Nowy Sącz z nowym wiaduktem kolejowym. PKP PLK zakończyły budowę
Mieszkańcy Nowego Sącza mogą już korzystać z nowego, bezkolizyjnego skrzyżowania ulicy Krakowskiej z linią kolejową nr 104.
Inwestycja, realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w ramach projektu „Podłęże–Piekiełko”, nie tylko zwiększy bezpieczeństwo ruchu, ale też poprawi płynność komunikacyjną na jednej z głównych arterii wjazdowych do miasta. Całe przedsięwzięcie współfinansowane jest z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.
Rozkład jazdy:
- Jakie zmiany infrastrukturalne wprowadzono w ramach budowy bezkolizyjnego skrzyżowania przy ul. Krakowskiej w Nowym Sączu?
- W jaki sposób projekt „Podłęże–Piekiełko” wpłynie na czas podróży między Krakowem, Nowym Sączem i Zakopanem?
- Jakie inne inwestycje kolejowe realizowane są obecnie w ramach projektu „Podłęże–Piekiełko”?
Wiadukt zamiast przejazdu – bezpieczeństwo i komfort
Nowy wiadukt kolejowy zastąpił dotychczasowy przejazd drogowo-kolejowy, eliminując tym samym punkt kolizyjny między ruchem samochodowym a kolejowym. Inwestycja obejmowała nie tylko budowę samego obiektu, ale także gruntowną przebudowę ul. Krakowskiej na długości około 400 metrów. Obniżony został poziom jezdni, zbudowano nowe chodniki, dojazdy do posesji oraz zmodernizowano układ drogowy. Od teraz kierowcy i piesi mogą bezpiecznie poruszać się pod wiaduktem, a pociągi kursują bez zakłóceń nad nimi.
– Projekt „Podłęże–Piekiełko” to największe przedsięwzięcie kolejowe na południu Polski. Dzięki niemu kolej w Małopolsce staje się bardziej konkurencyjna, a podróże – szybsze i bardziej komfortowe – powiedział Stanisław Bukowiec, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Więcej niż tylko jeden wiadukt
Jak zaznaczył Mateusz Wanat, dyrektor Regionu Południowego PLK SA, inwestycje infrastrukturalne w Nowym Sączu to nie tylko wiadukt przy ul. Krakowskiej. W jego sąsiedztwie powstaje nowy przystanek kolejowy – Nowy Sącz Chełmiec, którego perony i tory będą zlokalizowane na wyższych nasypach. Trwają również intensywne prace na całym odcinku linii kolejowej Klęczany – Nowy Sącz.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Budowane są nowe obiekty inżynieryjne, wzmacniana jest nawierzchnia pod tory, zabezpieczane są zbocza i skarpy. Powstają kolejne wiadukty w rejonie ul. Węgierskiej i Zielonej, a także nowe przejścia podziemne i perony. Gotowy jest już most kolejowy nad Dunajcem, który zastąpił przedwojenną przeprawę. Główne roboty budowlane zakończą się jeszcze w 2025 roku, a pierwsze pociągi po nowoczesnej trasie pojadą w 2026 roku.
Część większego projektu: Podłęże–Piekiełko
Inwestycja w Nowym Sączu to zaledwie fragment ogromnego przedsięwzięcia „Podłęże–Piekiełko”. W jego ramach modernizowana jest 75-kilometrowa trasa Chabówka–Nowy Sącz oraz powstaje 58 km nowej linii kolejowej między Podłężem a Mszaną Dolną przez Tymbark. Projekt ma na celu stworzenie nowoczesnej, zelektryfikowanej trasy, która skróci podróż z Krakowa do Zakopanego i Nowego Sącza odpowiednio do około 90 i 60 minut.
Trwa także budowa najdłuższego tunelu kolejowego w Polsce pomiędzy Męciną a Mordarką. Modernizowane są stacje w Limanowej i Chabówce, a jeszcze w tym roku ogłoszone zostaną przetargi na kolejne odcinki: Rabka Zaryte–Mszana Dolna, Szczyrzyc–Tymbark, Tymbark–Limanowa i Podłęże–Gdów.
Nowa jakość transportu w Małopolsce
Projekt „Podłęże–Piekiełko” zmienia oblicze kolei w południowej Polsce. Umożliwi nie tylko szybsze podróże między dużymi miastami, ale także poprawi skomunikowanie mniejszych miejscowości regionu. To również impuls dla rozwoju gospodarczego, zwiększenia atrakcyjności turystycznej i ograniczenia emisji dzięki przeniesieniu części ruchu z dróg na tory.
Szczegóły inwestycji można śledzić na stronie projektu: www.podleze-piekielko.pl
Inwestycja PKP PLK w Nowym Sączu to modelowy przykład, jak strategiczne działania infrastrukturalne mogą łączyć bezpieczeństwo, komfort i rozwój regionalny w jednym przedsięwzięciu.
Komentarze