Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Nowy pociąg S-Bahn dla Monachium zaprezentowany na IAA Mobility

inforail
09.09.2025 08:30
0 Komentarzy

Podczas targów IAA Mobility 2025 w Monachium zaprezentowano pełnowymiarowy, wchodzący do wnętrza model nowej generacji pociągu S-Bahn, który od końca 2028 roku ma obsługiwać aglomerację monachijską.

Model można bezpłatnie oglądać na Königsplatz, a za projekt i produkcję odpowiada Siemens we współpracy z Deutsche Bahn (DB) i rządem Bawarii.

Rozkład jazdy:

  1. Kiedy nowe pociągi S-Bahn mają zostać wprowadzone do regularnej eksploatacji w Monachium?
  2. Jakie udogodnienia i nowoczesne technologie zostały zastosowane w nowym modelu pociągu S-Bahn?
  3. Jakie działania podjęto, aby zapewnić dostępność pociągu dla osób z niepełnosprawnościami?

Nowa generacja S-Bahn: więcej przestrzeni, komfortu i technologii

Nowe pociągi S-Bahn noszą oznaczenie JK i będą obsługiwać węższe linie U-Bahn: U1 do U4. Pierwszy egzemplarz został oficjalnie zaprezentowany 8 września na linii U2. W sumie do końca 2025 roku do taboru DB ma trafić do 140 nowych wagonów, a cały projekt obejmuje aż do 1500 pojazdów do 2035 roku – co czyni go największym przedsięwzięciem modernizacyjnym w historii berlińskiego metra.

Cechy wyróżniające nowe pociągi:

  • długość całkowita: ponad 200 metrów,
  • szerokie, bezstopniowe przejścia między wagonami,
  • czasowe oświetlenie wewnętrzne dopasowane do pory dnia,
  • Wi-Fi, klimatyzacja działająca do 45°C, porty USB-C,
  • powiększona przestrzeń siedząca i miejsca na wózki, rowery i osoby z niepełnosprawnościami.

Nowe standardy dostępności i informacji pasażerskiej

Nowy model S-Bahn ustanawia wzorzec w dziedzinie dostępności:

  • informacje dla pasażerów z niepełnosprawnością wzroku i słuchu (m.in. Braille, Bluetooth, oznaczenia dotykowe),
  • wyświetlacze na wysokości oczu na wózkach,
  • kontrastowe oznaczenia i akustyczne sygnały,
  • 168 cyfrowych wyświetlaczy z aktualnymi informacjami o trasie, windach, wyjściach itd.

Na zewnątrz pociągi wyposażono w LED-owe paski w kolorach odpowiadających linii, co umożliwia szybszą orientację na peronie.

Inteligentna technologia i niższe koszty utrzymania

Nowe jednostki charakteryzują się wysokim stopniem cyfryzacji:

  • system zarządzania Railigent X (część Siemens Xcelerator) optymalizuje dostępność taboru i umożliwia zdalne aktualizacje oprogramowania,
  • wyposażenie w ETCS i ATO (Europejski System Sterowania Pociągiem oraz Automatyczną Jazdę),
  • system TIMS monitorujący integralność składu,
  • wysoka redundancja komponentów dla zwiększenia niezawodności operacyjnej.

Od 2030 roku sieć kolejowa Monachium ma zostać wyposażona w urządzenia torowe ETCS, co uczyni nowe pociągi w pełni interoperacyjnymi z cyfrową infrastrukturą.

Projektowanie wspólne z pasażerami

W procesie projektowania aktywnie uczestniczyli:

  • pasażerowie (ankiety i testy),
  • organizacje pasażerskie,
  • politycy i interesariusze,
  • biuro projektowe Neomind.

Efektem jest pojazd łączący różnorodne potrzeby użytkowników i stawiający na ergonomię, ekologię oraz niezawodność.

Gdzie można obejrzeć model?

Model nowego S-Bahn znajduje się na Königsplatz w Monachium, obok prezentacji DB „Przyszłość transportu lokalnego”. Zwiedzanie wnętrza odbywa się w ramach bezpłatnych, zorganizowanych wycieczek, na które można zapisać się na miejscu. Po zakończeniu targów IAA Mobility model zostanie przetransportowany w okolice przyszłej bazy S-Bahn w dzielnicy Pasing-Langwied i posłuży dalszym testom oraz szkoleniom.

Komentarze