PESA redefiniuje podejście do pojazdów z napędem dieslowskim
Pesa Bydgoszcz redefiniuje podejście do napędów spalinowych w taborze kolejowym, odchodząc od klasycznego pojęcia „diesla” na rzecz nowoczesnego i bardziej ekologicznego „eco-diesla”.
Członek zarządu spółki Maciej Maciejewski w rozmowie z InfoRail.pl podkreślił, że obecna generacja pojazdów spalinowych, wyposażonych w silniki spełniające normy emisji Stage V, w połączeniu z alternatywnym paliwem HVO (uwodorniony olej roślinny), może być rozwiązaniem zarówno efektywnym, jak i przyjaznym dla środowiska.
Rozkład jazdy:
- Dlaczego Pesa zdecydowała się na stosowanie określenia „eco-diesel” zamiast tradycyjnego „diesla”?
- Jakie efekty przyniosły testy pojazdów Pesy na paliwie HVO w Czechach?
- Jakie samorządy i przewoźnicy w Polsce złożyli zamówienia na pojazdy typu eco-diesel i w jakiej liczbie?
Sukces czeskiego kontraktu inspiracją dla Polski
Punktem zwrotnym w myśleniu o eco-dieslu był projekt realizowany na rynku czeskim. Tamtejsi przewoźnicy przetestowali nowe pojazdy Pesy na paliwie HVO i – jak relacjonuje Maciejewski – wyniki były bardzo zadowalające. Pojazdy okazały się w pełni przystosowane do pracy na tego typu paliwie, co potwierdza zarówno ich wysoką jakość techniczną, jak i ekologiczny potencjał.
To doświadczenie przyczyniło się do wzrostu zainteresowania pojazdami typu eco-diesel również w Polsce. Jak podaje przedstawiciel Pesy, spółka ma już podpisane umowy z Kolejami Mazowieckimi na 10 pojazdów, z Kolejami Dolnośląskimi na 10 sztuk (z możliwością zwiększenia do 20), a także z Urzędem Marszałkowskim Województwa Opolskiego na 5 pojazdów (również z opcją rozszerzenia o kolejne 10). W toku jest realizacja kontraktu dla Ceskich drah.
Eco-diesel – odpowiedź na wyzwania kolei regionalnej
W opinii Pesy, pojazdy z napędem eco-diesel są idealnym rozwiązaniem dla tras niezelektryfikowanych, które wciąż stanowią istotną część polskiej sieci kolejowej. Silniki Rolls-Royce (dawniej MTU) w wersji Stage V są gotowe do pracy na paliwach syntetycznych i odnawialnych, a jednocześnie gwarantują sprawdzoną niezawodność w trudnych warunkach eksploatacyjnych.
Co ważne, jak zaznaczył Maciejewski, obserwuje się obecnie odwrót od entuzjastycznego podejścia do alternatywnych źródeł napędu – takich jak wodór czy napędy bateryjne. Choć Pesa nadal postrzega je jako ciekawe i ważne kierunki rozwoju, to doświadczenia – szczególnie z sektora autobusowego – pokazują, że nie zawsze spełniają one pokładane w nich nadzieje, np. pod względem kosztów eksploatacji czy niezawodności. To sprawia, że wielu użytkowników z nową sympatią patrzy na udoskonalony napęd spalinowy.
Przyszłość eco-diesla na kolei
Pesa nie zamyka się na żadne technologie, ale widzi w eco-dieslu ważny filar swojej oferty produktowej na najbliższe lata. Obecnie trwa produkcja zamówionych już pojazdów, a spółka jest gotowa do dalszych dostaw, prowadząc rozmowy z kolejnymi samorządami i innymi operatorami. Przypomnijmy, że pojazdy dieslowskie PESY trafiają nawet do Afryki, o czym pisaliśmy m.in. tutaj.
Jak podkreśla Maciejewski: „Dla nas to jest dobry moment. Jesteśmy otwarci na potrzeby rynku, produkujemy te pojazdy i uważamy, że eco-diesel to dziś najbardziej racjonalne rozwiązanie dla wielu linii regionalnych”.
Pesa wyraźnie stawia na elastyczność i dostosowanie się do realiów polskiej infrastruktury kolejowej – łącząc nowoczesność, troskę o środowisko i sprawdzone technologie.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze