Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Mława Miasto nie wypaliła. Pociągi PKP Intercity wracają na stację Mława

inforail
29.07.2025 13:30
0 Komentarzy

W odpowiedzi na zapytanie poselskie złożone przez Posłankę Paulinę Matysiak w sprawie przywrócenia zatrzymań pociągów dalekobieżnych na stacji Mława, Ministerstwo Infrastruktury opublikowało szczegółowe stanowisko.

Decyzja o zmianie lokalizacji przystanku – z Mławy na Mławę Miasto – miała charakter pilotażowy i została podjęta w odpowiedzi na postulaty mieszkańców, jednak dane zebrane w trakcie testowego wdrożenia wskazują, że oczekiwane rezultaty nie zostały osiągnięte.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie czynniki zdecydowały o niepowodzeniu pilotażowego zatrzymywania pociągów dalekobieżnych na przystanku Mława Miasto?
  2. W jaki sposób Ministerstwo Infrastruktury analizuje i ocenia efektywność lokalizacji przystanków kolejowych?
  3. Jakie znaczenie dla decyzji przewozowych mają postulaty mieszkańców w kontekście wyników analizy frekwencyjnej?
Pociąg PKP Intercity
Pociąg PKP Intercity/foto: PKP PLK

Przeniesienie zatrzymań – geneza decyzji

Zmiana miejsca zatrzymywania pociągów dalekobieżnych z klasycznej stacji Mława na nowy przystanek Mława Miasto została wdrożona z inicjatywy samych mieszkańców, którzy wskazywali na dogodniejszą lokalizację nowego przystanku względem centrum miasta. Wspierając ten postulat, organizator międzywojewódzkich przewozów kolejowych – minister właściwy ds. transportu – podjął decyzję o uruchomieniu testowego zatrzymywania pociągów dalekobieżnych na Mławie Miasto.

Wyniki pilotażu – Mława Miasto zawiodła oczekiwania

Mimo potencjalnych zalet lokalizacyjnych nowego przystanku, przeprowadzona analiza danych frekwencyjnych i eksploatacyjnych wykazała, że przystanek Mława Miasto nie spełnił oczekiwań. Choć szczegółowe dane nie mogą zostać ujawnione z uwagi na ochronę informacji handlowych, udostępnione zagregowane wskaźniki są jednoznaczne:

  • liczba pasażerów korzystających z przystanku Mława Miasto była o około 7% niższa niż na stacji Mława w analogicznym okresie,
  • stacja Mława wykazuje większą i bardziej stabilną wymianę pasażerską,
  • infrastruktura stacji Mława (np. parkingi) wciąż zapewnia dogodny dostęp do usług przewozowych.

W związku z brakiem wyraźnego wzrostu zainteresowania podróżami z przystanku Mława Miasto, Ministerstwo uznało, że rozwiązanie nie przynosi zakładanych korzyści operacyjnych ani pasażerskich.

Co dalej ze stacją Mława?

Ministerstwo zapewnia, że stacja Mława pozostaje dobrze skomunikowana, zarówno w ramach siatki dalekobieżnej PKP Intercity, jak i w połączeniach regionalnych obsługiwanych przez Koleje Mazowieckie. Stacja ta, mimo iż oddalona od centrum o około 3 km, spełnia wymogi efektywności przewozowej i bezpieczeństwa operacyjnego.

Procedowanie petycji i dalsze działania

Zgodnie z przekazanym stanowiskiem, petycje i wnioski w tej sprawie zostaną rozpatrzone bez zbędnej zwłoki, a najpóźniej w ustawowym terminie 3 miesięcy. Ministerstwo Infrastruktury, wspólnie z PKP Intercity, zapowiada dalsze działania oparte na obiektywnych analizach zapotrzebowania przewozowego oraz dialogu z lokalnymi społecznościami.

Choć zmiana stacji zatrzymania pociągów dalekobieżnych była efektem oddolnego postulatu, rzeczywistość przewozowa i preferencje pasażerów wskazują, że stacja Mława nadal lepiej spełnia swoją funkcję w systemie transportowym regionu. Ministerstwo podkreśla, że każda decyzja w tym zakresie opiera się na twardych danych, analizie realnego popytu oraz trosce o jakość i efektywność przewozów kolejowych.

Komentarze