Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Opolskie kupiło nowe pociągi. Umowa podpisana

inforail
29.05.2025 15:30
0 Komentarzy

Województwo opolskie wkrótce wzbogaci się o najnowocześniejsze w Polsce spalinowe zespoły trakcyjne. Władze województwa podpisały umowę z firmą PESA Bydgoszcz S.A. na dostawę pięciu nowych składów z możliwością rozszerzenia zamówienia o kolejnych dziesięć.

Wartość inwestycji może przekroczyć 543 miliony złotych, a koszt jednego pociągu to ponad 36 milionów zł. Dostawy mają zostać zrealizowane do marca 2028 roku.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie są kluczowe cechy techniczne nowych spalinowych zespołów trakcyjnych PESA 231M zamówionych przez województwo opolskie?
  2. W jaki sposób nowoczesne pociągi wpłyną na rozwój regionalnego transportu kolejowego w województwie opolskim?
  3. Jakie źródła finansowania zostały wykorzystane do realizacji umowy oraz jakie są przyszłe plany inwestycyjne związane z infrastrukturą kolejową w regionie?
Podpisanie umowy na pociągi dla woj. opolskiego
Podpisanie umowy na pociągi dla woj. opolskiego

Ekologiczne i nowoczesne pociągi dla pasażerów

Nowe pojazdy – model PESA 231M – to spalinowe, dwuczłonowe składy wyposażone w silniki Rolls-Royce Solution, przystosowane do zasilania biopaliwem syntetycznym. Jednostki te spełniają najwyższe normy emisji spalin (Stage V lub wyższe), co czyni je przyjaznymi dla środowiska. Rozwijając prędkość do 120 km/h i posiadając homologację do wjazdu na tory czeskie, będą gotowe do obsługi nie tylko połączeń regionalnych, ale też międzynarodowych.

Każdy skład pomieści 219 pasażerów, w tym 100 na miejscach stojących. Przestrzenie pasażerskie zaprojektowano z myślą o komforcie i funkcjonalności. Wnętrze pociągów wyposażone będzie w klimatyzację, nowoczesny system informacji pasażerskiej, monitoring, Wi-Fi oraz gniazdka USB i 230 V. Znajdą się też cztery miejsca dla rowerów oraz udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami – niskopodłogowe wejścia, specjalne przestrzenie i pętle indukcyjne dla osób niedosłyszących.

To kolejna już umowa zawarta między samorządem województwa a PESĄ. Opolskie zamówiło wcześniej elektryczne pojazdy typu ELF, a teraz kontynuuje współpracę z polskim producentem w segmencie spalinowym. Jak podkreśla wiceprezes ds. produkcji PESA, Jacek Rudewicz, te pociągi to zupełnie nowy standard podróży: ergonomiczne wnętrza, energooszczędne i lekkie konstrukcje dzięki technologii spawania laserowego, a także nowoczesny design – to wszystko sprawia, że składy PESA 231M będą konkurencyjne także na arenie międzynarodowej.

Wiceprezes zaznacza, że identyczne pojazdy są już z sukcesem eksploatowane na czeskich torach. PESA realizuje również umowę ramową na dostawę 160 takich jednostek dla Kolei Czeskich, a także produkuje je dla Kolei Mazowieckich i Dolnośląskich.

Inwestycja w przyszłość transportu

Marszałek województwa, Szymon Ogłaza, podkreśla, że inwestycja w tabor realizowana jest wyłącznie ze środków budżetu województwa. Działania te nie tylko zwiększą komfort podróży dla mieszkańców, ale również wzmocnią pozycję województwa w przyszłych negocjacjach z operatorami kolejowymi. W 2030 roku planowany jest przetarg na przewozy regionalne, a samorząd – dysponując nowoczesnym taborem – chce mieć silny głos w rozmowach o kształcie przyszłego transportu.

Do planów inwestycyjnych PLK w regionie należą m.in. elektryfikacja linii Opole – Nysa oraz Opole – Kluczbork, co wpisuje się w szerszą strategię rozwoju kolei. Zdaniem członka zarządu województwa Roberta Węgrzyna, za trzy lata Opolszczyzna może dysponować jednym z najnowocześniejszych taborów kolejowych w Polsce.

Nowa jakość kolei w regionie

Nowe składy będą nie tylko wygodniejsze i bardziej ekologiczne, ale też znacznie zwiększą atrakcyjność transportu publicznego w regionie. Ambicją władz województwa jest przekonanie mieszkańców do rezygnacji z transportu indywidualnego na rzecz kolei, oferując wysoką jakość, punktualność i częste kursy.

Umowa z PESĄ to kolejny krok w stronę nowoczesnego i dostępnego transportu kolejowego. To inwestycja w przyszłość regionu, który – dzięki przemyślanym działaniom – może stać się wzorem zrównoważonego rozwoju transportu dla innych województw.

Komentarze