Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Modernizacja floty i rozwój infrastruktury kolejowej w Ukrainie. Ze wsparciem EBOR

inforail
20.12.2024 12:45
0 Komentarzy

Ukraiński narodowy przewoźnik kolejowy, Ukrzaliznycia, dzięki wsparciu Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju (EBOR), rozpoczyna realizację dwóch kluczowych projektów.

W ramach podpisanych umów kredytowych przewoźnik otrzyma rekordowe 480 mln euro na modernizację floty elektrycznych lokomotyw oraz budowę własnej infrastruktury gazowej do generacji energii elektrycznej.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie są przewidywane korzyści operacyjne z wprowadzenia nowych dwusystemowych lokomotyw elektrycznych dla Ukrzaliznyci w kontekście eksportu i transportu krajowego?
  2. Czy gazowe elektrownie planowane przez Ukrzaliznyci będą miały potencjał zasilania innych sektorów poza kolejnictwem, takich jak infrastruktura krytyczna czy lokalne społeczności?
  3. Jakie są konkretne terminy realizacji obu projektów i czy przewiduje się jakieś potencjalne trudności związane z ich wdrożeniem?
Podpisanie umowy z EBOR
Podpisanie umowy z EBOR/foto: UZ

Modernizacja floty elektrycznych lokomotyw

Ukrzaliznycia, która od lat boryka się z problemem starzejącego się parku lokomotyw, podejmuje znaczące kroki w celu unowocześnienia swojego taboru. Dzięki pożyczce od EBOR o wartości do 300 mln euro, przewoźnik planuje zakup 80 nowoczesnych, dwusystemowych lokomotyw elektrycznych, co pozwoli na efektywniejszą obsługę transportu towarowego i pasażerskiego.

Lokomotywy te będą zdolne do pracy na odcinkach z różnymi systemami zasilania, co zwiększy elastyczność i efektywność przewozów. Pożyczka zostanie rozłożona na okres 18 lat z oprocentowaniem wynoszącym EURIBOR+1%. Dodatkowo projekt współfinansuje Światowy Bank poprzez grant inwestycyjny w wysokości 190 mln USD w ramach inicjatywy RELINC, której celem jest odbudowa kluczowej infrastruktury logistycznej.

W maju 2024 roku ogłoszono przetarg na zakup lokomotyw, a w listopadzie przeprowadzono weryfikację techniczną złożonych ofert. Pierwsze lokomotywy mają zacząć działać w ciągu najbliższych lat, co wpłynie na zwiększenie zdolności eksportowych Ukrainy oraz poprawę jakości przewozów krajowych.

Budowa infrastruktury

Drugim strategicznym projektem Ukrzaliznyci jest budowa gazowych elektrowni generujących energię elektryczną. W obliczu destabilizacji ukraińskiego systemu energetycznego spowodowanej działaniami wojennymi, gazowe elektrownie mają zapewnić niezależność energetyczną i stabilność przewozów.

EBOR przeznaczy na ten cel 180 mln euro, a dodatkowe 65 mln euro pochodzić będzie z grantów od międzynarodowych darczyńców. Wsparcie w wysokości 12 mln euro zapewnił już rząd Wielkiej Brytanii za pośrednictwem Wspólnoty Energetycznej.

Plany Ukrzaliznyci obejmują zakup i instalację kompletnych stacji gazowych o łącznej mocy około 255 MW. Będą one wykorzystywane zarówno do zasilania infrastruktury kolejowej, jak i obiektów krytycznej infrastruktury energetycznej w całym kraju.

Znaczenie inwestycji dla Ukrainy

Nowe projekty Ukrzaliznyci to nie tylko odpowiedź na bieżące potrzeby infrastrukturalne, ale także ważny krok w kierunku wzmocnienia niezależności energetycznej i zwiększenia zdolności transportowych kraju. Jak podkreślił przewodniczący zarządu Ukrzaliznyci, Ołeksandr Percowski, modernizacja floty lokomotyw oraz budowa gazowych elektrowni pozwolą na szybszą i bardziej niezawodną realizację przewozów, co wpłynie pozytywnie na gospodarkę Ukrainy oraz jej integrację z rynkami europejskimi.

W kontekście obecnych wyzwań, takich jak kryzys energetyczny i konflikty zbrojne, inwestycje te są niezbędne dla zapewnienia ciągłości funkcjonowania systemu kolejowego i wspierania rozwoju gospodarczego Ukrainy. Dzięki współpracy z międzynarodowymi instytucjami finansowymi, projekty są realizowane na korzystnych warunkach finansowych, co zwiększa ich opłacalność i efektywność.

Ukrzaliznycia, poprzez strategiczne inwestycje w modernizację taboru i rozwój infrastruktury energetycznej, stawia na innowacje i stabilność operacyjną. Projekty te są dowodem na skuteczność współpracy międzynarodowej i zaangażowanie w odbudowę oraz rozwój Ukrainy, mimo trudnych okoliczności. Dzięki nim ukraińska kolej ma szansę stać się bardziej konkurencyjna i lepiej przygotowana na wyzwania przyszłości.

Komentarze