Pendolino wraca na trasę z Pragi do Koszyc

Po ponad rocznej przerwie od 10 listopada 2025 roku na trasę pomiędzy Pragą a Koszycami powracają pociągi Pendolino należące do spółki České dráhy.
Składy te zostały wcześniej wycofane z ruchu ze względu na instalację pokładowych systemów bezpieczeństwa ETCS oraz brak zgody słowackiego urzędu transportu na prowadzenie próbnej eksploatacji tych jednostek z nowym systemem.
Rozkład jazdy:
- Dlaczego pociągi Pendolino zostały wycofane z trasy między Pragą a Koszycami i jak długo trwała przerwa w ich kursowaniu?
- Jakie znaczenie ma powrót Pendolin dla pasażerów oraz dla rozwoju połączeń międzynarodowych pomiędzy Czechami a Słowacją?
- W jaki sposób wdrożenie systemu ETCS wpłynie na bezpieczeństwo i niezawodność przewozów realizowanych przez České dráhy?
Dlaczego Pendolino przestało kursować
Modernizacja i doposażenie składów w system ETCS były niezbędne, by pociągi mogły dalej kursować na trasach międzynarodowych, w tym na odcinku prowadzącym przez Słowację. Do czasu uzyskania pełnej certyfikacji oraz zezwoleń bezpieczeństwa Pendolina nie mogły wjeżdżać na terytorium Słowacji. W efekcie połączenia w relacji Praga – Koszyce (SC 241/240) obsługiwane były innymi zestawami taborowymi.
Powrót do regularnej eksploatacji
Po uzyskaniu wszystkich wymaganych pozwoleń dopuszczających pociągi do ruchu nie ma już przeszkód, aby Pendolina wróciły na swoją tradycyjną trasę. Od 10 listopada będą ponownie kursować w jednym parze pociągów SuperCity, oferując pasażerom wysoki standard podróży, z którego te jednostki słyną.
Komfort i symbol nowoczesności
Powrót Pendolin na linię między Pragą a Koszycami to nie tylko zwiększenie komfortu podróżnych, ale również dowód na postępującą modernizację czeskiego taboru kolejowego. Pociągi te, znane z wysokiej prędkości, nowoczesnego wyposażenia i charakterystycznego wyglądu, ponownie staną się wizytówką połączeń dalekobieżnych ČD.
Kolejny krok w integracji systemów
Uruchomienie Pendolin po wdrożeniu ETCS jest również ważnym krokiem w kierunku pełnej interoperacyjności europejskich sieci kolejowych. Dzięki temu podróże transgraniczne mają być bezpieczniejsze i bardziej płynne, a czeskie koleje lepiej przygotowane na kolejne etapy rozwoju transportu międzynarodowego.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok













Komentarze