Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Nie zapadły żadne decyzje ws. podwyżki cen biletów

inforail
29.04.2025 08:30
0 Komentarzy

Nie zapadły żadne decyzje w sprawie podwyżki cen biletów – poinformował dziennikarzy prezes PKP Intercity Janusz Malinowski.

Odpowiadając na pytanie, czy firma zamierza podnieść ceny biletów, Malinowski powiedział, że „nie zapadły żadne decyzje” w tej sprawie.

Rozkład jazdy:

  1. Czy w najbliższym czasie można spodziewać się zmiany polityki cenowej biletów w PKP Intercity?
  2. Jak dynamiczne kształtowanie cen biletów wpływa na dostępność tańszych przejazdów dla pasażerów?
  3. W jaki sposób dodatkowe rekompensaty budżetowe wpływają na decyzje PKP Intercity dotyczące utrzymania lub zmiany cen biletów?
Pociąg PKP Intercity
Pociąg PKP Intercity

Ceny są dynamiczne

Zgodnie z wcześniejszymi informacjami spółki, ceny biletów na przejazdy PKP Intercity kształtowane są dynamicznie, co oznacza, że cena biletu nie jest zależna od wyprzedzenia, z jakim jest kupowany, a dostępność poszczególnych biletów promocyjnych zależy od popularności danego pociągu. Zatem czasami wystarczy wybrać pociąg o nieco mniej popularnej godzinie, by kupić tańszy bilet.

Ostatnio PKP Intercity wprowadziło podwyżki cen biletów w styczniu 2023 roku. Wówczas ceny bazowe biletów jednorazowych w pociągach Pendolino wzrosły średnio o 17,8 proc., w pociągach EIC o 17,4 proc., a w TLK/IC średnio o 11,8 proc. Firma podwyżkę cen biletów uzasadniała wzrostem cen prądu.

Spółka na początku lutego 2023 r. wycofała się ze swojej decyzji. PKP Intercity wyjaśniło wtedy, że powrót do poprzednich cen jest możliwy w związku z dodatkowymi działaniami optymalizacyjnymi oraz dzięki zwiększeniu rekompensaty w ramach umowy dot. świadczenia usług publicznych (PSC, z ang. Public Service Contract). Ówczesny minister infrastruktury Andrzej Adamczyk informował wtedy, że w 2023 r. PKP Intercity w ramach umowy PSC otrzyma 1 mld 290 mln zł i dodatkowo 575 mln zł z budżetu.

W roku 2024 PKP Intercity również nie podniosło cen biletów, po tym jak w listopadzie roku 2023 rząd zdecydował o zwiększeniu o 6,5 mld z rekompensaty dla przewoźnika w latach 2024–2030 za realizację międzywojewódzkich kolejowych przewozów pasażerskich w ramach umowy PSC. W roku 2024 była to kwota 603 mln zł.

Pod koniec grudnia 2020 r. Ministerstwo Infrastruktury podpisało z PKP Intercity umowę ramową na świadczenie usług publicznych w transporcie kolejowym w zakresie międzywojewódzkich i międzynarodowych kolejowych przewozów pasażerskich. Wartość umowy wyniosła 21 mld 91 mln 224 tys. zł. Przedmiotem umowy, zwanej PSC, jest świadczenie przez PKP Intercity usług publicznych w zakresie międzywojewódzkich kolejowych przewozów pasażerskich w latach 2021–2030. Celem umowy jest zwiększenie udziału transportu kolejowego w rynku przewozów pasażerskich i dalszy rozwój kolei jako najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego

PKP Intercity to największy polski operator kolejowy, który zapewnia komunikację pomiędzy dużymi miastami oraz popularnymi ośrodkami turystycznymi w kraju, a także umożliwia podróżowanie po Europie. Pociągi PKP Intercity przewiozły w ub. r. 78,5 mln pasażerów, czyli o 15 proc. więcej niż rok wcześniej i 33 proc. więcej niż w roku 2022.

Firma oferuje podróże czterema kategoriami pociągów. Twoje Linie Kolejowe (TLK) i InterCity (IC) to połączenia ekonomiczne, zaś Express InterCity (EIC) i obsługiwane pojazdami Pendolino Express InterCity Premium (EIP) – połączenia ekspresowe.

Szacunki przewoźnika zakładają, że w tym roku zwiększy liczbę przewiezionych pasażerów do 88 mln, a w 2030 roku – do 110 mln.(PAP)

Komentarze