Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Modernizacja linii kolejowej 104 nabiera tempa. Pociągi wróciły do Rabki Zaryte

inforail
14.12.2025 18:30
0 Komentarzy

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zakończyły prace na pierwszym odcinku modernizowanej linii kolejowej nr 104. Od 14 grudnia podróżni będą mogli dojechać pociągiem do stacji Rabka Zaryte.

To jednocześnie pierwszy fragment torów oddany do eksploatacji w ramach projektu „Podłęże–Piekiełko”, największej obecnie inwestycji kolejowej realizowanej na południu Polski.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie znaczenie dla regionu ma oddanie do eksploatacji pierwszego odcinka zmodernizowanej linii kolejowej nr 104 Chabówka – Rabka Zaryte?
  2. Jakie udogodnienia dla pasażerów powstały na przystanku Rabka-Zdrój i stacji Rabka Zaryte w ramach inwestycji PKP PLK?
  3. W jaki sposób realizacja projektu „Podłęże–Piekiełko” wpłynie na czas przejazdu pociągów do Zakopanego i Nowego Sącza po zakończeniu całej inwestycji?

Pierwszy gotowy odcinek linii 104

Oddany do użytku odcinek rozpoczyna się za stacją Chabówka i prowadzi przez Rabkę-Zdrój do zmodernizowanej stacji Rabka Zaryte. Łącznie jest to ponad 6 kilometrów nowych, zelektryfikowanych torów, po których pociągi będą mogły poruszać się z prędkością do 100 km/h. Malownicza trasa poprowadzona wzdłuż rzeki Raby stanowi pierwszy ukończony fragment modernizowanej linii Chabówka – Nowy Sącz.

W ramach inwestycji wykonano również 7 mostów oraz 1 wiadukt, powstały 2 skrzyżowania bezkolizyjne i 2 przejścia podziemne. Bezpieczeństwo ruchu zwiększają także 3 zmodernizowane przejazdy kolejowo-drogowe, a nowa sieć dróg i chodników poprawia komunikację lokalną na terenie Rabki-Zdroju.

Nowoczesne perony i dostępność dla wszystkich pasażerów

Dla podróżnych przygotowano nowoczesne perony na przystanku Rabka-Zdrój oraz na stacji Rabka Zaryte. Obiekty zostały zaprojektowane z myślą o komforcie i bezpieczeństwie pasażerów. Dzięki windom, pochylniom i ścieżkom naprowadzającym z infrastruktury mogą bez przeszkód korzystać osoby o ograniczonej mobilności oraz podróżni z bagażem.

Perony są w pełni oświetlone energooszczędnymi latarniami LED. Na przystanku Rabka-Zdrój wiaty, ławki oraz tablice informacyjne nawiązują formą do estetyki kolei z XIX wieku, zgodnie z wytycznymi konserwatorskimi.

Pociągi wróciły do Rabki Zaryte
Pociągi wróciły do Rabki Zaryte/foto: PKP PLK

Powrót pociągów pasażerskich po blisko 20 latach

Od 14 grudnia pociągi regionalne rozpoczną regularne kursy na odcinku Chabówka – Rabka Zaryte. Oznacza to powrót kolejowych połączeń pasażerskich na tej trasie po niemal 20 latach przerwy. Już od 31 sierpnia pociągi dojeżdżają natomiast do przystanku Rabka-Zdrój.

Ze zmodernizowanych peronów pasażerowie mogą dotrzeć m.in. do Krakowa, Zakopanego, Nowego Targu, Skawiny oraz Suchej Beskidzkiej. Po zakończeniu całego projektu „Podłęże–Piekiełko” to właśnie tędy będzie prowadziła najszybsza kolejowa trasa do Zakopanego.

– Dziś finalizujemy ważny etap jednej z największych inwestycji kolejowych w Polsce. Mieszkańcy i turyści szybko i wygodnie dojadą do stacji Rabka Zaryte. To istotny krok na drodze do stworzenia nowego, atrakcyjnego czasowo połączenia kolejowego Krakowa z Podhalem i Sądecczyzną – podkreśla Piotr Grawicz, zastępca dyrektora Regionu Południowego Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK.

Projekt „Podłęże–Piekiełko” zmieni kolej w Małopolsce

Modernizacja i elektryfikacja 75 kilometrów linii kolejowej nr 104 na odcinku Chabówka – Nowy Sącz to pierwszy etap projektu „Podłęże–Piekiełko”. Inwestycja obejmuje również budowę 58 kilometrów nowej linii kolejowej łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną.

Obecnie PKP PLK realizują prace na sześciu odcinkach: Nowy Sącz – bocznica Klęczany, bocznica Klęczany – Limanowa, stacja Limanowa, Szczyrzyc – Tymbark, Rabka Zaryte – Fornale oraz Chabówka – Rabka Zaryte. Dla dwóch kolejnych fragmentów – Tymbark–Limanowa i Podłęże–Gdów – prowadzone są postępowania przetargowe.

Po zakończeniu całego przedsięwzięcia powstanie nowe, szybkie połączenie kolejowe, które znacząco poprawi komunikację Krakowa z Podhalem i Sądecczyzną. Najszybsze pociągi pokonają trasę Kraków – Nowy Sącz w około 60 minut, jadąc z prędkością do 160 km/h, natomiast podróż z Krakowa do Zakopanego zajmie około 90 minut.

Inwestycja jest współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności i ma istotne znaczenie nie tylko dla transportu, ale również dla rozwoju gospodarczego i społecznego regionu.

Komentarze