Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

PESA pracuje nad w pełni nową lokomotywą wodorową. Zasoby SM42 do modernizacji ograniczone

inforail
29.07.2025 16:30
0 Komentarzy

PESA Bydgoszcz nie zatrzymuje się na modernizacji istniejących lokomotyw. Jak ujawnił członek zarządu spółki, Maciej Maciejewski, firma prowadzi prace nad w pełni nową lokomotywą wodorową, która będzie konstruowana od podstaw, bez wykorzystania komponentów z używanego taboru.

To kolejny krok w rozwoju ekologicznych rozwiązań trakcyjnych na polskim rynku kolejowym.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie są kluczowe różnice między dotychczasową wodorową lokomotywą PESA a nowym projektem, nad którym pracuje firma?
  2. Dlaczego PESA rezygnuje z dalszej modernizacji lokomotyw serii SM42 na rzecz budowy nowego pojazdu?
  3. Jakie znaczenie dla rozwoju rynku kolejowego w Polsce ma projekt całkowicie nowej lokomotywy wodorowej?
Lokomotywa wodorowa PESY w Helu
Lokomotywa wodorowa PESY w Helu

Od modernizacji do zupełnie nowej konstrukcji

Dotychczasowa lokomotywa wodorowa PESA – pierwsza tego typu w Polsce – była oparta na modernizacji lokomotywy spalinowej serii SM42. W projekcie wykorzystano oryginalną ramę i wózki pojazdu, a układ napędowy został całkowicie przebudowany pod kątem napędu wodorowego. Teraz jednak firma planuje zupełnie nowe rozwiązanie konstrukcyjne.

Ta lokomotywa, którą wybudowaliśmy, zmodernizowaliśmy, sprzedaliśmy itd., to lokomotywa modernizowana. Myślimy docelowo o lokomotywie nowej, która będzie miała w 100% nowe elementy, ramy, wózki – powiedział Maciej Maciejewski.

Ograniczenia modernizacji SM42

Jak zaznacza przedstawiciel zarządu PESA, ograniczona dostępność lokomotyw SM42 w odpowiednio dobrym stanie technicznym stawia naturalną granicę dla dalszych projektów modernizacyjnych. Ramy i wózki tych pojazdów, choć solidne, muszą spełniać konkretne wymagania wytrzymałościowe, aby móc zostać zaadaptowane do nowoczesnych systemów napędowych.

Nie ma aż tak tylu lokomotyw SM42 do modernizacji. Ona musi być w relatywnie dobrym stanie, jeśli chodzi o ostoję i ramy wózków – tłumaczy Maciejewski.

W stronę w pełni nowego taboru

PESA nie zamierza jednak rezygnować z rozwoju technologii wodorowej. Wręcz przeciwnie – prace nad nową lokomotywą wodorową zbudowaną całkowicie od podstaw mogą przyspieszyć właśnie z powodu ograniczeń związanych z modernizacją taboru starszego typu.

Jeżeli tak nie będzie, to pewnie szybciej się przepniemy na stricte w 100% nowe lokomotywy – zapowiada członek zarządu.

Nowa lokomotywa ma być efektem doświadczeń zdobytych przy modernizacji SM42 oraz odpowiedzią na rosnące potrzeby rynku kolejowego w zakresie bezemisyjnych rozwiązań napędowych.

Komentarze