Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Nowa lokomotywa hybrydowa dla PKP Intercity. Homologacja ruszy latem

inforail
07.02.2025 19:30
0 Komentarzy

PKP Intercity kontynuuje inwestycje w nowoczesny tabor, który ma poprawić jakość i efektywność kolejowych przewozów pasażerskich.

W ramach realizowanego kontraktu z bydgoską Pesą, przewoźnik ma otrzymać 16 nowoczesnych lokomotyw hybrydowych. Wizyta przedstawicieli PKP Intercity w zakładach produkcyjnych PESA potwierdziła postępy w realizacji zamówienia.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie korzyści przyniesie PKP Intercity wprowadzenie nowych lokomotyw hybrydowych do swojej floty?
  2. Na jakich trasach będą wykorzystywane lokomotywy hybrydowe produkowane przez PESA Bydgoszcz?
  3. Jakie są kluczowe etapy procesu homologacji lokomotyw hybrydowych przed ich wprowadzeniem do regularnej eksploatacji?

Lokomotywy hybrydowe

Nowe lokomotywy hybrydowe, zdolne do osiągnięcia prędkości 160 km/h, mają stanowić istotny krok w kierunku modernizacji transportu kolejowego w Polsce. Hybrydowy napęd pozwoli na sprawne kursowanie zarówno na liniach zelektryfikowanych, jak i niezelektryfikowanych, eliminując konieczność wymiany lokomotyw na stacjach granicznych między takimi odcinkami. To rozwiązanie wpłynie na oszczędność czasu oraz ograniczenie emisji spalin, co jest zgodne z polityką zrównoważonego rozwoju i modernizacji polskiej kolei.

Kontrakt i proces homologacji

W ramach podpisanej umowy PESA dostarczy PKP Intercity 16 nowoczesnych lokomotyw hybrydowych. Jak podał Prezes PKP Intercity Janusz Malinowski proces homologacji pierwszego egzemplarza ma rozpocząć się latem tego roku. Testy techniczne i dopuszczenie do ruchu będą kluczowymi etapami przed wprowadzeniem lokomotyw do regularnej eksploatacji.

Przedstawiciele PKP Intercity oraz PESA Bydgoszcz podkreślają, że projekt ten jest istotnym krokiem w kierunku unowocześnienia taboru przewoźnika, co przełoży się na większy komfort i efektywność podróży pasażerskich. Lokomotywy te będą dostosowane do standardów europejskich, zapewniając większą elastyczność operacyjną na różnych trasach.

Nowoczesna technologia dla większego komfortu

Hybrydowe lokomotywy, które powstają w PESA Bydgoszcz, mają łączyć w sobie nowoczesne technologie pozwalające na ograniczenie kosztów eksploatacyjnych oraz redukcję negatywnego wpływu na środowisko. Dzięki temu PKP Intercity będzie mogło obsługiwać pasażerów na mniej uczęszczanych trasach, gdzie elektryfikacja linii kolejowej nie jest jeszcze dostępna, a jednocześnie zapewnić szybkie i płynne przejazdy na głównych trasach.

Perspektywy rozwoju

Inwestycja w hybrydowe lokomotywy to element szerszej strategii modernizacyjnej PKP Intercity, obejmującej wymianę taboru, poprawę infrastruktury oraz podnoszenie standardu usług dla pasażerów. Nowe jednostki mają być wykorzystywane zarówno na trasach regionalnych, jak i dalekobieżnych, co pozwoli na optymalne wykorzystanie ich możliwości.

Pierwsze lokomotywy powinny trafić na tory po zakończeniu procesu homologacji i testów, a ich pełne wdrożenie pozwoli PKP Intercity na jeszcze większą elastyczność w organizacji połączeń. Jak pisaliśmy na łamach InfoRail.pl prawdopodobnie nie będzie to jeszcze rozkład jazdy 2025/26.

Projekt ten jest kolejnym krokiem w kierunku nowoczesnej i ekologicznej kolei w Polsce, która ma oferować pasażerom szybsze, wygodniejsze i bardziej efektywne podróże.

Komentarze