Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Nowoczesny dworzec Łódź Kaliska otwarty. Komfort, ekologia i historia w jednym miejscu

inforail
30.10.2025 10:45
0 Komentarzy

Na stacji Łódź Kaliska zakończono kompleksową przebudowę dworca kolejowego. Po ponad dwóch latach prac Polskie Koleje Państwowe S.A. oddały do użytku nowoczesny, ekologiczny i w pełni dostosowany do potrzeb wszystkich pasażerów obiekt.

Nowy budynek zachował trójnawowy układ charakterystyczny dla pierwotnej konstrukcji, a jednocześnie został zintegrowany z nowym tunelem łączącym al. Włókniarzy z ul. Unii Lubelskiej. Dworzec wyróżnia się prostą, elegancką bryłą z przeszklonymi ścianami i elewacją wykonaną z miedzi oksydowanej. Zastosowanie tego materiału nie jest przypadkowe – nawiązuje on do tradycji, trwałości i prestiżu obiektów historycznych w sąsiedztwie.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie nowoczesne i ekologiczne rozwiązania zastosowano w przebudowanym dworcu Łódź Kaliska?
  2. W jaki sposób nowy dworzec został dostosowany do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością?
  3. Jaką rolę pełni stacja Łódź Kaliska w systemie komunikacyjnym miasta i regionu po zakończonej modernizacji?

Architektura z poszanowaniem historii

W centralnej części dachu zamontowano nowoczesny świetlik, który wprowadza do wnętrza dużo naturalnego światła. W środku dominują również elementy z miedzi, które stylistycznie współgrają z bryłą budynku. W czasie przebudowy odkryto fragmenty ceramicznych posadzek pochodzących z pierwotnego dworca otwartego w 1902 roku. Te cenne relikty zostały zachowane i wyeksponowane w tunelu z informacją o ich historii.

Komfort i funkcjonalność dla podróżnych

Na parterze budynku znalazła się przestronna poczekalnia, kasy biletowe, strefa dla dzieci oraz lokale usługowe – m.in. salonik prasowy i punkt gastronomiczny. Dwa lokale o powierzchni 107 m² i 17,14 m² są jeszcze dostępne do wynajęcia – PKP S.A. zachęca do współpracy zarówno duże sieci, jak i lokalnych przedsiębiorców. W przyszłości pasażerowie będą mogli korzystać również ze skrytek bagażowych, automatów z przekąskami i napojami, biletomatów oraz bankomatu.

Wyższe kondygnacje przeznaczono na biura spółek kolejowych.

Dworzec bez barier

Zmodernizowany budynek jest w pełni dostosowany do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Zlikwidowano bariery architektoniczne, wprowadzono ścieżki prowadzące, dotykowe plany, tabliczki z alfabetem Braille’a oraz toalety dla osób z niepełnosprawnościami.

Dworzec wyposażono w nowoczesne windy, wyświetlacze przyjazdów i odjazdów, a także w systemy zapewniające wysoki poziom komfortu i bezpieczeństwa. W całym obiekcie zastosowano energooszczędne oświetlenie LED, ogrzewanie podłogowe i system wentylacji z klimatyzacją.

Ekologia i bezpieczeństwo

Łódź Kaliska to nie tylko estetyka i funkcjonalność, ale także inwestycja w ekologię. Zastosowane rozwiązania ograniczają zużycie energii, a inteligentne systemy zarządzania budynkiem dbają o efektywność energetyczną i bezpieczeństwo.

Otoczenie dworca również przeszło gruntowną modernizację. Powstał nowoczesny plac przydworcowy pełniący funkcję węzła komunikacyjnego, przystosowany do ruchu autobusów, samochodów i rowerów. W pobliżu znalazły się miejsca do ładowania pojazdów elektrycznych, duża wiata rowerowa, parking dla pasażerów i postój taksówek.

Inwestycja o strategicznym znaczeniu

Jak podkreśla Paweł Lisiewicz, członek zarządu PKP S.A., modernizacja Łodzi Kaliskiej jest jednym z kluczowych projektów infrastrukturalnych w regionie:
„To niezwykle ważna inwestycja. Projekt przebudowy dworca uwzględnia nowe założenia związane ze zwiększeniem przepustowości stacji, w tym budowę łódzkiego tunelu średnicowego. Dworzec został zintegrowany z nowymi peronami i układem torowym, dzięki czemu jest przygotowany do obsługi większej liczby pasażerów, w tym osób o szczególnych potrzebach”.

Całkowity koszt przebudowy wyniósł 64 mln zł brutto. Inwestycję dofinansowano z budżetu państwa. Wykonawcą prac była firma SKB LDR z Warszawy, a projekt przygotowała pracownia An Archi Group z Gliwic.

Łódź Kaliska – serce kolejowego ruchu w regionie

Dworzec Łódź Kaliska to kluczowy węzeł komunikacyjny miasta i regionu. Zatrzymują się tu pociągi dalekobieżne PKP Intercity jadące m.in. do Szczecina, Krakowa i Bielska-Białej, a także składy regionalne POLREGIO, Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej i Kolei Wielkopolskich.

Według danych Urzędu Transportu Kolejowego, w 2024 roku stacja obsługiwała średnio 8,3 tys. pasażerów dziennie, a każdego dnia zatrzymywały się na niej 153 pociągi.

Nowy dworzec Łódź Kaliska to połączenie historii z nowoczesnością – przestrzeń, która nie tylko ułatwia podróżowanie, ale również staje się wizytówką współczesnej Łodzi.

Komentarze