Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

PESA redefiniuje podejście do pojazdów z napędem dieslowskim

inforail
24.06.2025 15:30
0 Komentarzy

Pesa Bydgoszcz redefiniuje podejście do napędów spalinowych w taborze kolejowym, odchodząc od klasycznego pojęcia „diesla” na rzecz nowoczesnego i bardziej ekologicznego „eco-diesla”.

Członek zarządu spółki Maciej Maciejewski w rozmowie z InfoRail.pl podkreślił, że obecna generacja pojazdów spalinowych, wyposażonych w silniki spełniające normy emisji Stage V, w połączeniu z alternatywnym paliwem HVO (uwodorniony olej roślinny), może być rozwiązaniem zarówno efektywnym, jak i przyjaznym dla środowiska.

Rozkład jazdy:

  1. Dlaczego Pesa zdecydowała się na stosowanie określenia „eco-diesel” zamiast tradycyjnego „diesla”?
  2. Jakie efekty przyniosły testy pojazdów Pesy na paliwie HVO w Czechach?
  3. Jakie samorządy i przewoźnicy w Polsce złożyli zamówienia na pojazdy typu eco-diesel i w jakiej liczbie?
Spalinowy skład dla Kolei Mazowieckich
Spalinowy skład dla Kolei Mazowieckich/wiz. PESA

Sukces czeskiego kontraktu inspiracją dla Polski

Punktem zwrotnym w myśleniu o eco-dieslu był projekt realizowany na rynku czeskim. Tamtejsi przewoźnicy przetestowali nowe pojazdy Pesy na paliwie HVO i – jak relacjonuje Maciejewski – wyniki były bardzo zadowalające. Pojazdy okazały się w pełni przystosowane do pracy na tego typu paliwie, co potwierdza zarówno ich wysoką jakość techniczną, jak i ekologiczny potencjał.

To doświadczenie przyczyniło się do wzrostu zainteresowania pojazdami typu eco-diesel również w Polsce. Jak podaje przedstawiciel Pesy, spółka ma już podpisane umowy z Kolejami Mazowieckimi na 10 pojazdów, z Kolejami Dolnośląskimi na 10 sztuk (z możliwością zwiększenia do 20), a także z Urzędem Marszałkowskim Województwa Opolskiego na 5 pojazdów (również z opcją rozszerzenia o kolejne 10). W toku jest realizacja kontraktu dla Ceskich drah.

Eco-diesel – odpowiedź na wyzwania kolei regionalnej

W opinii Pesy, pojazdy z napędem eco-diesel są idealnym rozwiązaniem dla tras niezelektryfikowanych, które wciąż stanowią istotną część polskiej sieci kolejowej. Silniki Rolls-Royce (dawniej MTU) w wersji Stage V są gotowe do pracy na paliwach syntetycznych i odnawialnych, a jednocześnie gwarantują sprawdzoną niezawodność w trudnych warunkach eksploatacyjnych.

Co ważne, jak zaznaczył Maciejewski, obserwuje się obecnie odwrót od entuzjastycznego podejścia do alternatywnych źródeł napędu – takich jak wodór czy napędy bateryjne. Choć Pesa nadal postrzega je jako ciekawe i ważne kierunki rozwoju, to doświadczenia – szczególnie z sektora autobusowego – pokazują, że nie zawsze spełniają one pokładane w nich nadzieje, np. pod względem kosztów eksploatacji czy niezawodności. To sprawia, że wielu użytkowników z nową sympatią patrzy na udoskonalony napęd spalinowy.

Przyszłość eco-diesla na kolei

Pesa nie zamyka się na żadne technologie, ale widzi w eco-dieslu ważny filar swojej oferty produktowej na najbliższe lata. Obecnie trwa produkcja zamówionych już pojazdów, a spółka jest gotowa do dalszych dostaw, prowadząc rozmowy z kolejnymi samorządami i innymi operatorami. Przypomnijmy, że pojazdy dieslowskie PESY trafiają nawet do Afryki, o czym pisaliśmy m.in. tutaj.

Jak podkreśla Maciejewski: „Dla nas to jest dobry moment. Jesteśmy otwarci na potrzeby rynku, produkujemy te pojazdy i uważamy, że eco-diesel to dziś najbardziej racjonalne rozwiązanie dla wielu linii regionalnych”.

Pesa wyraźnie stawia na elastyczność i dostosowanie się do realiów polskiej infrastruktury kolejowej – łącząc nowoczesność, troskę o środowisko i sprawdzone technologie.

Komentarze