Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Nowy etap Rail Baltica na Litwie. Kolejne kontrakty warte 235 mln euro podpisane

inforail
06.08.2025 10:30
0 Komentarzy

Projekt Rail Baltica, jedna z najważniejszych inwestycji infrastrukturalnych w Europie Środkowo-Wschodniej, nabiera tempa na Litwie.

Spółka LTG Infra, należąca do grupy Lietuvos Geležinkeliai (LTG), poinformowała o podpisaniu trzech nowych umów o łącznej wartości 235 mln euro (bez VAT) na budowę kolejnych odcinków torów oraz nasypów w regionie Kaunas–Šveicarija–Žeimiai.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie odcinki trasy Rail Baltica na Litwie objęte są nowo podpisanymi kontraktami i jakie firmy będą je realizować?
  2. W jaki sposób projekt Rail Baltica przyczyni się do poprawy mobilności i integracji regionu bałtyckiego z Europą Zachodnią?
  3. Jakie korzyści infrastrukturalne i logistyczne przynosi wcześniejsze zabezpieczenie materiałów budowlanych w ramach realizacji inwestycji?
Kolejne umowy na Rail Baltica podpisane
Kolejne umowy na Rail Baltica podpisane

Torowiska i nasypy: nowe umowy z europejskimi wykonawcami

Pierwsza z umów dotyczy budowy 10 km odcinka torów między Šveicariją a Žeimiai. Zrealizują ją partnerzy konsorcjum: niemiecka spółka Leonhard Weiss International oraz estońska Leonhard Weiss OÜ. Wartość kontraktu wynosi 13,9 mln euro. W większości – 8,8 km – prace mają zakończyć się do końca 2025 roku, a pozostała część w pierwszym kwartale 2027 roku. LTG Infra już zabezpieczyło materiały niezbędne do realizacji inwestycji: tłuczeń, podkłady kolejowe i szyny.

Dwie kolejne umowy obejmują budowę łącznie 18,9 km nasypu i infrastruktury towarzyszącej na trasie z Kaunasu (dzielnica Palemonas) do Šveicariji. Odcinek 8,5 km zrealizuje spółka AB HISK za 97,8 mln euro, a jego zakończenie planowane jest na pierwszy kwartał 2028 roku. Natomiast kolejne 10,4 km wybuduje konsorcjum litewskich firm: UAB Fegda oraz UAB Tilsta. Kontrakt opiewa na 123,5 mln euro, a zakończenie również przewidziano na początek 2028 roku.

Kolejne umowy na Rail Baltica podpisane
Kolejne umowy na Rail Baltica podpisane/foto: LTG

Realizacja strategicznego celu: szybkie połączenia z Europą

Minister transportu Litwy Eugenijus Sabutis podkreślił, że „każdy metr nowej linii europejskiego standardu to krok w przyszłość Litwy”. Jak zaznaczył, projekt Rail Baltica nie tylko zwiększy bezpieczeństwo i mobilność mieszkańców regionu, ale również stworzy nowe możliwości gospodarcze i geopolityczne.

Z kolei dyrektor generalny LTG Infra Egidijus Lazauskas zauważył, że realizacja kontraktów na układanie torów pozwala przyspieszyć cały projekt. Proces ten przebiega bowiem znacznie szybciej niż budowa nasypów, a wcześniejsze zabezpieczenie materiałów budowlanych ogranicza ryzyka logistyczne i związane z niedoborami dostaw.

Doświadczeni wykonawcy – fundament jakości

Wśród wykonawców znajdują się firmy z dużym doświadczeniem w realizacji wielkoskalowych inwestycji infrastrukturalnych. Przedstawiciel Leonhard Weiss International, Alexander Schneider, zapewnił, że spółka wnosi do projektu Rail Baltica wysoką jakość i efektywność działań.

Zadowolenia nie kryje także dyrektor generalny HISK, Robertas Ziminskis, podkreślając, że firma zdobyła już drugie zlecenie na Rail Baltica tego lata. Dzięki cyfryzacji procesów, nowoczesnemu sprzętowi i wyspecjalizowanemu zespołowi HISK jest gotowe do realizacji ambitnych celów inwestycyjnych.

Szef Fegda, Jonas Jablonskis, zaznaczył natomiast, że to już trzeci odcinek Rail Baltica, który realizuje jego firma. Taka ciągłość prac pozwala zespołowi skutecznie rozwiązywać wyzwania oraz konsekwentnie rozwijać infrastrukturę o strategicznym znaczeniu dla całego regionu.

Kolejne umowy na Rail Baltica podpisane
Kolejne umowy na Rail Baltica podpisane/foto: LTG

Skala i znaczenie projektu Rail Baltica

W sumie na Litwie realizowane są już roboty budowlane i podpisane kontrakty na 77 km linii kolejowej. Do końca 2025 roku mają rozpocząć się przygotowania i prace budowlane na dalszych 114 km. Inwestycje finansowane są z budżetu państwa oraz środków Unii Europejskiej.

Rail Baltica to największy projekt kolejowy w historii państw bałtyckich. Przewiduje budowę nowoczesnej, zelektryfikowanej linii kolejowej o europejskim rozstawie torów, która połączy Litwę, Łotwę i Estonię z Polską oraz Europą Zachodnią. Projekt ma ogromne znaczenie dla cywilnej i wojskowej mobilności, odporności systemu transportowego oraz pełnej integracji regionu z europejską siecią TEN-T.

Komentarze