na podwojenie możliwości produkcyjnych w bydgoskich zakładach, co jest niezbędne do realizacji obecnego portfela zamówień o wartości ponad 15 mld PLN.
- Stabilny rozwój: PESA przechodzi do fazy stabilnego wzrostu, z zabezpieczonymi długoterminowymi i obrotowymi potrzebami finansowymi.
- Innowacje: Pieniądze wesprą rozwój pojazdów nowej generacji: wielosystemowych i zeroemisyjnych, zgodnie ze Strategią 2030+.
- Ekspansja: Finansowanie wzmocni ekspansję PESA na rynkach zagranicznych, w tym m.in. rozwój sieci centrów serwisowych (np. w Czechach i Rumunii).
- PESA po przejęciu przez PFR i udanej restrukturyzacji konsekwentnie realizuje przyjętą Strategię 2030+. Jej efektem są dobre wyniki finansowe, rosnąca z roku na rok EBITDA, a przede wszystkim zamówienia od polskich i zagranicznych klientów. Spółka ma w portfelu zamówienia o wartości ponad 15 mld PLN. Do ich realizacji oraz dalszej ekspansji rynkowej konieczne były dwa elementy – zwiększenie zasobów produkcyjnych i refinansowanie działalności. Realizowany od 2024 roku program inwestycyjny dzięki robotyzacji, automatyzacji spawania laserowego oraz modernizacji technologii pozwoli podwoić możliwości produkcyjne w bydgoskich zakładach Grupy. Rozmowy i negocjacje dotyczące nowego modelu finasowania działalności PESA prowadzone były jednocześnie z realizacją programu inwestycyjnego – mówi Piotr Matczuk, prezes Polskiego Funduszu Rozwoju, właściciela PESA.
W halach bydgoskiej fabryki realizowane są w tej chwili zamówienia dla wielu polskich i zagranicznych klientów, a najważniejsze z nich to kontynuowane dostawy pojazdów 847 dla Ceskich Drah, kontrakt rumuński, ezety dla ŁKA i Kolei Dolnośląskich, tramwaje dla Krakowa, Śląska, Torunia, lokomotywy dla Intercity, RCP i Orlen Kolej oraz będące kolejnym ważnym krokiem w rozwoju PESA produkowane dla czeskiego przewoźnika RegioJet elektryczne zespoły trakcyjne na linię R9, dwunapięciowe i rozpędzające się do 200 km/h. Spółka konsekwentnie stawia na współpracę z partnerami technologicznymi z całego świata, rozwija swoja obecność na rynkach zagranicznych, gdzie tworzy kolejne oddziały i buduje centra serwisowe z lokalnymi partnerami oraz przygotowuje się do przetargów na koleje dużych prędkości.






Komentarze