Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Od 1 maja 2025 roku bez odwołanych pociągów Polregio w woj. lubuskim

inforail
11.03.2025 14:30
0 Komentarzy

Jak informowaliśmy na łamach InfoRail.pl 10 marca 2025 roku odbyła się sesja Sejmiku Województwa Lubuskiego, podczas której omawiano aktualną sytuację na kolei regionalnej.

W obradach uczestniczyli również członkowie Zarządu POLREGIO: Krzysztof Pietrzykowski oraz Wojciech Dinges. Spotkanie było okazją do podsumowania podjętych działań mających na celu poprawę funkcjonowania przewozów kolejowych w regionie.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie działania podjął Zarząd POLREGIO w celu ograniczenia liczby odwołanych pociągów?
  2. Jakie czynniki, według POLREGIO, przyczyniły się do kryzysu kolejowego w województwie lubuskim?
  3. Jakie kroki planuje podjąć POLREGIO, aby od 1 maja 2025 roku pociągi kursowały bez zakłóceń?
Krzysztof Pietrzykowski
Krzysztof Pietrzykowski/foto: Polregio

Postępy w ograniczaniu liczby odwołanych pociągów

Dzięki krokom podjętym przez obecny Zarząd POLREGIO w ostatnich miesiącach udało się znacząco zmniejszyć liczbę pociągów odwoływanych z przyczyn leżących po stronie przewoźnika. Dane pokazują wyraźną poprawę:

  • Odsetek pociągów odwołanych w styczniu spadł z 22,9% w 2024 roku do 10,7% w 2025 roku.
  • W lutym 2024 roku odwołano 16,7% pociągów, podczas gdy w lutym 2025 roku odsetek ten zmniejszył się do 12,4%.

Choć są to pozytywne zmiany, Zarząd POLREGIO zaznacza, że przed firmą nadal wiele wyzwań. Wskazuje, że wieloletnie zaniedbania nie mogą zostać naprawione w ciągu kilku miesięcy, szczególnie przy ograniczonych zasobach finansowych. Dalsza poprawa sytuacji wymaga stabilnego finansowania oraz ścisłej współpracy wszystkich podmiotów odpowiedzialnych za funkcjonowanie kolei w regionie.

Oprócz braku inwestycji w infrastrukturę kolejową, do problemów przyczyniły się także inne czynniki. Wiceprezes POLREGIO, Wojciech Dinges, wskazał, że kluczową rolę odegrały niedostateczne działania związane z utrzymaniem taboru oraz zewnętrzne okoliczności, takie jak prace torowe prowadzone przez PKP PLK. Dodatkowo, w 2024 roku region dotknęła powódź, która spowodowała poważne zakłócenia w ruchu kolejowym i ograniczyła dostępność sprawnych składów.

Potrzeby tabor

Mimo trudnej sytuacji POLREGIO zapewnia, że wdraża rozwiązania mające na celu poprawę sytuacji. Jednym z kluczowych działań jest zakup używanych pojazdów kolejowych – zarówno na rynku krajowym, jak i zagranicznym. Jak podkreślił prezes Krzysztof Pietrzykowski, analizowane są różne opcje, aby jak najszybciej zwiększyć liczbę sprawnych składów. Dodatkowo, spółka planuje zwiększenie kwalifikacji personelu, lepsze wyposażenie punktów serwisowych oraz wdrożenie bardziej rygorystycznych kontroli odbiorczych po naprawach pojazdów.

Koniec utrudnień

Najważniejszą deklarację złożył wiceprezes Dinges. Zgodnie z jego zapowiedzią, od 1 maja 2025 roku liczba odwołanych pociągów z powodu braku sprawnych składów ma zostać zredukowana do zera. Podkreślił jednak, że nie oznacza to całkowitego wyeliminowania problemów – mogą się zdarzać sytuacje losowe, ale odwołania wynikające z przyczyn technicznych mają zostać zminimalizowane do absolutnego minimum.

Plan dalszych działań

Aby poprawić jakość usług i wyeliminować problemy z kursowaniem pociągów spowodowane brakiem sprawnych pojazdów, POLREGIO wdraża plan optymalizacji planowania napraw i przeglądów taboru. Władze spółki liczą, że w nadchodzących miesiącach uda się całkowicie zlikwidować utrudnienia wynikające z braku dostępnych jednostek kolejowych.

Ponadto w ostatnim czasie odbyło się wiele konstruktywnych spotkań oraz rozmów z przedstawicielami samorządu województwa. POLREGIO deklaruje gotowość do współpracy i podkreśla, że wspólne działania mogą skutecznie rozwiązać długotrwałe problemy kolejowe w regionie. Spółka liczy na to, że wspólne inicjatywy i stabilne finansowanie pozwolą na dalszy rozwój kolei regionalnej w Lubuskiem.

Komentarze