Nie będzie budowy linii kolejowej Konin – Turek? Wysokie koszty i protesty

PKP PLK prowadzi rozmowy z władzami woj. wielkopolskiego ws. możliwości odstąpienia od budowy linii kolejowej Konin–Turek – przekazała PAP rzeczniczka resortu infrastruktury Anna Szumańska. Powodem mają być wyższe koszty inwestycji, protesty społeczne i brak poparcia ze strony części władz lokalnych.
Jak przekazała Szumańska, w toku jest opracowywanie dokumentacji projektowej budowy.
Spis treści:
- Jakie są główne powody rozważania odstąpienia od budowy linii kolejowej Konin–Turek?
- Jakie rozwiązania alternatywne dla mieszkańców rozważa samorząd województwa wielkopolskiego w przypadku rezygnacji z projektu?
- Jak zmieniły się szacunkowe koszty budowy linii kolejowej Konin–Turek w porównaniu do pierwotnych zapowiedzi?
Nie ma decyzji
„Ze względu na znaczny wzrost kosztów inwestycji oraz protesty społeczne, a także brak poparcia dla inwestycji ze strony części władz lokalnych, prowadzone są obecnie rozmowy pomiędzy spółką a województwem nad możliwością odstąpienia od dalszej realizacji projektu, przy jednoczesnym wypracowaniu rozwiązań zapewniających mieszkańcom możliwość korzystania z innej formy transportu publicznego” – poinformowała rzeczniczka ministerstwa.
Aleksandra Gracjasz z biura komunikacji zewnętrznej i promocji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu przekazała PAP, że żadne wiążące decyzje nie zostały jeszcze wypracowane.
„W najbliższym czasie oczekujemy kontynuacji rozmów w sprawie dalszego procedowania oraz szczegółów realizacji projektów Kolej Plus na terenie województwa wielkopolskiego, w tym projektu budowy linii kolejowej Turek–Konin” – wskazała.
Gracjasz dodała, że w przypadku decyzji o braku realizacji inwestycji, samorząd województwa przeanalizuje inne rozwiązania zapewniające mieszkańcom regionu dostęp do publicznego transportu.
Wycofanie się z inwestycji – w połowie września podczas konferencji prasowej w gminie Turek – zapowiedział wiceminister rolnictwa i poseł z okręgu konińsko-gnieźnieńskiego Michał Kołodziejczak. Informował wówczas o planowanym rozwoju w regionie komunikacji autobusowej.
Licząca wg planów 38 kilometrów linia kolejowa Konin–Turek miałaby być zelektryfikowana i jednotorowa; dostosowana do prędkości 160 km/h dla pociągów pasażerskich. Pomiędzy tymi miastami miało też powstać siedem przystanków. W marcu tego roku odbyły się konsultacje społeczne będące częścią przygotowania dokumentacji projektowej inwestycji. Zgodnie z harmonogramem budowa ma ruszyć w 2026 r. i zakończyć się w 2029 r.
Według pierwszych zapowiedzi inwestycja miała pochłonąć ok. 600 mln zł. Na początku tego roku wicemarszałek województwa wielkopolskiego Wojciech Jankowiak poinformował jednak, że szacunkowy koszt budowy to ponad 1,1 mld zł. Województwo wielkopolskie na ten cel pozyskało dofinansowanie z rządowego programu Kolej Plus w wysokości 85 proc. kosztów. Pozostałą kwotę miały wyłożyć samorząd wojewódzki i samorządy lokalne, które zgłosiły chęć współfinansowania inwestycji. (PAP)
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze