Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Nowe pociągi FLIRT dla CP – Comboios de Portugal. Pierwsza jednostka serii CP 2700 dostarczona

inforail
18.12.2025 19:30
0 Komentarzy

CP – Comboios de Portugal odebrały pierwszy z 22 nowych pociągów regionalnych FLIRT, zamówionych u Stadlera.

Dostawa inauguruje proces gruntownej modernizacji floty regionalnej portugalskiego przewoźnika i stanowi istotny krok w kierunku poprawy jakości transportu kolejowego oraz realizacji celów związanych ze zrównoważoną mobilnością.

Rozkład jazdy:

  1. Na jakich liniach regionalnych CP – Comboios de Portugal planuje w pierwszej kolejności skierować do eksploatacji nowe pociągi FLIRT serii CP 2700?
  2. W jaki sposób zastosowanie napędu bimodalnego wpłynie na ofertę przewozową i możliwość uruchamiania nowych połączeń na liniach niezelektryfikowanych?
  3. Jakie oszczędności energetyczne i środowiskowe CP zakłada osiągnąć dzięki wprowadzeniu do ruchu nowych jednostek FLIRT w porównaniu ze starszym taborem?

Nowoczesna flota regionalna serii CP 2700

Nowe zespoły trakcyjne zostały włączone do floty jako seria CP 2700. Pociągi FLIRT wyróżniają się wysoką efektywnością energetyczną oraz nowoczesnymi rozwiązaniami technicznymi, które odpowiadają współczesnym wymaganiom przewozów regionalnych. Jednostki osiągają prędkość maksymalną 160 km/h, co pozwoli na skrócenie czasu podróży i zwiększenie atrakcyjności kolei w codziennych dojazdach.

Stadler Flirt dla CP
Stadler Flirt dla CP/foto: Stadler

Komfort podróży i udogodnienia dla pasażerów

Nowe pociągi zostały zaprojektowane z myślą o komforcie pasażerów. Na pokładzie dostępne będzie Wi-Fi oraz gniazda umożliwiające ładowanie urządzeń elektronicznych, co jest szczególnie istotne w przypadku dłuższych podróży regionalnych. Wnętrza pojazdów uwzględniają potrzeby różnych grup podróżnych, zapewniając wygodne warunki zarówno dla osób dojeżdżających do pracy, jak i turystów.

Stadler Flirt dla CP
Stadler Flirt dla CP/foto: Stadler

Jednostki bimodalne zwiększające elastyczność eksploatacji

Pierwsza dostarczona jednostka jest pociągiem bimodalnym, wyposażonym zarówno w napęd elektryczny, jak i spalinowy. Takie rozwiązanie umożliwia obsługę tras zelektryfikowanych oraz niezelektryfikowanych bez konieczności zmiany taboru. Pojazd oferuje 369 miejsc dla pasażerów, posiada przestrzenie dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności oraz wydzielone strefy do przewozu rowerów, wspierając integrację kolei z innymi formami transportu.

Zakres kontraktu i wartość inwestycji

Zamówienie obejmuje łącznie 22 zespoły trakcyjne FLIRT – 12 jednostek bimodalnych oraz 10 jednostek elektrycznych. Całkowita wartość kontraktu wynosi 158 mln euro. Zakup elektrycznych pociągów został zrealizowany w ramach Programu na rzecz Działań Klimatycznych i Zrównoważonego Rozwoju (PACS), co podkreśla znaczenie projektu w kontekście polityki klimatycznej i ograniczania emisji.

Stadler Flirt dla CP
Stadler Flirt dla CP/foto: Stadler

Kolej jako filar zrównoważonej mobilności w Portugalii

Dzięki realizowanej inwestycji CP – Comboios de Portugal konsekwentnie wzmacniają swoją strategię rozwoju transportu kolejowego jako ekologicznej i efektywnej alternatywy dla transportu drogowego. Nowe pociągi odpowiadają na rosnący popyt na przewozy kolejowe, przyczyniają się do transformacji energetycznej oraz wspierają spójność terytorialną kraju, poprawiając dostępność komunikacyjną regionów obsługiwanych przez połączenia regionalne.

Komentarze