Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Nowe perony na stacji kolejowej w Lublanie otwarte od 14 września

inforail
13.09.2025 16:30
0 Komentarzy

W niedzielę 14 września 2025 roku, po godzinie 18:00, do użytku zostaną oddane nowe perony przy torach 11, 12 i 13 na stacji kolejowej w Lublanie.

To kolejny etap modernizacji jednej z kluczowych stacji w Słowenii, prowadzonej w północnej części kompleksu.

Rozkład jazdy:

  1. Kiedy dokładnie do użytku zostaną oddane nowe perony przy torach 11, 12 i 13 na stacji w Lublanie?
  2. Jakie udogodnienia i nowe elementy infrastruktury pojawiły się na peronach 5 i 6?
  3. Jakie są dalsze plany modernizacji stacji po zakończeniu prac w północnej części obiektu?

Etapowe oddanie inwestycji

Choć zasadnicze prace budowlane dobiegają końca, dostęp do peronów 5 i 6, obsługujących nowe tory, na razie będzie możliwy tylko naziemnymi przejściami. Schody i windy prowadzące z podziemnego przejścia pozostaną nieczynne do czasu zakończenia kolejnych etapów inwestycji. Osoby z ograniczoną mobilnością będą mogły korzystać ze specjalnie wyznaczonej trasy przez podziemny korytarz pod ulicą Vilharjeva i dalej wzdłuż ulicy Železna.

Nowe rozwiązania techniczne

Na torach 11, 12 i 13 wykonano pełną integrację z istniejącą infrastrukturą – zamontowano zwrotnicę 154A oraz sieć trakcyjną, co pozwala na obsługę składów z napędem elektrycznym. Perony 5 i 6 zyskały nową nawierzchnię, a także wyposażenie w elementy małej architektury: ławki, wiaty, oświetlenie i tablice informacyjne.

Kolejne prace w północnej części stacji

Największy zakres robót wciąż prowadzony jest w północnej części stacji, gdzie trwa budowa konstrukcji dachowej nad peronami i nadhodu. Wykonawcy prowadzą także prace przy peronowych zadaszeniach oraz dalsze układanie nawierzchni. Równolegle przygotowywany jest dolny i górny układ torowy na całym północnym obszarze stacji, wraz z połączeniami do istniejącej sieci.

Perspektywa na kolejne lata

Zakończenie prac po północnej stronie dworca planowane jest na początek 2026 roku. Następnie wykonawcy przeniosą się na część południową, gdzie rozpoczną się intensywne roboty obejmujące modernizację pozostałych peronów oraz infrastruktury torowej.

Finansowanie i znaczenie inwestycji

Projekt modernizacji stacji w Lublanie współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej. Dzięki prowadzonym pracom stacja ma stać się nowoczesnym, funkcjonalnym i dostosowanym do współczesnych potrzeb węzłem komunikacyjnym, obsługującym zarówno ruch krajowy, jak i międzynarodowy. Szczegółowe informacje na temat przedsięwzięcia można znaleźć na portalu „Krajšamo razdalje”.

Komentarze