Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Nowa hala serwisowa Ceskich drah w Chebie coraz bliżej ukończenia. Obiekt ma ruszyć na wiosnę 2026 roku

inforail
20.12.2025 18:30
0 Komentarzy

Budowa nowoczesnej hali naprawczej w Středisku údržby Českých drah w Chebie wchodzi w decydującą fazę. Prace konstrukcyjne zostały zakończone, a wykonawcy prowadzą obecnie intensywne roboty wewnątrz obiektu oraz na przyległym układzie torowym.

Zgodnie z planem nowa hala ma zostać oddana do użytku na wiosnę 2026 roku, a już teraz wiele wskazuje na to, że uruchomienie obiektu może nastąpić nawet wcześniej.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie kluczowe technologie i rozwiązania zostaną zainstalowane w nowej hali serwisowej w Chebie, aby usprawnić utrzymanie nowoczesnych pociągów?
  2. W jaki sposób wykorzystanie materiałów z rozbiórki poprzednich budynków przyczyniło się do bardziej ekologicznej realizacji inwestycji?
  3. Jak budowa hali w Chebie wpisuje się w szerszy program modernizacji zaplecza technicznego Českých drah do 2031 roku?

Duża inwestycja w zaplecze utrzymaniowe

Wartość inwestycji wynosi ponad 755 mln koron czeskich (bez VAT). Nowe centrum techniczne będzie obsługiwać zarówno pociągi regionalne, jak i dalekobieżne, znacząco zwiększając możliwości serwisowe krajowego przewoźnika.

Stawiamy jedną z najważniejszych hal serwisowych w historii ČD – podkreślił w trakcie kontrolnej wizyty na budowie Michal Kraus, wiceprzewodniczący zarządu i zastępca dyrektora ds. serwisu. Jak zaznaczył, dzięki dobrej współpracy ze wykonawcą możliwe jest uruchomienie obiektu nawet przed terminem.

Nowa hala imponuje parametrami: sama stalowa konstrukcja waży 395 ton, a jej ściany i dach pokryto ponad 5800 m² paneli. Przy obiekcie powstaje również 3,2 km torów oraz 19 nowych rozjazdów — część z nich już została zabudowana. Co istotne, wykonawca wykorzystał możliwość recyklingu: ponad 80% materiału z wyburzonych starych budynków ponownie wykorzystano w pracach budowlanych.

Nowa hala Ceskich drah w Chebie
Nowa hala Ceskich drah w Chebie/foto: CD

Prace wykończeniowe i montaż technologii

Zakończono montaż stalowego szkieletu, pokrycie hali, wykonano kanalizację oraz przyłącza wodne. Ukończono także budowę trafostacji wraz z infrastrukturą energetyczną, obejmującą m.in. 400 metrów nowej instalacji gazowej i 500 metrów przyłącza wysokiego napięcia.

Największy zakres prac odbywa się obecnie we wnętrzu budynku: instalowane są systemy technologiczne oraz wyposażenie kluczowe dla utrzymania nowoczesnych zespołów trakcyjnych. Równolegle trwa montaż elementów sterowania ruchem oraz układanie torów i trakcji.

Instalujemy nowy, innowacyjny system zabezpieczenia ruchu, który nigdy wcześniej nie był stosowany w Czechach – poinformował Petr Heiland z konsorcjum TSS Grade i Berger Bohemia. System pozwoli na znacznie bezpieczniejsze i szybsze manewrowanie składami w obrębie zaplecza technicznego. Po ukończeniu posadzki obiekt zostanie wyposażony w instalacje mediów oraz kompletne zaplecze serwisowe – dodał.

Nowa hala Ceskich drah w Chebie
Nowa hala Ceskich drah w Chebie/foto: CD

Ekologia i nowoczesność

Projekt uwzględnia również rozwiązania proekologiczne. Na dachu hali mają powstać panele fotowoltaiczne, a zastosowane systemy pozwolą na gromadzenie i ponowne wykorzystanie wody deszczowej. Ogrzewanie zapewni energooszczędna kotłownia gazowa oraz układ nagrzewnic nadmuchowych.

Nowa część serwisowa zostanie też uzupełniona o nowoczesne zaplecze socjalne, warsztaty dla mechaników i elektromechaników oraz pomieszczenia magazynowe.

Nowa hala Ceskich drah w Chebie
Nowa hala Ceskich drah w Chebie/foto: CD

Parametry techniczne nowej hali

Nowa infrastruktura będzie jedną z najnowocześniejszych w Czechach. W obiekcie znajdą się m.in.:

  • 3 tory o długości użytkowej 165 m, pozwalające obsługiwać całe składy;
  • kanały rewizyjne na wszystkich torach;
  • portalkowy żuraw o udźwigu min. 12,5 t wyposażony na pełną długość hali;
  • 5 zestawów podnośników, umożliwiających jednoczesne podniesienie pięciu jednostek;
  • lawi dy montażowe do pracy na dachach pojazdów;
  • instalacje do opróżniania toalet zamkniętych, zasilania wodnego i powietrza.

Element większego programu inwestycji

Budowa hali w Chebie jest częścią szerokiego planu modernizacji zaplecza utrzymaniowego ČD. Równolegle powstają nowe obiekty w Havlíčkovym Brodzie, Olomoucu, Hradcu Králové i Českej Třebovej, modernizowane jest też zaplecze w Brnie, a w planach jest budowa nowej hali w Českých Budějovicach.

Do 2031 roku České dráhy zamierzają przeznaczyć na rozwój serwisu ponad 12 miliardów koron.

Komentarze