Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Nowy przystanek kolejowy Radom Południowy. PKP PLK poprawią dostępność transportu w regionie

inforail
28.03.2025 17:30
0 Komentarzy

Mieszkańcy Radomia już wkrótce zyskają nowy punkt dostępu do kolei. Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę z firmą DOMOST Sp. z o.o. na budowę przystanku kolejowego Radom Południowy.

Inwestycja powstanie w ramach „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021–2025” i ma kosztować ponad 16 mln zł. Prace mają zakończyć się w II kwartale 2026 roku.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie elementy będą wchodziły w skład nowego przystanku kolejowego Radom Południowy i do jakich linii kolejowych będzie on przylegał?
  2. Kiedy planowane jest zakończenie budowy przystanku Radom Południowy i ile wyniesie całkowity koszt inwestycji?
  3. Jakie inne inwestycje kolejowe są realizowane w Radomiu w ramach rządowego programu i jaki mają cel?
Umowa na budowę przystanku Radom Południowy
Umowa na budowę przystanku Radom Południowy/foto: PKP PLK

Nowoczesność, funkcjonalność i lepszy dostęp

Nowy przystanek zostanie zlokalizowany w pobliżu kładki dla pieszych przy ulicach Krynickiej i Jacka Kuronia. W jego skład wejdą trzy nowoczesne perony – dwa przy linii kolejowej nr 8 prowadzącej w kierunku Kielc oraz jeden przy linii nr 22 w stronę Tomaszowa Mazowieckiego. Obiekt będzie w pełni dostosowany do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością – przewidziano windy oraz system informacji pasażerskiej.

– Budowa nowego przystanku kolejowego Radom Południowy to ważny krok w kierunku poprawy dostępności transportu publicznego w regionie. Inwestycja ta nie tylko ułatwi podróżowanie mieszkańcom Radomia, ale także przyczyni się do rozwoju lokalnej infrastruktury – podkreśla Michał Gil, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Na nowym przystanku będą zatrzymywać się zarówno pociągi regionalne, jak i dalekobieżne. Dodatkowym ułatwieniem dla pasażerów będzie nowa kładka dla pieszych, finansowana przez miasto Radom, która połączy ulice Kuronia, Anny Walentynowicz i Krynicką, zapewniając wygodny dostęp do wszystkich peronów.

Dotychczasowy przystanek Radom Południe zmieni nazwę na Trablice, aby uniknąć nieporozumień związanych z nazewnictwem.

Radom zyskuje dwa nowe przystanki

Radom Południowy to nie jedyna inwestycja kolejowa w mieście. Trwa także budowa przystanku Radom Wschodni, zlokalizowanego pod wiaduktem przy ulicach Żeromskiego i Lubelskiej. Inwestycja o wartości 39 mln zł realizowana jest ze środków budżetowych w ramach projektu „Poprawa Bezpieczeństwa i likwidacja zagrożeń eksploatacyjnych na sieci kolejowej w Radomiu”. Przystanek ma zostać oddany do użytku już 30 czerwca tego roku i znacząco ułatwi dojazd do radomskiego lotniska.

Program przystankowy zmienia oblicze kolei w całym kraju

W ramach „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021–2025”, w województwie mazowieckim przewidziano prace w 16 lokalizacjach, o łącznej wartości ponad 92 mln zł. Dodatkowo planowana jest budowa 22 parkingów przy przystankach, co pochłonie kolejne 15,2 mln zł.

W skali całego kraju program zakłada budowę lub modernizację aż 214 przystanków kolejowych, a kolejnych 100 znajduje się na liście rezerwowej. Łączna wartość inwestycji przekracza 1 miliard złotych. W planach jest również realizacja ponad 100 parkingów kolejowych, na które przeznaczono 88 mln zł.

Komentarze