Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Nowe pociągi dla linii RegioExpress. RBS podpisuje umowę ze Stadlerem

inforail
28.11.2024 12:45
0 Komentarzy

Regionalverkehr Bern-Solothurn (RBS) zawarło kontrakt z firmą Stadler na dostawę 20 nowych zespołów trakcyjnych, które wejdą do eksploatacji na linii RegioExpress Solothurn-Bern (RE5) w latach 2028–2030.

Nowe pociągi znacząco poprawią komfort pasażerów oraz zwiększą przepustowość linii. Produkcja odbędzie się w Bussnang, w kantonie Turgowia w Szwajcarii.

Spis treści:

  1. Jakie nowe funkcje i udogodnienia wprowadzono w nowych pociągach RBS, aby poprawić komfort pasażerów?
  2. Dlaczego RBS zdecydowało się na wymianę floty „Seconda” i jakie korzyści przyniesie zastąpienie ich nowymi pojazdami?
  3. Jakie działania zostały podjęte przez RBS i Stadlera, aby zapewnić, że nowe pociągi będą spełniały potrzeby zarówno pasażerów, jak i regionu?
Stadler RBS
Stadler RBS

Przetarg i podpisanie umowy

W grudniu 2023 roku RBS ogłosiło przetarg na dostawę 20 trójwagonowych zespołów trakcyjnych. Ich zadaniem jest zastąpienie najstarszego taboru RBS oraz zwiększenie przepustowości na trasie Solothurn-Bern. Umowa o wartości około 190 milionów franków szwajcarskich została podpisana w połowie listopada w Worblaufen.

Dyrektor RBS, Fabian Schmid, podkreślił: „Stadler zaimponował nam wysoką jakością realizacji naszych wymagań, przemyślanym planowaniem projektu oraz niezawodnością pojazdów, które wcześniej dostarczyli. Ta współpraca pozwala nam podnieść komfort pasażerów i długoterminowo uczynić transport publiczny w regionie bardziej atrakcyjnym.”

Komentarz Stadlera

Przewodniczący Rady Dyrektorów Stadler Rail, Peter Spuhler, dodał: „Cieszę się, że RBS ponownie obdarzył nas zaufaniem. To już trzeci raz, gdy budujemy dla nich pociągi. To zamówienie jest dowodem na wiele lat dobrej współpracy. Nowe pojazdy łączą komfort, niezawodność i nowoczesny design. Mam nadzieję, że zarówno RBS, jak i pasażerowie będą zadowoleni z tych nowych pociągów.”

Komfort i nowoczesne funkcje dla pasażerów

Nowe pociągi zostały zaprojektowane z myślą o potrzebach pasażerów oraz wymogach regionu. Wzorowano je częściowo na propozycjach użytkowników linii, które uwzględniono już przy projektowaniu pociągów RBS „Worbla”. Każdy skład ma 60 metrów długości i może być zestawiany w trójskładowe pociągi o długości 180 metrów, co pozwala na zwiększenie pojemności o 50% w godzinach szczytu.

Najważniejsze cechy nowych pociągów:

  • Bezbarierowe wejścia z wysuwanymi stopniami,
  • Elastyczne przestrzenie pasażerskie: miejsca na wózki dziecięce, rowery, bagaże i wózki inwalidzkie w każdym wagonie drugiej klasy,
  • Pojemność siedzeń: 21 miejsc w pierwszej klasie, 103 miejsca oraz 15 składanych w drugiej klasie,
  • Nowoczesne udogodnienia: ekologiczna klimatyzacja i gniazdka elektryczne przy siedzeniach.
Stadler RBS
Stadler RBS/foto: Stadler

Harmonogram produkcji i wdrożenia

Produkcja pierwszych trzech pociągów rozpocznie się w 2026 roku, a ich eksploatacja na sieci RBS ruszy między połową 2027 a połową 2028 roku. Po testach i szkoleniu maszynistów, kolejne składy będą dostarczane od 2029 roku. W pełni zestawione pociągi trójwagonowe zaczną kursować w latach 2030/31, co pozwoli sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu na przewozy na trasie Solothurn-Bern.

Modernizacja floty: koniec ery „Secondas”

Obecnie na linii S8 (Bätterkinden-Bern) kursują pociągi „Seconda”, które mają już ponad 30 lat i coraz częściej ulegają awariom. Chociaż zostały zmodernizowane w latach 2010–2013, ich wiek powoduje rosnące koszty utrzymania i trudności z dostępem do części zamiennych. Nowe pociągi pozwolą na zastąpienie „Secondas” przez obecne składy „NExT” na linii S8.

Inwestycja w nowe zespoły trakcyjne to ważny krok w kierunku unowocześnienia transportu regionalnego i poprawy jakości usług oferowanych pasażerom.

Komentarze