Pendolino rusza na południe Czech. České dráhy uruchamiają szybkie połączenie z Pragi do Czeskich Budziejowic
Od końca sierpnia České dráhy codziennie uruchomią na trasie między Pragą a Czeskimi Budziejowicami parę połączeń Jižní expres z wykorzystaniem pociągu Pendolino.
Nowe połączenie ma przynieść nie tylko skrócenie czasu podróży do stolicy południowych Czech, ale również ustanowienie nowego rekordu prędkości w regularnym ruchu kolejowym w Czechach.
Rozkład jazdy:
- Czy planowane są kolejne połączenia Pendolino do innych miast południowych Czech lub Austrii?
- Jakie korzyści dla pasażerów przynosi zastosowanie systemu przechylnego pudła w porównaniu do tradycyjnych pociągów?
- Czy Pendolino będzie objęte specjalną taryfą biletową na trasie Praga – České Budějovice?
Pendolino szybciej niż 160 km/h
Na modernizowanych odcinkach IV korytarza kolejowego między Pragą a Czeskimi Budziejowicami Pendolino osiągnie prędkość przekraczającą 160 km/h, co dotychczas było granicą dla czeskich linii kolejowych. To możliwe m.in. dzięki aktywnemu systemowi przechylania pudła wagonu, który pozwala na pokonywanie łuków z większą prędkością niż tradycyjne składy.
Rozkład jazdy i relacja
Nowe połączenie IC 591 Pendolino wyruszy z Pragi codziennie o godz. 20:27 i dotrze do Czeskich Budziejowic o 22:02. Pierwszy kurs zaplanowano na niedzielę 31 sierpnia. Pociąg stanowi wydłużenie dotychczasowego kursu SC 500 z Bogumina, tworząc bezpośrednie połączenie Ostrava – Olomouc – Pardubice – Praga – Tábor – České Budějovice. W przeciwnym kierunku kursować będzie IC 590 Pendolino, który wyjedzie z Czeskich Budziejowic minutę przed godziną szóstą rano i do Pragi przybędzie o 7:29. Pierwszy kurs odbędzie się w poniedziałek 1 września.
Szybciej dzięki modernizacji
Skrócenie czasu przejazdu to efekt modernizacji odcinków Votice – Sudoměřice i Doubí – Soběslav. Dzięki temu oraz wspomnianemu systemowi przechylania pudła możliwe jest skrócenie czasu podróży z Pragi o 11 minut, a w przeciwnym kierunku o 7 minut. Minister transportu Martin Kupka komentuje:
„Linia między Pragą a Czeskimi Budziejowicami przechodzi obecnie gruntowną modernizację mającą na celu skrócenie czasu podróży do poniżej dwóch godzin. W zeszłym roku testowaliśmy tu z sukcesem prędkość 200 km/h. Teraz przyszedł czas na regularny ruch.”
Komfort i technologia
Według Michala Krapinca, prezesa zarządu i dyrektora generalnego Českých drah, Pendolino to symbol nowoczesnej czeskiej kolei:
„Jestem dumny, że Pendolino jako pierwszy pociąg pasażerski w Czechach przekroczy w regularnym kursie 160 km/h. Dzięki jego wydajności i technologii zapewnimy pasażerom nie tylko szybkość, ale i komfort podróży.”
Pendolino w liczbach
- 7 jednostek Pendolino zostało przejętych od Alstom (obecnie eksploatowanych jest 6 z uwagi na wypadek w Bohuminie w 2022 r.)
- Długość składu: 185 metrów
- Liczba wagonów: 7 (4 napędowe i 3 środkowe)
- Liczba miejsc: 327 (w tym 52 w 1. klasie, 2 dla wózków inwalidzkich, 3 dla rowerów)
- Masa: 378 ton
- Moc: 4 000 kW
- Maksymalna prędkość eksploatacyjna: 200 km/h
- Zasilanie: 3 kV DC, 25 kV 50 Hz AC, 15 kV 16,7 Hz AC
- Udogodnienia: klimatyzowane przestrzenie, bistro, dziecięce kino, Wi-Fi, gniazdka 230V, system informacji audiowizualnej, strefa ciszy
Obecne i nowe relacje
Aktualnie Pendolina kursują przede wszystkim między Pragą a Boguminem, z przedłużeniem do Pilzna i Chebu. Na trasie Praga – Tábor – Veselí nad Lužnicí – České Budějovice České dráhy obsługują dwie linie dalekobieżne: Ex7 Jižní expres oraz R17 Vltava. Jižní expres pokonuje trasę do Budziejowic w około 1 godzinę i 40 minut, zatrzymując się tylko w Táborze. W dni robocze i niedziele oferowanych jest nawet 11 par połączeń, w soboty do 10. Cztery pary kursów dojeżdżają także do Linzu w Górnej Austrii.
Od końca sierpnia jedno z połączeń Jižní expres zmieni kategorię na IC Pendolino. Z pozostałych stacji na trasie – jak Benešov, Olbramovice, Soběslav czy Veselí nad Lužnicí – pasażerowie skorzystają z linii R17 Vltava, która w dni robocze oferuje nawet 13 połączeń w jednym kierunku.
Komentarze