Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

PESA dostarczy nowe pociągi spalinowe dla Kolei Mazowieckich. Podpisano umowę

inforail
12.03.2025 15:30
0 Komentarzy

W dniu 12 marca 2025 roku w siedzibie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego odbyło się uroczyste podpisanie umowy na dostawę nowych pociągów dla Kolei Mazowieckich.

Kontrakt obejmuje zakup 6 spalinowych zespołów trakcyjnych (SZT) od bydgoskiej firmy PESA.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie wsparcie finansowe z Unii Europejskiej otrzymały Koleje Mazowieckie na zakup nowych pociągów?
  2. Jakie usługi serwisowe obejmuje umowa na dostawę spalinowych zespołów trakcyjnych od firmy PESA?
  3. Do kiedy planowana jest realizacja zamówienia na nowe pociągi dla Kolei Mazowieckich?
Podpisanie umowy na nowe pociągi dla KM
Podpisanie umowy na nowe pociągi dla KM

Rekordowe dofinansowanie z Unii Europejskiej

Spalinowe składy to nie wszystko. Zakup 14 nowoczesnych i zeroemisyjnych pociągów elektrycznych jest możliwy dzięki rekordowemu dofinansowaniu z programu Fundusze Europejskie dla Mazowsza 2021–2027. Unia Europejska przekaże Kolejom Mazowieckim ponad 162 mln zł, co stanowi jedno z najwyższych wsparć tego typu w regionie.

Dodatkowe pociągi spalinowe dla Mazowsza

Samorząd województwa mazowieckiego zdecydował się również na zakup 6 nowoczesnych pociągów spalinowych od firmy PESA. Ich koszt wyniesie ponad 233 mln zł. Nowe pojazdy zostaną dostarczone wraz z pakietem serwisowym obejmującym usługi na poziomach P1, P2 i P3, a także opcję przeprowadzenia do 2031 roku maksymalnie dwóch napraw na poziomie P4 dla każdego z pojazdów.

Podpisanie umowy na nowe pociągi dla KM
Podpisanie umowy na nowe pociągi dla KM

Konkurencyjny przetarg i długoterminowa obsługa

Przetarg na dostawę nowych SZT miał charakter konkurencyjny, a jego głównym celem było zapewnienie mieszkańcom Mazowsza nowoczesnego i niezawodnego taboru kolejowego. Mimo że wybrana oferta przewyższała pierwotne szacunki zamawiającego, uznano ją za najkorzystniejszą ze względu na wysokie parametry techniczne i długoterminowe zobowiązania serwisowe.

Długofalowa modernizacja transportu kolejowego

Zamówienie obejmuje dostawę nowych pojazdów na koszt producenta do wskazanego miejsca w województwie mazowieckim. Realizacja potrwa do końca grudnia 2031 roku, a umowa zakłada możliwość przedłużenia serwisowania nawet do 18 lat.

 Obecnie mamy zakontraktowany zakup 66 pociągów dla Kolei Mazowieckich (50 pięcioczłonowych ezt i 16 dwuczłonowych ezt). Nie zwalniamy tempa. Dziś podpiszemy umowę na 6 dwuczłonowych szynobusów od PESY Bydgoszcz, które wyjadą na trasy do Tłuszcza, Ostrołęki, Płocka, Nowego Dworu czy Siedlec. Ponadto w najbliższym czasie zostanie podpisana kolejna umowa na zakup 14 pociągów, które będą dofinansowane ze środków UE w kwocie ponad 162 mln zł – podkreśla marszałek Adam Struzik.

Podpisana umowa to kolejny krok w modernizacji i rozwoju infrastruktury kolejowej Mazowsza, co pozwoli na zwiększenie komfortu podróżowania oraz poprawę jakości transportu publicznego w regionie.

– Umowa z PESĄ wzbogaci park taborowy o 6 nowoczesnych pojazdów do obsługi niezelektryfikowanych linii. Natomiast umowa o dofinansowanie dla 14 ezt pozwoli na kolejny krok, czyli podpisanie umowy wykonawczej z producentem taboru na zakup tych pojazdów. Nasze działania doceniają podróżni, którzy coraz częściej jako codzienny środek transportu wybierają właśnie pociągi Kolei Mazowieckich – podkreśla Robert Stępień, prezes zarządu, dyrektor generalny Kolei Mazowieckich.

Koleje Mazowieckie obsługują spalinowymi szynobusami ponad 630 km tras na Mazowszu i w sąsiednich regionach. Mniej więcej połowa tych tras jest niezelektryfikowana. Ze względu na charakter poszczególnych linii, a także wymogi środowiskowe najbardziej przydatny dla KM byłby tabor wodorowy czy elektryczno-akumulatorowy.

– Niestety, rozchwianie rynku, głównie poprzez ciągłe, nieuzasadnione wzrosty cen pojazdów, nieznane koszty jego eksploatacji i utrzymania, nieznane koszty paliwa i jego dystrybucji, żywotność baterii i zasięg pojazdów czy kwestie bezpieczeństwa, wpłynęły na naszą decyzję o odstąpieniu od pierwotnych zamiarów – mówi Czesław Sulima, członek zarządu, dyrektor eksploatacyjny Kolei Mazowieckich.

Ostatecznie zapadła więc decyzja o zakupie 6 dwuczłonowych szynobusów o napędzie spalinowym. Będą to pojazdy nowoczesne i spełniające aktualne normy środowiskowe.

Nowe pociągi wyjadą na tory najpóźniej w drugim kwartale 2028 r. m.in. na trasy: Tłuszcz – Ostrołęka – Chorzele, Sochaczew – Kutno – Płock – Sierpc – Nasielsk – Nowy Dwór Mazowiecki, Siedlce – Czeremcha.

– Pojazdy PESA 231Ma to nowoczesne, komfortowe i przyjazne środowisku pojazdy, doskonale wpisujące się zarówno w strategię rozwoju Mazowsza, jak i ekologiczne cele władz regionu. Pojazdy te potwierdziły swoją jakość i niezawodność podczas eksploatacji przez koleje czeskie. Jestem przekonany, że zapewnią wysoki standard podróżowania pasażerom z województwa mazowieckiego – wyjaśnia Krzysztof Zdziarski, prezes PESA Bydgoszcz SA.

Komentarze