Od 25 lat na torach. CityElefanty kursują nie tylko w Czechach
Obchodząca swoje 25-lecie seria Škoda 471 rozpoczęła przewozy już w roku 2000. Od tamtej pory przejechała ponad 850 milionów kilometrów, obsługując przewozy regionalne i podmiejskie w Czechach i innych krajach.
W podstawowej wersji każdy skład składa się z trzech wagonów: elektrycznego z pierwszą klasą (typ 471), wagonu doczepnego (071) i wagonu sterującego (971). Czeskie Koleje (ČD) zamówiły 83 jednostki, ostatnią dostarczono w marcu 2013 roku.
Rozkład jazdy:
- Jakie cechy techniczne wyróżniają pociągi Škoda CityElefant na tle innych elektrycznych zespołów trakcyjnych?
- W jakich krajach poza Czechami eksploatowane są pociągi oparte na konstrukcji Škody 471?
- Jakie zmiany i modernizacje przeszły jednostki CityElefant od początku produkcji do dziś?
Cechy techniczne i komfort podróży
Fleet CityElefant działa intensywnie w aglomeracjach Pragi i Ostrawy, a ich popularność spowodowała eksport wariantów do Litwy (LG Class 575, 13 sztuk), Słowacji (ZSSK Class 671, 19 sztuk) oraz Ukrainy (Class 675, 2 sztuki).
Jednostki zostały zaprojektowane na standardowy rozstaw torów 1 435 mm i zasilane napięciem 3 kV DC. Korzystają z lekkich aluminiowych nadwozi, co obniża masę i zwiększa trwałość pojazdów. Oferują klimatyzowany, dwuklasowy wnętrze z ergonomicznymi siedzeniami, a także udogodnienia takie jak Wi‑Fi, gniazdka 230 V, przestronny system informacyjny oraz podjazdy i toalety dostosowane dla osób niepełnosprawnych i przewożących rowery bądź wózki dziecięce.
Posiadają system rekuperacyjny odzysku energii podczas hamowania, co wpływa na zmniejszenie zużycia prądu. Mogą być łączone w składy nawet do czterech jednostek, kontrolowanych centralnie. Wprowadzony jest też system automatycznego prowadzenia pociągu.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Prędkość maksymalna jednostki CityElefant to 140 km/h. Silniki trakcyjne o łącznej mocy 4×500 kW, mikroprocesorowo sterowane przetwornice IGBT oraz aerodynamiczne kształty zapewniają nowoczesną dynamikę i efektywność.
Historia rozwoju i modernizacje
Prototypy powstały już w 1997 roku, a produkcja seryjna trwała do 2013 roku. Początkowe jednostki spotkały się z pewnymi problemami technicznymi – w połowie 2002 zawieszono ich dopuszczenie do ruchu, ale już kilka tygodni później po naprawie przyznano tymczasowe pozwolenie i kontynuowano produkcję.
Z czasem wnętrza zyskiwały nowe tapicerki, wprowadzono ładowarki USB w I klasie, wymieniono wyświetlacze flip-dot na LED‑owe, dodano Wi‑Fi i gniazdka — wszystko w celu zwiększenia komfortu podróży Wikipedia. Od 2021 roku jednostki są sukcesywnie wyposażane w system ETCS (europejski system sterowania ruchem kolejowym) — do końca 2024 roku 18 jednostek miało już homologację do działania w tym systemie.
Škoda 471 CityElefant to znak rozpoznawczy czeskiego, ale nie tylko, transportu kolejowego. Oferując połączenie komfortu i technologii, stanowią przykład trwałych i funkcjonalnych rozwiązań Škoda Group — cenionych zarówno w Czechach, jak i na Litwie, Słowacji czy Ukrainie. Ich 25‑lecie to dowód sukcesu projektu, który przetrwał dekady intensywnej eksploatacji i zyskał zaufanie milionów pasażerów.
Komentarze