Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

PESA zbuduje całkiem nową lokomotywę manewrową. Prototyp za dwa lata

inforail
26.09.2024 18:45
0 Komentarzy

Wykorzystując zebrane do tej pory doświadczenia Pesa rozpoczęła pracę nad projektem nowej lokomotywy manewrowej 2H, która poza ogniwami wodorowymi będzie miała dodatkowe zasilanie z trakcji elektrycznej, co umożliwi wyprowadzanie składów z terminali w regionalnym ruchu pociągowym.

Prototyp Pesa Loco 2H ma być gotowy na przełomie 2026/27.

Spis treści:

  1. Jakie doświadczenia Pesa wykorzystała przy pracach nad nową lokomotywą manewrową 2H?
  2. Jakie są główne cechy i funkcje lokomotywy manewrowej 2H?
  3. Kiedy planowane jest wprowadzenie lokomotywy 2H na rynek?
Porozumienie ws. lokomotyw
Podpisanie porozumienia ws. lokomotyw dla Szwecji/foto: PESA

Do Szwecji

PESA i szwedzkie firmy Väte Rail oraz Hankavik podpisały dzisiaj (26 września 2024 roku) list intencyjny w sprawie wdrożenia do eksploatacji w Szwecji manewrowych lokomotyw wodorowych bydgoskiej firmy. Eksploatacja pierwszych powinna rozpocząć się na przełomie 2027/28.

Porozumienie dotyczy współpracy przy wprowadzaniu do eksploatacji na rynku szwedzkim manewrowych lokomotyw wodorowych. Firmy będą współpracować również w zapewnieniu klientom infrastruktury tankowania wodoru oraz tworzenia całych eko systemów H2, z wytwarzaniem wodoru zielonych źródeł energii.  Pierwsze lokomotywy wodorowe mają być wprowadzone do eksploatacji na przełomie lat 2027/28. Firma Väte Rail to przewoźnik, który w ostatnim czasie podpisał umowę na obsługę prac manewrowych jednego ze światowych producentów stali. Umowa zakłada dekarbonizację obsługi prac manewrowych, a szwedzki przewoźnik zdecydował się osiągnąć zakładane cele zerowej emisji przy wykorzystaniu do prac manewrowych wodorowej lokomotywy Pesa. Szwedzi przylecieli do Polski w czerwcu br. by na miejscu, podczas prac manewrowych na bocznicy w Inowrocławiu przetestować lokomotywę SM42-6Dn w realnych warunkach eksploatacyjnych.

– „Nasza strategia zakłada dekarbonizację całości naszej działalności przewozowej do roku 2030. Naszą wizją jest być najbardziej zielonym przewoźnikiem kolejowym w Szwecji, a ja uważam, że jeśli na kolei chcesz być ‘green’ to musisz wykorzystać napędy wodorowe.” – powiedział po podpisaniu porozumienia Jan Forslund, Prezes i właściciel Väte Rail

Za organizację poolu taborowego dla Väte Rail odpowiedzialny jest trzeci partner porozumienia, czyli firma Hankavik. To jej przedstawiciele rozpoczęli rozmowy z Pesa i będą odpowiedzialni za wprowadzenie lokomotyw na szwedzki rynek.

– „Przyznaję, że byliśmy pozytywnie zaskoczeni parametrami eksploatacyjnymi wyprodukowanej przez PESA manewrowej lokomotywy wodorowej. SM42-6Dn podczas prac na bocznicy spisywała się doskonale, a nasi maszyniści wysoko ocenili komfortowe warunki pracy. Wykorzystywane w Skandynawii lokomotywy manewrowe to wysłużone, stare pojazdy, a ekologiczna i cicha lokomotywa wodorowa wydaje się idealna do ich zastąpienia.” – podkreślił Adrian Lindqvist, Prezes Hankavik. 

– „Rozwój naszej obecności na rynkach skandynawskich to jeden z elementów Strategii Pesa 2030+. Bardzo się cieszę, że pierwszym pojazdem, który wyjedzie na szwedzkie tory może być nasza bezemisyjna lokomotywa wodorowa, zwłaszcza, że wykorzystując doświadczenia zdobyty przy SM42-6Dn pracujemy już nad projektem kolejnej generacji takich pojazdów, czyli lokomotywy wodorowej z dodatkowym zasilaniem z trakcji elektrycznej” – powiedział Krzysztof Zdziarski, Prezes Pesa Bydgoszcz.

SM42-6Dn wyprodukowana przez Pesa to pierwsza na rynku europejskim lokomotywa wodorowa, która została dopuszczona do eksploatacji. Jest całkowicie bezemisyjna, zasilana z dwu ogniw wodorowych o mocy 85kW każde i wyposażona w cztery silnik asynchroniczne o łącznej mocy 720kW. Jest przeznaczona do klasycznej pracy manewrowej na terenie bocznic i terminali.

Komentarze