Nowoczesne pociągi zadomowiły się w krajach ołomunieckim i zlińskim
Regionalny transport kolejowy w Czechach w ostatnich latach przechodzi istotną transformację. České dráhy wprowadzają do obsługi poszczególnych regionów nowoczesne składy, które przewożą pasażerów do pracy, szkoły czy na zajęcia rekreacyjne.
W Kraju Ołomunieckim České dráhy eksploatują trzydzieści nowych pociągów RegioPanter, a kolejne pięć kursuje od końca ubiegłego roku w Kraju Zlińskim. Główna baza techniczna dla całej „panterzej” rodziny z tych regionów znajduje się w ołomunieckiej metropolii.
Rozkład jazdy:
- Jakie zmiany zachodzą w regionalnym transporcie kolejowym w Czechach w ostatnich latach?
- Który przewoźnik odpowiada za modernizację regionalnych połączeń kolejowych w Czechach?
- Jakie cele przyświecają wprowadzaniu nowoczesnych składów przez České dráhy?
Depo w Ołomuńcu centrum nowoczesnych jednostek
Depo w Ołomuńcu jest domem dla 35 składów RegioPanter (serii 640, 640.2). Te nowoczesne jednostki obsługują główne, zelektryfikowane linie kolejowe w krajach ołomunieckim i zlińskim. Pociągi są w pełni przystosowane dla osób z ograniczoną mobilnością, a ich wyposażenie obejmuje pokładową sieć Wi-Fi, wygodne siedzenia z dużą ilością miejsca na nogi, gniazdka elektryczne i porty USB, a także ekrany informacyjne.
„Niezależnie od tego, czy nasi klienci podróżują z obowiązku, czy dla przyjemności, RegioPantery oferują idealne warunki do efektywnego wykorzystania czasu spędzonego w pociągu. Nowoczesne, komfortowe składy oraz skrócony czas podróży to czynniki, które przyciągają do kolei nowych pasażerów” – mówi Michal Krapinec, prezes zarządu i dyrektor generalny Českých drah.
Nowe jednostki kursują na następujących liniach, na całej trasie lub jej części:
- Kouty nad Desnou – Zábřeh na Moravě – Ołomuniec – Prostějov – Nezamyslice
- Šumperk – Uničov – Ołomuniec – Přerov – Vyškov na Moravě
- Ołomuniec – Přerov – Hranice na Moravě – Vsetín (obecnie większość połączeń jest podzielona na dwa odcinki z powodu prac modernizacyjnych na korytarzu kolejowym)
- Přerov – Otrokovice – Stare Město u Uherského Hradiště – Břeclav
Codziennie na tych liniach kursuje 29 składów RegioPanter, które łącznie pokonują ponad 13 tysięcy kilometrów dziennie w obrębie krajów ołomunieckiego i zlińskiego. Od początku eksploatacji pociągi te przejechały łącznie już niemal 10,5 miliona kilometrów – to tak, jakby okrążyły Ziemię aż 260 razy!
Komfort i nowoczesność na pierwszym miejscu
„Zakup RegioPanterów to nie jest ostatni krok w poprawie jakości transportu publicznego w naszym regionie. Już za pięć lat na wybranych liniach mają pojawić się pierwsze pociągi bateryjne, zdolne do przejazdu około 80 kilometrów na jednym ładowaniu. Podróżowanie będzie dzięki temu jeszcze bardziej komfortowe i przyjazne dla środowiska” – ujawnia Ladislav Okleštěk, hetman Kraju Ołomunieckiego.
„Wprowadzenie nowoczesnych składów znacznie podniosło standard podróżowania w naszym regionie, co doceniają zwłaszcza regularni pasażerowie. Nowe pociągi są szybkie, umożliwiają różne sposoby zakupu biletów, a oprócz wygody oferują nowoczesne technologie, takie jak Wi-Fi czy możliwość ładowania elektroniki. Dzięki temu kolej staje się coraz atrakcyjniejszą formą transportu. Wierzymy, że ten pozytywny trend będzie kontynuowany” – mówi Radek Doležel, pierwszy zastępca hetmana Kraju Zlińskiego odpowiedzialny za transport.
RegioPantery oferują pasażerom w obu regionach łącznie 8 211 komfortowych miejsc siedzących w klimatyzowanych wagonach. Gdyby połączyć wszystkie jednostki w jeden pociąg, jego długość wyniosłaby 2 779 metrów – to odległość odpowiadająca trasie z głównego dworca kolejowego w Ołomuńcu aż do przystanku Nové Sady w centrum miasta.
Zainteresowanie koleją po wprowadzeniu nowych pociągów wzrosło – na przykład na liniach Ołomuniec – Uničov czy Ołomuniec – Přerov liczba pasażerów wzrosła o ponad 30%. Trójczłonowe składy RegioPanter serii 640.2 są bezbarierowe i oferują 234 miejsca siedzące.
České dráhy zamówiły w firmie Škoda Group łącznie 50 dwuczłonowych i 60 trójczłonowych składów serii RegioPanter, w tym cztery w wersji bateryjnej. Dostawa wszystkich 110 jednostek została zakończona w zeszłym roku. České dráhy realizują w ten sposób swoje zobowiązania wobec regionów – nie tylko poprzez wprowadzanie nowych pociągów, ale również poprzez modernizację zaplecza serwisowego.
Komentarze