Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Najnowocześniejsze pociągi ComfortJet wyruszyły z Czech do Austrii

inforail
05.11.2025 15:30
0 Komentarzy

České dráhy rozpoczęły eksploatację swoich najnowocześniejszych składów dalekobieżnych ComfortJet na trasie Praga – Wiedeń – Graz. To efekt współpracy z austriackim przewoźnikiem ÖBB, dzięki której od 20 października 2025 roku nowe pociągi kursują codziennie jako połączenia rj 73 i rj 370 Vindobona.

Pierwszy skład ComfortJet wyruszył z praskiego dworca głównego o godz. 6:42, a w drogę powrotną z Grazu do Pragi wyruszył pociąg o godz. 14:26, zatrzymując się w Wiedniu o 17:10 i docierając do stolicy Czech o 21:15.

Rozkład jazdy:

  1. Na jakiej trasie rozpoczęły kursowanie nowe pociągi ComfortJet należące do Českých drah?
  2. Jakie udogodnienia oferują pasażerom nowe składy ComfortJet w porównaniu z dotychczasowymi pociągami Railjet?
  3. Jakie dalsze kierunki planuje objąć obsługą tabor ComfortJet w najbliższych latach?

Komfortowa podróż z Pragi aż do Villachu

Od 14 grudnia 2025 roku ComfortJety pojadą trzy razy dziennie na dłuższej trasie Praga – Brno – Wiedeń – Graz – Klagenfurt – Villach. Odjazdy z Pragi zaplanowano na godziny 6:37, 10:37 i 14:37, a cała podróż ma potrwać około ośmiu godzin.

Nowe składy będą kursować z prędkością do 230 km/h, korzystając z nowej wysokoprzepustowej linii Koralmbahn i przejeżdżając przez 33-kilometrowy Koralmtunnel – czwarty najdłuższy tunel kolejowy w Europie. Połączenie Vindobona do Villachu stanie się jednym z najszybszych w historii ČD i pierwszym rzeczywistym czeskim pociągiem dużych prędkości.

Większa pojemność i nowoczesne udogodnienia

Prezes ČD Michal Krapinec podkreśla, że połączenie Pragi i Wiednia to jeden z najważniejszych i najbardziej popularnych kierunków międzynarodowych czeskiego przewoźnika. Od uruchomienia pociągów Railjet w 2014 roku liczba pasażerów na tej trasie wzrosła aż o 40%.

Nowe ComfortJety oferują o ponad 100 miejsc więcej niż dotychczasowe składy oraz najwyższy standard podróży. W dziewięciowagonowym zestawie znajduje się 555 miejsc siedzących, z czego 99 w pierwszej klasie i 18 w wagonie restauracyjnym. Skład mierzy około 237 metrów długości i został zaprojektowany do prędkości maksymalnej 230 km/h.

Pasażerowie znajdą na pokładzie wszystkie udogodnienia XXI wieku: klimatyzację, Wi-Fi, gniazdka 230 V, porty USB, specjalne okna przepuszczające sygnał komórkowy, przestrzeń dla osób z niepełnosprawnościami, rodzin z dziećmi, rowerów i dużych bagaży, a także pełnowymiarowy wagon restauracyjny.

Flota przyszłości dla europejskich połączeń

ComfortJet to nowa wizytówka ČD w międzynarodowej komunikacji dalekobieżnej. W ciągu najbliższych miesięcy pociągi te będą obsługiwać również połączenia do Berlina, Bratysławy i Budapesztu, a od maja 2026 roku także nową, bezpośrednią trasę Praga – Kopenhaga.

Czeskie Koleje zamówiły łącznie 20 zestawów ComfortJet wyprodukowanych przez konsorcjum Siemens – Škoda. Do końca 2025 roku flota narodowego przewoźnika ma liczyć 15 jednostek, a pozostałe 5 zostanie dostarczonych wiosną 2026 roku.

Nowe pociągi symbolizują kolejny etap modernizacji taboru ČD i wprowadzają czeską kolej w erę szybkich, ekologicznych i komfortowych podróży po Europie.

Komentarze