Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Minister Klimczak: Radio-stop będzie szyfrowany. Koniec ingerencji w systemy łączności kolejowej

inforail
19.11.2025 08:30
0 Komentarzy

Po aktach dywersji na trasie Warszawa–Lublin rząd zapowiada zdecydowane działania na rzecz zwiększenia bezpieczeństwa polskiej kolei.

Minister infrastruktury Dariusz Klimczak ogłosił, że wkrótce niemożliwa będzie jakakolwiek ingerencja w system łączności kolejowej, a kluczowy system bezpieczeństwa – „radio-stop” – zostanie objęty szyfrowaniem.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie kluczowe zmiany w systemach bezpieczeństwa kolejowego zapowiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak?
  2. Dlaczego system „radio-stop” wymaga wprowadzenia szyfrowania i jakie incydenty ujawniły jego słabe zabezpieczenia?
  3. W jaki sposób cyfrowy system łączności maszynisty z dyspozytorem ma zwiększyć bezpieczeństwo przewozów towarowych?
Dariusz Klimczak
Dariusz Klimczak

Akt dywersji na trasie Warszawa–Lublin

W miniony weekend doszło do dwóch niebezpiecznych incydentów na linii Warszawa – Lublin. W pierwszym przypadku eksplozja uszkodziła tor kolejowy. W drugim pociąg przewożący 475 pasażerów musiał gwałtownie hamować z powodu uszkodzenia infrastruktury. Prokuratura prowadzi śledztwo w sprawie aktów o charakterze terrorystycznym.

Końcowy etap prac nad cyfrowymi systemami bezpieczeństwa

Minister Klimczak poinformował, że resort infrastruktury jest na finiszu negocjacji z wykonawcami nowoczesnych systemów cyfrowych, które mają zabezpieczyć kolej przed sabotażem i cyberatakami. Minister uczestniczył we wtorek w odprawie z władzami PKP Polskie Linie Kolejowe i przekazał, że celem jest pełna cyfryzacja i ochrona systemów zarządzania ruchem.

Wybrane towary tylko z cyfrową łącznością

Wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy część ładunków będzie mogła być przewożona wyłącznie przy wykorzystaniu cyfrowego systemu komunikacji między maszynistą a dyspozytorem. Dotychczas używane systemy analogowe przy tego typu przewozach zostaną wycofane.

Szyfrowanie sygnału „radio-stop” jeszcze w tym roku

Jednym z kluczowych elementów modernizacji jest szyfrowanie systemu „radio-stop”. Umożliwia on natychmiastowe zatrzymanie pociągów poprzez wysłanie komendy na określonej częstotliwości radiowej. W ostatnich latach system był podatny na zakłócenia, ponieważ komendy nie były szyfrowane ani autoryzowane.

Klimczak zapowiedział, że szyfrowanie sygnału radio-stop ma zostać wdrożone z końcem lub na przełomie tego roku.

Akt dywersji na kolei
Akt dywersji na kolei

Wcześniejsze incydenty z nieautoryzowanym „radio-stop”

W sierpniu 2023 roku doszło do jednego z najbardziej znanych ataków na system radio-stop – kilkanaście pociągów zatrzymało się po nieuprawnionym nadaniu komendy. Sprawcy wykorzystali lukę w systemie, a w tle nadawanego sygnału pojawił się hymn Rosji i fragment przemówienia Władimira Putina. Incydent ujawnił poważne braki w zabezpieczeniach.

Kolej w Polsce czeka cyfrowa rewolucja

Zapowiadane przez ministra zmiany mają doprowadzić do całkowitej modernizacji systemów łączności kolejowej. Cel jest jasny: zwiększenie bezpieczeństwa, odporności na ataki oraz ograniczenie ryzyka dywersji, a także unowocześnienie zarządzania ruchem pociągów.

Komentarze