Nowy pociąg S-Bahn dla Monachium zaprezentowany na IAA Mobility
Podczas targów IAA Mobility 2025 w Monachium zaprezentowano pełnowymiarowy, wchodzący do wnętrza model nowej generacji pociągu S-Bahn, który od końca 2028 roku ma obsługiwać aglomerację monachijską.
Model można bezpłatnie oglądać na Königsplatz, a za projekt i produkcję odpowiada Siemens we współpracy z Deutsche Bahn (DB) i rządem Bawarii.
Rozkład jazdy:
- Kiedy nowe pociągi S-Bahn mają zostać wprowadzone do regularnej eksploatacji w Monachium?
- Jakie udogodnienia i nowoczesne technologie zostały zastosowane w nowym modelu pociągu S-Bahn?
- Jakie działania podjęto, aby zapewnić dostępność pociągu dla osób z niepełnosprawnościami?
Nowa generacja S-Bahn: więcej przestrzeni, komfortu i technologii
Nowe pociągi S-Bahn noszą oznaczenie JK i będą obsługiwać węższe linie U-Bahn: U1 do U4. Pierwszy egzemplarz został oficjalnie zaprezentowany 8 września na linii U2. W sumie do końca 2025 roku do taboru DB ma trafić do 140 nowych wagonów, a cały projekt obejmuje aż do 1500 pojazdów do 2035 roku – co czyni go największym przedsięwzięciem modernizacyjnym w historii berlińskiego metra.
Cechy wyróżniające nowe pociągi:
- długość całkowita: ponad 200 metrów,
- szerokie, bezstopniowe przejścia między wagonami,
- czasowe oświetlenie wewnętrzne dopasowane do pory dnia,
- Wi-Fi, klimatyzacja działająca do 45°C, porty USB-C,
- powiększona przestrzeń siedząca i miejsca na wózki, rowery i osoby z niepełnosprawnościami.
Nowe standardy dostępności i informacji pasażerskiej
Nowy model S-Bahn ustanawia wzorzec w dziedzinie dostępności:
- informacje dla pasażerów z niepełnosprawnością wzroku i słuchu (m.in. Braille, Bluetooth, oznaczenia dotykowe),
- wyświetlacze na wysokości oczu na wózkach,
- kontrastowe oznaczenia i akustyczne sygnały,
- 168 cyfrowych wyświetlaczy z aktualnymi informacjami o trasie, windach, wyjściach itd.
Na zewnątrz pociągi wyposażono w LED-owe paski w kolorach odpowiadających linii, co umożliwia szybszą orientację na peronie.
Inteligentna technologia i niższe koszty utrzymania
Nowe jednostki charakteryzują się wysokim stopniem cyfryzacji:
- system zarządzania Railigent X (część Siemens Xcelerator) optymalizuje dostępność taboru i umożliwia zdalne aktualizacje oprogramowania,
- wyposażenie w ETCS i ATO (Europejski System Sterowania Pociągiem oraz Automatyczną Jazdę),
- system TIMS monitorujący integralność składu,
- wysoka redundancja komponentów dla zwiększenia niezawodności operacyjnej.
Od 2030 roku sieć kolejowa Monachium ma zostać wyposażona w urządzenia torowe ETCS, co uczyni nowe pociągi w pełni interoperacyjnymi z cyfrową infrastrukturą.
Projektowanie wspólne z pasażerami
W procesie projektowania aktywnie uczestniczyli:
- pasażerowie (ankiety i testy),
- organizacje pasażerskie,
- politycy i interesariusze,
- biuro projektowe Neomind.
Efektem jest pojazd łączący różnorodne potrzeby użytkowników i stawiający na ergonomię, ekologię oraz niezawodność.
Gdzie można obejrzeć model?
Model nowego S-Bahn znajduje się na Königsplatz w Monachium, obok prezentacji DB „Przyszłość transportu lokalnego”. Zwiedzanie wnętrza odbywa się w ramach bezpłatnych, zorganizowanych wycieczek, na które można zapisać się na miejscu. Po zakończeniu targów IAA Mobility model zostanie przetransportowany w okolice przyszłej bazy S-Bahn w dzielnicy Pasing-Langwied i posłuży dalszym testom oraz szkoleniom.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze