Mława Miasto nie wypaliła. Pociągi PKP Intercity wracają na stację Mława
W odpowiedzi na zapytanie poselskie złożone przez Posłankę Paulinę Matysiak w sprawie przywrócenia zatrzymań pociągów dalekobieżnych na stacji Mława, Ministerstwo Infrastruktury opublikowało szczegółowe stanowisko.
Decyzja o zmianie lokalizacji przystanku – z Mławy na Mławę Miasto – miała charakter pilotażowy i została podjęta w odpowiedzi na postulaty mieszkańców, jednak dane zebrane w trakcie testowego wdrożenia wskazują, że oczekiwane rezultaty nie zostały osiągnięte.
Rozkład jazdy:
- Jakie czynniki zdecydowały o niepowodzeniu pilotażowego zatrzymywania pociągów dalekobieżnych na przystanku Mława Miasto?
- W jaki sposób Ministerstwo Infrastruktury analizuje i ocenia efektywność lokalizacji przystanków kolejowych?
- Jakie znaczenie dla decyzji przewozowych mają postulaty mieszkańców w kontekście wyników analizy frekwencyjnej?
Przeniesienie zatrzymań – geneza decyzji
Zmiana miejsca zatrzymywania pociągów dalekobieżnych z klasycznej stacji Mława na nowy przystanek Mława Miasto została wdrożona z inicjatywy samych mieszkańców, którzy wskazywali na dogodniejszą lokalizację nowego przystanku względem centrum miasta. Wspierając ten postulat, organizator międzywojewódzkich przewozów kolejowych – minister właściwy ds. transportu – podjął decyzję o uruchomieniu testowego zatrzymywania pociągów dalekobieżnych na Mławie Miasto.
Wyniki pilotażu – Mława Miasto zawiodła oczekiwania
Mimo potencjalnych zalet lokalizacyjnych nowego przystanku, przeprowadzona analiza danych frekwencyjnych i eksploatacyjnych wykazała, że przystanek Mława Miasto nie spełnił oczekiwań. Choć szczegółowe dane nie mogą zostać ujawnione z uwagi na ochronę informacji handlowych, udostępnione zagregowane wskaźniki są jednoznaczne:
- liczba pasażerów korzystających z przystanku Mława Miasto była o około 7% niższa niż na stacji Mława w analogicznym okresie,
- stacja Mława wykazuje większą i bardziej stabilną wymianę pasażerską,
- infrastruktura stacji Mława (np. parkingi) wciąż zapewnia dogodny dostęp do usług przewozowych.
W związku z brakiem wyraźnego wzrostu zainteresowania podróżami z przystanku Mława Miasto, Ministerstwo uznało, że rozwiązanie nie przynosi zakładanych korzyści operacyjnych ani pasażerskich.
Co dalej ze stacją Mława?
Ministerstwo zapewnia, że stacja Mława pozostaje dobrze skomunikowana, zarówno w ramach siatki dalekobieżnej PKP Intercity, jak i w połączeniach regionalnych obsługiwanych przez Koleje Mazowieckie. Stacja ta, mimo iż oddalona od centrum o około 3 km, spełnia wymogi efektywności przewozowej i bezpieczeństwa operacyjnego.
Procedowanie petycji i dalsze działania
Zgodnie z przekazanym stanowiskiem, petycje i wnioski w tej sprawie zostaną rozpatrzone bez zbędnej zwłoki, a najpóźniej w ustawowym terminie 3 miesięcy. Ministerstwo Infrastruktury, wspólnie z PKP Intercity, zapowiada dalsze działania oparte na obiektywnych analizach zapotrzebowania przewozowego oraz dialogu z lokalnymi społecznościami.
Choć zmiana stacji zatrzymania pociągów dalekobieżnych była efektem oddolnego postulatu, rzeczywistość przewozowa i preferencje pasażerów wskazują, że stacja Mława nadal lepiej spełnia swoją funkcję w systemie transportowym regionu. Ministerstwo podkreśla, że każda decyzja w tym zakresie opiera się na twardych danych, analizie realnego popytu oraz trosce o jakość i efektywność przewozów kolejowych.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze