Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Osiem hybrydowych zespołów trakcyjnych Stadlera dla południowej Francji

inforail
17.04.2025 10:30
0 Komentarzy

Zrównoważony transport kolejowy wkracza na nową ścieżkę w regionie Prowansji dzięki umowie zawartej pomiędzy Chemins de fer de Provence (CP) a firmą Stadler, dotyczącej dostawy ośmiu hybrydowych zespołów trakcyjnych.

Nowe pojazdy, zaprojektowane specjalnie dla wąskotorowej sieci CP, zostaną wyposażone w technologię bateryjną, która pozwoli ograniczyć emisję CO₂ nawet o 77%. Produkcja odbędzie się w szwajcarskim zakładzie Stadlera w Bussnang.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie korzyści dla środowiska przyniesie wprowadzenie hybrydowych zespołów trakcyjnych na trasie Nicea – Digne-les-Bains?
  2. Jakie źródła zasilania będą wykorzystywać nowe pociągi zamówione przez Chemins de fer de Provence?
  3. Jakie są najważniejsze parametry techniczne nowych pojazdów hybrydowych produkowanych przez Stadlera?

Hybrydowa rewolucja na trasie Nicea – Digne-les-Bains

Firma Chemins de fer de Provence oraz Stadler wspólnie torują drogę dla bardziej ekologicznej kolei między Niceą a Digne-les-Bains. Zgodnie z zawartą umową, CP otrzyma osiem dwuczłonowych zespołów trakcyjnych przystosowanych do torów o rozstawie 1000 mm (metrówka). To jedno z największych zamówień Stadlera na rynku francuskim.

Nowe pociągi zastąpią starzejącą się flotę pojazdów spalinowych eksploatowanych przez CP. Będą one napędzane w sposób hybrydowy — na odcinkach miejskich zasilane będą bateriami, natomiast w obszarach wiejskich do działania wykorzystywany będzie silnik biodieselowy. Dzięki takiemu rozwiązaniu emisja CO₂ zostanie zredukowana aż o 77% w porównaniu do tradycyjnych pojazdów spalinowych. W Nicei powstanie stacja ładowania baterii, która umożliwi regularne zasilanie pociągów energią elektryczną.

Pojazdy będą miały długość prawie 40 metrów i będą mogły przewozić około 180 pasażerów. Produkcja tych specjalnie zaprojektowanych jednostek odbędzie się w zakładzie Stadlera w Bussnang, położonym w północno-wschodniej Szwajcarii.

Stadler: „Jesteśmy dumni z tego projektu”

Stadler z radością przyjął zamówienie od Chemins de fer de Provence i cieszy się, że może wyprodukować spersonalizowane wąskotorowe zespoły trakcyjne dla tego klienta. Jesteśmy dumni, że możemy wnieść znaczący wkład w zrównoważoną mobilność na tej trasie w Région Sud dzięki napędowi hybrydowemu – mówi Ansgar Brockmeyer, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży w Stadlerze. – Pasażerowie mogą oczekiwać nowoczesnych i komfortowych pociągów, które dowiozą ich do celu w sposób bardziej przyjazny dla środowiska.

Dane techniczne pojazdów

  • Zamawiający: Région Provence-Alpes-Côte d’Azur
  • Trasa operacyjna: Linia Nicea – Digne-les-Bains
  • Długość linii: 151 km
  • Rozstaw torów: 1000 mm (wąskotorowy)
  • Minimalny promień łuku: 100 m
  • Oznaczenie: BEMU Bem 4/8
  • Zasilanie: Biodiesel / Baterie
  • Liczba pojazdów: 8
  • Data wprowadzenia do eksploatacji: 2028
  • Liczba miejsc siedzących: 86
  • Liczba miejsc stojących: 98
  • Pojemność całkowita: 184 pasażerów
  • Długość pojazdu: 39 874 mm
  • Szerokość: 2 500 mm
  • Wysokość: 3 900 mm
  • Rozstaw osi wózków: 2 000 mm (BoM) / 1 700 mm (BoP)
  • Średnica kół BoM: 810 mm
  • Średnica kół BoP: 705 mm
  • Maksymalny nacisk na oś: 14 ton
  • Maksymalna moc na kole: 800 kW

Dzięki realizacji tego projektu, Chemins de fer de Provence wpisuje się w europejskie trendy proekologicznego rozwoju transportu, oferując mieszkańcom i turystom regionu czystsze, cichsze i bardziej nowoczesne podróże w sercu południowej Francji.

Komentarze