Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

PCC Intermodal szuka nowych lokomotyw multisystemowych

inforail
17.07.2025 12:30
0 Komentarzy

PCC Intermodal S.A. ogłosiła przetarg na wynajem trzech elektrycznych lokomotyw multisystemowych przeznaczonych do przewozów intermodalnych w Polsce i Niemczech.

Postępowanie zostało podzielone na trzy zadania, a oferty można składać do 3 września 2025 roku. Lokomotywy mają być dostarczone odpowiednio w styczniu, maju i czerwcu 2026 roku.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie typy lokomotyw będą premiowane w postępowaniu przetargowym ogłoszonym przez PCC Intermodal?
  2. Jakie są kluczowe wymagania techniczne względem oferowanych lokomotyw?
  3. Jakie warunki dotyczące serwisu i dostępności lokomotyw muszą zostać spełnione przez oferenta?
Pcc
Lokomotywy PCC Intermodal

Przedmiot zamówienia

Spółka z Gdyni poszukuje czteroosiowych, dwukabinowych lokomotyw elektrycznych, które będą mogły prowadzić pociągi na zelektryfikowanych liniach w Polsce i Niemczech, a także na bocznicach. Wymagane jest dopuszczenie pojazdów do eksploatacji na terenie obu tych krajów, a opcjonalnie także w Austrii, Czechach, Słowacji, Ukrainie i Białorusi – pod warunkiem zakończenia konfliktów zbrojnych.

Umowy najmu będą zawierane na okres 36 miesięcy z możliwością przedłużenia o kolejne 12 miesięcy lub alternatywnie na 48 miesięcy. Lokomotywy muszą być gotowe do eksploatacji w momencie odbioru – z kompletem dokumentów, dopuszczeniami, homologacjami oraz w pełni sprawnymi systemami bezpieczeństwa, w tym GSM-R i ETCS.

Warunki przetargu i kryteria oceny

PCC Intermodal dopuszcza oferty częściowe – możliwe jest złożenie oferty na jedno, dwa lub trzy zadania. Wartość oferty będzie oceniana w oparciu o wskaźnik „W”, który w 92% opiera się na kryteriach cenowych, a w 8% na zgodności modelu lokomotywy z taborem już eksploatowanym przez spółkę (TRAXX E186, TRAXX E388, VECTRON 193). Lokomotywy równoważne do wymienionych typów również będą punktowane preferencyjnie.

Szczegółowe wymagania techniczne

Lokomotywy muszą spełniać szereg szczegółowych warunków, m.in.:

  • układ osi Bo’Bo’;
  • moc ciągła min. 5 MW;
  • siła pociągowa przy rozruchu min. 300 kN;
  • masa do 90 ton;
  • napięcie zasilania 3 kV DC i 15 kV AC;
  • wyposażenie w 4 silniki trakcyjne;
  • promień skrętu min. 80 m;
  • aktywny i kompatybilny ETCS (L1/L2), potwierdzony wpisem w bazie ERATV.

Serwis i utrzymanie

Wynajmujący będzie odpowiedzialny za pełne utrzymanie lokomotyw – zarówno planowe, jak i korekcyjne. Przeglądy i naprawy mają być przeprowadzane w Polsce (w obiektach zamawiającego lub innych uzgodnionych lokalizacjach). Przekroczenie rocznego limitu kilometrów będzie wiązało się z dopłatami według określonych w ofercie stawek. Lokomotywy będą objęte serwisem 24/7 i gwarantowany jest maksymalny czas niedostępności – 12 dni roboczych rocznie na lokomotywę.

Kary umowne i dodatkowe wymogi

Za każdy dzień opóźnienia w dostawie lokomotywy lub jej niedostępność ponad określony czas, przewidziane są kary w wysokości 1/30 czynszu najmu. Umowa dopuszcza wcześniejsze wypowiedzenie – z 6-miesięcznym okresem wypowiedzenia – a maksymalne opłaty z tego tytułu nie mogą przekroczyć 70% miesięcznego czynszu (przy rozwiązaniu po 12 miesiącach).

Dostawy lokomotyw zaplanowano na:

  • styczeń 2026 (zadanie 1),
  • maj 2026 (zadanie 2),
  • czerwiec 2026 (zadanie 3).

Dostawy mają być zrealizowane na terminal PCC Intermodal w Gliwicach lub inny terminal wskazany przez zamawiającego.

Komentarze