Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Nowe lokomotywy Stadler dla Kolei Retyckiej i Kolei Matterhorn Gotthard

inforail
13.12.2024 15:45
0 Komentarzy

Kolej Retycka (RhB) oraz Kolej Matterhorn Gotthard (MGBahn) podpisały kontrakt ze Stadlerem na produkcję i dostawę jedenastu nowych lokomotyw wąskotorowych.

Z tej liczby osiem lokomotyw trafi do RhB, a trzy do MGBahn. Nowoczesne pojazdy zastąpią starsze lokomotywy, które zbliżają się do końca swojej eksploatacji, co pozwoli na harmonizację i rozwój floty. Wartość zamówienia wynosi około 100 milionów franków szwajcarskich (CHF).

Spis treści:

  1. Jakie innowacyjne rozwiązania w nowych lokomotywach hybrydowych Stadler zwiększają elastyczność i efektywność operacyjną RhB i MGBahn?
  2. W jaki sposób nowe lokomotywy przyczynią się do skrócenia czasu reakcji na zakłócenia w ruchu kolejowym na trasach RhB?
  3. Jakie korzyści wynikają ze współpracy w ramach partnerstwa RAILplus w kontekście zamówień na nowe lokomotywy wąskotorowe?

Hybrydowe lokomotywy wąskotorowe – innowacyjne rozwiązanie

Nowe lokomotywy hybrydowe, które zostaną wyprodukowane w zakładzie Stadlera w Bussnang w północno-wschodniej Szwajcarii, reprezentują innowacyjny koncept pojazdów. Dzięki możliwości pracy zarówno z wykorzystaniem sieci trakcyjnej, jak i silników diesla, lokomotywy zapewniają większą elastyczność i efektywność operacyjną, szczególnie na placach budowy obu kolei. Lokomotywy te są dostosowane do indywidualnych potrzeb zamawiających, posiadają cztery osie z napędem pojedynczym i mogą osiągać maksymalną prędkość 100 km/h.

Dodatkowe lokomotywy dla RhB – szybsza reakcja i większa wydajność

Zakup ośmiu nowych lokomotyw umożliwi RhB wycofanie z eksploatacji pięciu starszych pojazdów. Trzy dodatkowe lokomotywy pozwolą na rozmieszczenie większej liczby pojazdów na trasach, co skróci czas reakcji w przypadku zakłóceń. Ze względu na brak dostępu drogowego do wielu odcinków torów, szybkie usuwanie unieruchomionych pociągów lub reagowanie na awarie jest kluczowe. Nowe, mocne lokomotywy będą także wykorzystywane do intensywniejszych prac konserwacyjnych i budowlanych, które są przewidywane w przyszłości, zwłaszcza w związku z ograniczeniem czasu na ich realizację w nocy.

Nowe pojazdy dla MGBahn – zastąpienie starszych lokomotyw

MGBahn zamówiła trzy nowe lokomotywy serwisowe, które zastąpią starzejące się pojazdy HGm 4/4 61-62. Lokomotywy te będą wykorzystywane do utrzymania infrastruktury kolejowej oraz jej modernizacji. Odegrają także kluczową rolę w usuwaniu śniegu z przełęczy Oberalp zimą, co jest niezbędne dla zapewnienia ciągłości transportu.

Współpraca wąskotorowych kolei – korzyści z synergii

Obok zamówień RhB i MGBahn, Montreux-Berner Oberland-Bahn (MOB) w październiku 2024 roku złożyło zamówienie na sześć podobnych lokomotyw wąskotorowych. Dodatkowo, 10 grudnia 2024 roku, Transports de la région Morges-Bière-Cossonay (MBC) podpisało umowę ze Stadlerem na dostawę jednej lokomotywy. Dzięki wspólnemu zamówieniu partnerzy z grupy RAILplus mogli obniżyć koszty rozwoju i produkcji, dzieląc wydatki związane z przygotowaniem i dostawą tych nowoczesnych pojazdów.

Dane techniczne lokomotyw RhB

  • Masa: 63 tony
  • Maksymalna siła pociągowa: 220 kN
  • Moc (prąd przemienny): 1 500 kW
  • Moc (prąd stały): 1 000 kW
  • Moc z silnika diesla: 700 kW
  • Maksymalna prędkość: 100 km/h
  • Średnica kół (nowe/używane): 1 070/1 000 mm
  • Hamulec: Próżniowy i pneumatyczny

Dane techniczne lokomotyw MGBahn

  • Masa: 63 tony
  • Maksymalna siła pociągowa (adhezyjna): 140 kN
  • Maksymalna siła pociągowa (zębata): 280 kN
  • Moc (prąd przemienny): 1 300 kW
  • Moc z silnika diesla: 700 kW
  • Maksymalna prędkość: 70 km/h
  • Średnica kół (nowe/używane): 796/770 mm
  • Hamulec: Próżniowy i pneumatyczny

Nowy rozdział w historii kolei wąskotorowych

Zamówienie nowych lokomotyw przez RhB i MGBahn jest kolejnym krokiem w modernizacji i unowocześnianiu floty tych dwóch renomowanych szwajcarskich przewoźników. Współpraca z firmą Stadler zapewnia nie tylko innowacyjne rozwiązania technologiczne, ale także możliwość realizacji wspólnych celów operacyjnych. Nowe lokomotywy przyczynią się do zwiększenia niezawodności i efektywności transportu kolejowego, spełniając jednocześnie wymagania związane z utrzymaniem infrastruktury i elastycznością działań.

Komentarze