Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Najszybsze lokomotywy w barwach Českich Drah wyruszają na tory

inforail
12.09.2025 08:30
0 Komentarzy

Od połowy września České dráhy rozpoczynają eksploatację swoich najnowszych elektrycznych lokomotyw Siemens Vectron. Początkowo będą one prowadzić pociągi dalekobieżne w ruchu krajowym, m.in. na trasie R18 „Slovácký expres” z Pragi do Starego Miasta koło Uherského Hradiště.

Jeszcze w tym roku, po dostawie kolejnych egzemplarzy i uzyskaniu pełnej homologacji, maszyny trafią również na trasy międzynarodowe.

Rozkład jazdy:

  1. Na jakich trasach krajowych i międzynarodowych České dráhy planują wykorzystać nowe lokomotywy Siemens Vectron?
  2. Jakie najważniejsze innowacje techniczne wprowadzono w lokomotywach nowej generacji Vectron?
  3. Ile łącznie lokomotyw Vectron będą posiadały České dráhy po zakończeniu wszystkich dostaw?

50 lokomotyw o prędkości 230 km/h

Pierwsze trzy Vectrony dotarły do bazy ČD w praskich Vršovicach 12 sierpnia, kolejne pięć – na początku września. Obecnie w Czechach znajduje się osiem maszyn. Do końca 2025 roku tabor przewoźnika powiększy się o 20 egzemplarzy, a od stycznia 2026 Siemens będzie dostarczał cztery lokomotywy miesięcznie z zakładów w Monachium-Allach. České dráhy zamówiły łącznie 50 wielosystemowych Vectronów nowej generacji, zdolnych do jazdy z prędkością maksymalną 230 km/h.

– Ačkoliv jesteśmy pierwszym przewoźnikiem, który wprowadza tę generację Vectronów, stawiamy na sprawdzoną jakość. Nowe lokomotywy przesuwają nas do wyższej ligi wśród europejskich przewoźników – podkreśla Michal Krapinec, prezes i dyrektor generalny ČD. Jak dodaje, po zakończeniu dostaw ČD będą dysponować 111 lokomotywami Vectron, co umożliwi dalszą unifikację parku taborowego.

Lokomotywa CD
Lokomotywa CD

Nowoczesne technologie i europejskie trasy

Lokomotywy otrzymały zoptymalizowaną aerodynamikę i nowy typ wózków, co pozwala im osiągać prędkość 230 km/h. Zostały zaprojektowane z myślą o obsłudze m.in. połączeń Berlin–Hamburg, nowej linii Koralmbahn w Austrii, a także przyszłych czeskich trasach dużych prędkości. Sprawdzają się również w zestawieniach z jednostkami ComfortJet, które cieszą się popularnością wśród pasażerów.

– Nowe Vectrony idealnie wpisują się w sieć połączeń międzynarodowych i będą ważnym elementem rozwoju szybkiej kolei w Europie – zaznacza Roman Kokšal, dyrektor generalny Siemens Mobility w Czechach.

Umowa obejmuje nie tylko dostawy lokomotyw, ale także ich kompleksowy serwis przez 15 lat, realizowany przez zespół Siemens Mobility w Czechach, co ma zagwarantować wysoką niezawodność w codziennej eksploatacji.

Lokomotywa CD
Lokomotywa CD

Kierunek: Villach i Kopenhaga

W planach ČD jest prowadzenie Vectronów na nowych trasach międzynarodowych, m.in. z Pragi do Villach w Austrii i Kopenhagi w Danii. W przygotowaniach do tego udział biorą także partnerzy zagraniczni – ÖBB i Deutsche Bahn, których pracownicy uczestniczyli w szkoleniach obsługi nowych lokomotyw.

Lokomotywy Siemens Vectron należą do najpopularniejszych w Europie – do lipca 2025 roku zamówiono ich już ponad 2,2 tys. sztuk. Dzięki najnowszej dostawie czeski przewoźnik dołącza do grona operatorów oferujących szybkie i komfortowe połączenia w standardzie zachodnioeuropejskim.

Komentarze