Parowóz Pt47-65 kończy 76 lat. Wolsztyn świętuje urodziny legendy polskich torów
Parowozownia Wolsztyn uczciła 76. urodziny swojej dumy – parowozu Pt47-65.
Ten wyjątkowy jubileusz stał się okazją do przypomnienia niezwykłej historii maszyny, która przez dekady wiernie służyła Polskim Kolejom Państwowym, pokonując dystans równy ponad 112 okrążeniom Ziemi.
Rozkład jazdy:
- Jakie znaczenie dla Parowozowni Wolsztyn ma parowóz Pt47-65 jako jedyna czynna lokomotywa parowa?
- Jakie prace remontowe planowane są po zakończeniu okresu eksploatacji Pt47-65?
- Kiedy do ruchu mają powrócić kolejne parowozy serii Ol i jakie będą ich zadania?
Urodziny na służbie
Zbudowany w 1949 roku w chrzanowskiej Fabryce Lokomotyw parowóz Pt47-65 po raz pierwszy został przekazany do eksploatacji 5 sierpnia tego samego roku. Przez lata stacjonował w Ostrowie, Gnieźnie i Poznaniu, by 6 września 1990 roku trafić do Parowozowni w Wolsztynie. Dziś jest jej jedyną czynną lokomotywą parową.
Z okazji urodzin maszyna – zamiast odpoczywać – spędziła dzień zgodnie z kolejarską tradycją: w pracy. O godzinie 14:15 opuściła pierwszy peron wolsztyńskiego dworca, ciągnąc rozkładowy pociąg Kolei Wielkopolskich do Zbąszynka. Po krótkim postoju ruszyła w drogę powrotną, planowo docierając do Wolsztyna o godzinie 16:21.
Tort, tradycja i para
Urodzinowa atmosfera udzieliła się nie tylko kolejarzom, ale też podróżnym. Przed odjazdem przygotowano słodką niespodziankę – tort z wizerunkiem jubilatki. Choć lokomotywa nie mogła liczyć na lepszy niż zwykle węgiel ani wodę źródlaną, jak z uśmiechem przyznał dyrektor Parowozowni Wolsztyn Waldemar Ligma, do paleniska trafił… symboliczny kawałek tortu.
– Nasza lokomotywa jest w dobrej kondycji. Potrzebuje jednak, jak każda jubilatka, sporej uwagi – powiedział Ligma. Po zakończeniu dwurocznego okresu eksploatacji Pt47-65 zostanie skierowany na planowy postój i remont okresowy. Prace mają rozpocząć się po 16 sierpnia i potrwają – jak zakłada dyrektor – do końca roku.
4,5 miliona kilometrów historii
W ciągu 76 lat służby Pt47-65 przejechał około 4,5 miliona kilometrów – to jakby 112 razy okrążył Ziemię lub 11 razy pokonał trasę z Ziemi na Księżyc. Lokomotywa, która dla wielu miłośników kolei jest symbolem minionej epoki, wciąż przyciąga tłumy turystów, fotografów i pasjonatów techniki kolejowej.
Nowe życie parowozów
Jak zapowiedział Waldemar Ligma, Wolsztyn szykuje się również do powrotu kolejnych maszyn. Już w najbliższych miesiącach do ruchu mają wrócić dwa parowozy serii Ol. Jeden z nich planowany jest do uruchomienia około listopada, drugi prawdopodobnie na początku 2026 roku.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze