Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Od roku wstrzymane prace przy drążeniu tunelu w Łodzi. Co dalej?

inforail
08.09.2025 16:30
0 Komentarzy

Minął rok od zawalenia się kamienicy przy al. 1 Maja w Łodzi i zatrzymania prac przy budowie tunelu średnicowego. Termin oddania inwestycji staje się coraz bardziej odległy, a budowa kosztuje znacznie więcej niż zakładano.

7 września 2024 roku, podczas prac drążeniowych przy budowie tunelu średnicowego w centrum Łodzi, zawaliła się część kamienicy przy al. 1 Maja 23. To wydarzenie doprowadziło do natychmiastowego zatrzymania prac przez maszynę TBM „Katarzyna”, która od tego czasu pozostaje unieruchomiona pod budynkiem.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie działania planowane są, by umożliwić wznowienie prac maszyny TBM „Katarzyna” pod kamienicami przy al. 1 Maja w Łodzi?
  2. Jakie są obecne problemy finansowe związane z budową tunelu średnicowego i jak wpłynęły one na harmonogram inwestycji?
  3. Jakie prace zostały już zrealizowane w ramach budowy tunelu średnicowego i które elementy projektu czekają na dalsze etapy realizacji?
Kamienica w Łodzi
Kamienica w Łodzi

Inwestor i wykonawca: wznowienie możliwe dopiero pod koniec 2025 roku

Wznowienie prac w listopadzie zeszłego roku zakończyło się kolejnym kryzysem — osiadaniem sąsiedniego budynku, co doprowadziło do ponownego wstrzymania działań.

Pomimo obaw o dalsze losy inwestycji, zarówno inwestor — PKP Polskie Linie Kolejowe, jak i wykonawca — Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego — zapewniają, że projekt nie zostanie zamrożony.

W celu zabezpieczenia kamienic przed ponownym osiadaniem gruntu planowane jest wykonanie żelbetowych belek pod frontami budynków przy al. 1 Maja 19, 21 i 23. Rozpoczęcie tych prac będzie możliwe po uzyskaniu zgody właścicieli nieruchomości. Jeśli uda się dojść do porozumienia, konstrukcja zabezpieczająca powinna być gotowa pod koniec 2025 roku — i dopiero wtedy możliwe będzie wznowienie drążenia przez TBM „Katarzyna”.

Postęp prac i problemy z harmonogramem

Pomimo braku postępu w drążeniu głównego odcinka tunelu, część prac inżynieryjnych została już wykonana. Gotowe są komory stacyjne Śródmieście, Polesie i Koziny oraz cztery boczne tunele łączące stację Koziny z Łodzią Kaliską i Żabieńcem.

Jednakże dwutorowy tunel główny ma długość około 4,6 km, a „Katarzyna” znajduje się wciąż około 1 km od komory końcowej w rejonie Łodzi Fabrycznej. To oznacza, że pierwotny plan zakończenia budowy w czerwcu 2026 roku i uruchomienia ruchu kolejowego w grudniu tego samego roku jest już całkowicie nierealny.

Ogromne koszty i mediacje z PKP PLK

Wykonawca szacuje, że dodatkowe koszty spowodowane przestojami, relokacją mieszkańców oraz wzrostem cen materiałów i energii przekroczyły już 500 mln zł. Z tego ponad 20 mln zł przeznaczono na zakwaterowanie około 250 osób wysiedlonych z trzech kamienic. Obecnie mieszkają oni w łódzkich hotelach i mieszkaniach zastępczych, mimo że pierwotnie mieli opuścić domy na 2–3 tygodnie.

Trwają mediacje między wykonawcą a PKP PLK, prowadzone przy udziale Prokuratorii Generalnej RP. Celem rozmów jest ustalenie nowego harmonogramu budowy i realnego budżetu. Każdy wniosek o zwiększenie wartości kontraktu jest analizowany indywidualnie.

Zarówno PKP PLK, jak i wykonawca podkreślają, że priorytetem jest dokończenie budowy tunelu bez kompromisów w zakresie bezpieczeństwa. Jednakże termin zakończenia prac nadal pozostaje wielką niewiadomą. W najlepszym razie „Katarzyna” ruszy pod koniec 2025 roku, a realny koniec budowy może nastąpić dopiero po 2027 roku.

Komentarze