Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

ÖBB wprowadza rewolucyjny system czyszczenia tuneli kolejowych. Z Hydrojet

inforail
26.10.2025 14:30
0 Komentarzy

Austriackie koleje ÖBB konsekwentnie inwestują w innowacje, aby zapewnić maksymalną dostępność infrastruktury kolejowej. Najnowszym tego przykładem jest Hydrojet – zaawansowany system czyszczenia rur odwadniających w tunelach kolejowych.

System został zaprezentowany przez ÖBB i firmę FCC Austria w miejscowości St. Paul im Lavanttal, w pobliżu tunelu Koralm.

Rozkład jazdy:

  1. W jaki sposób nowy system Hydrojet MDB02 wpływa na dostępność i bezpieczeństwo infrastruktury kolejowej w Austrii?
  2. Jakie korzyści przynosi automatyzacja procesu czyszczenia tuneli dla pasażerów i przewoźników?
  3. Czy technologia Hydrojet MDB02 może być w przyszłości zastosowana również poza Austrią, np. w innych europejskich sieciach kolejowych?

Większa dostępność infrastruktury dzięki automatyzacji

Nowy system Hydrojet wykorzystuje modułowy system płukania drenażu MDB02, który jest częściowo zdalnie sterowany i zautomatyzowany. Dzięki temu znacząco ułatwia utrzymanie tuneli kolejowych i ogranicza konieczność zamykania torów.

Wraz ze wzrostem natężenia ruchu i liczby tuneli rośnie również zapotrzebowanie na czyszczenie, podczas gdy czas na prace konserwacyjne się kurczy. Nowy system MDB02 pozwala na czyszczenie podczas trwającej eksploatacji, dzięki czemu konieczne są jedynie krótkie przerwy w ruchu – wyjaśnia Judith Engel, członkini zarządu ÖBB-Infrastruktur AG.

Rewolucja w czyszczeniu tuneli kolejowych

Systemy odwadniające w tunelach muszą być regularnie serwisowane, aby działały niezawodnie i bez przerw. Złogi mineralne mogą prowadzić do zwężenia rur i wzrostu ciśnienia wód gruntowych, co stanowi zagrożenie dla konstrukcji. Dotychczas ich usuwanie wymagało czasochłonnych operacji i wielokrotnych zamknięć torów w ciągu roku.

Dzięki technologii MDB02 czyszczenie tuneli staje się zautomatyzowane, szybsze i bezpieczniejsze. Umożliwia to prowadzenie konserwacji bez zatrzymywania ruchu kolejowego. – Nasze doświadczenie w czyszczeniu przemysłowym oraz ścisła współpraca z ÖBB pozwoliły opracować praktyczne, automatyczne rozwiązanie. Wiedza zdobyta podczas pracy z poprzednimi maszynami została wykorzystana przy udoskonalaniu MDB02, co znacznie poprawiło jego skuteczność – mówi Florian Scheibe, dyrektor krajowy FCC Austria.

Zdalne sterowanie i ogromna efektywność

Podczas płukania system Hydrojet MDB02 jest ustawiany bezpośrednio nad centralnym szybem płuczącym w tunelu, dzięki czemu możliwe jest zdalne czyszczenie odpływów w obu tunelach jednocześnie. Dysza płucząca z kamerą zintegrowaną jest wprowadzana od strony bazy serwisowej.

Nowa technologia pozwala oczyścić ponad 2 000 metrów rur w jednym cyklu, podczas gdy wcześniej było to jedynie około 150 metrów. Po zakończeniu czyszczenia system może zostać szybko przeniesiony do kolejnej lokalizacji w czasie przerwy operacyjnej, bez zakłócania ruchu pociągów. W razie potrzeby czyszczenie może być również wykonywane bezpośrednio z toru, co zwiększa elastyczność jego użycia.

Przygotowanie do przyszłych inwestycji

Zwiększona efektywność systemu ma kluczowe znaczenie w kontekście zbliżającego się uruchomienia dużych projektów infrastrukturalnych – takich jak tunel Koralm, tunel Granitztal czy tunel Semmering Base. Nowe inwestycje dodadzą około 750 kilometrów systemów drenażowych, które będą wymagały regularnej konserwacji każdego roku.

Choć tradycyjne metody płukania będą wciąż stosowane w starszych częściach sieci, MDB02 może być używany zarówno w istniejących tunelach, jak i w nowo budowanych obiektach.

Większa niezawodność i korzyści dla wszystkich

Dzięki Hydrojetowi i nowemu systemowi MDB02, ÖBB łączy konieczne prace konserwacyjne z wyższą dostępnością tras kolejowych. To korzyść nie tylko dla samych przewoźników, ale też dla pasażerów i branży logistycznej, która zyska bardziej niezawodną i przyjazną środowisku infrastrukturę.

Nowa technologia potwierdza, że innowacje w utrzymaniu infrastruktury mogą iść w parze z ciągłością ruchu kolejowego – co dla austriackich kolei i ich klientów oznacza czystsze tunele, mniej przestojów i bardziej efektywne podróże.

Komentarze