Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Minister Klimczak: nie ma zgody na wagony wyprodukowane przez Fabrykę Pojazdów Szynowych

inforail
26.09.2025 08:30
0 Komentarzy

Minister Infrastruktury Dariusz Klimczak oświadczył, że „nie ma zgody na wagony” wyprodukowane przez Fabrykę Pojazdów Szynowych Cegielski dla PKP Intercity.

Nowy wagon został pokazany podczas targów kolejowych TRAKO. Przewoźnik podał, że w obecnej formie „nie spełniają one ich oczekiwań”.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie konkretne poprawki powinny zostać wprowadzone w projekcie wagonów FPS, aby mogły one spełniać wymagania PKP Intercity i pasażerów?
  2. Czy ministerstwo infrastruktury planuje dodatkowe działania nadzorujące realizację kontraktu z FPS, aby uniknąć podobnych problemów w przyszłości?
  3. Jakie będą konsekwencje dla harmonogramu dostaw wagonów, jeśli konieczne okażą się większe zmiany w projekcie prototypu?
Wagon FPS
Wagon FPS dla PKP Intercity

Kontrowersje na Trako

Nowy wagon produkowany przez Fabrykę Pojazdów Szynowych H. Cegielski dla PKP Intercity został zaprezentowany w trakcie trwających w Gdańsku Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO 2025. Wzbudził on kontrowersje wśród gości targów. Na portalach branżowych najczęściej krytykowanym rozwiązaniem jest brak okien po stronie korytarza, co – zdaniem osób wypowiadających się – ogranicza dostęp naturalnego światła i obniża komfort podczas długich przejazdów. Innym zarzutem jest ciasnota wnętrza wagonów. Osoby wypowiadające się wskazują na ograniczoną przestronność, co może wpływać na komfort podróży, zwłaszcza podczas długich tras.

Minister Infrastruktury Dariusz Klimczak w czwartek w Radio ZET podkreślił, że „nie ma zgody na te wagony”. – Nie zgodzimy się na te pociągi. Intercity wydał jasny komunikat w tej sprawie – powiedział.

Dodał, że firma (FPS H. Cegielski) podjęła nie najlepszą decyzję przedstawiając wagony, jednak jest to tylko prototyp, który na zlecenie resortu ma być remontowany.

Do zarzutów gości odwiedzających targi, odniosło się biuro prasowe PKP Intercity, które zamówiło wagony z fabryce Cegielskiego. W przesłanym PAP komunikacie podało, że przewoźnik z uwagą przyjął opinie oraz krytyczne głosy na temat pierwszego wagonu. „Podzielamy te spostrzeżenia – pojazd w obecnej formie nie spełnia naszych oczekiwań ani standardów, jakie chcemy zapewniać naszym pasażerom” – zaznaczono.

Zauważono, że prezentacja wagonu na targach TRAKO służy przede wszystkim zebraniu opinii ekspertów branżowych oraz przyszłych użytkowników, które zostaną wykorzystane przez producenta do wprowadzenia niezbędnych korekt.

„Naszym priorytetem jest dostarczanie nowoczesnych, komfortowych i niezawodnych wagonów, które odpowiadają na potrzeby podróżnych i wyzwania współczesnego transportu kolejowego” – zapewniło PKP Intercity.

Przewoźnik dodał, że przed producentem wagonów stoi jeszcze wiele pracy, aby prototyp został rozwinięty i mógł zostać wdrożony do eksploatacji zgodnie z wymaganiami przewoźnika.

„Oczekujemy, że H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych podejmie działania, które pozwolą jak najszybciej wyeliminować wskazane niedociągnięcia i udoskonalić projekt (…)” – oświadczył przewoźnik.

Przypomniano, że pierwsze wagony od Cegielskiego Intercity odbierze w 2026 roku. „Liczymy, że ten czas zostanie przeznaczony na zmiany, jakich oczekują pasażerowie i PKP Intercity” – podkreślono.

Do sprawy odniósł się również producent wagonów FPS H. Cegielski. W przesłanym PAP oświadczeniu przekazano, że na targach wystawiono wagon klasy drugiej.

Wskazano natomiast, że „naturalne różnice w zakresie wyposażenia i materiałów wynikają zarówno z wymagań kontraktowych, jak i odmiennych standardów przewidzianych dla poszczególnych klas”.

Podkreślono, że zastosowane rozwiązania oraz materiały zostały dobrane zgodnie z obowiązującymi normami, w uzgodnieniu z PKP Intercity, które aktywnie uczestniczyło w procesie konfiguracji pojazdu. „Wierzymy, że zapewnią one trwałość, bezpieczeństwo i komfort codziennej eksploatacji wagonów” – przekazano.

W dalszej części oświadczenia zapewniono, że producent wagonów wsłuchuje się w głosy pasażerów i ekspertów, które pojawiły się w trakcie targów i będą one cennym wsparciem także dla zamawiającego przy podejmowaniu decyzji o ewentualnych modyfikacjach.

Cegielski zwrócił ponadto uwagę, że ostateczny kształt produktu zawsze wynika z decyzji i akceptacji zamawiającego. „My, jako producent, realizujemy zamówienie zgodnie z wymaganiami klienta i pozostajemy gotowi do wdrożenia wszelkich zmian, które zostaną przez niego uznane za konieczne” – zaznaczono.

Producent napisał również, że dwa lata temu zaprezentowano makietę przedziału wagonu klasy I, i że przedstawione wówczas wizualizacje stanowiły koncepcję zabudowy przedziału zamawiającego, a niej finalny efekt.

Umowa na dostawę wagonów

W lipcu 2024 r. spółka PKP InterCity podpisała z FPS kontrakt o wartości ponad 4,2 mld zł na zakup 300 nowych wagonów. W umowie przewidziano możliwość skorzystania przez przewoźnika z opcji kupna dodatkowych 150 wagonów, co podniosłoby wartość kontraktu do ponad 6,3 mld zł. Kilka tygodni temu prezes PKP Intercity zapowiedział zamówienie w FPS 150 dodatkowych wagonów i tym samym rozszerzenie ubiegłorocznej umowy.

FPS jest jedną z najstarszych firm produkujących tabor kolejowy. Pierwsze wagony kolejowe ze znakiem Cegielskiego wyprodukowane zostały w 1921 r. W 1926 r. fabryka rozpoczęła produkcję parowozów. Po II wojnie światowej firma działała pod nazwami Fabryka Wagonów i Fabryka Lokomotyw i Wagonów. W wyniku prowadzonych przekształceń w 1997 r. na bazie Fabryki Lokomotyw i Wagonów powstało przedsiębiorstwo H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o., które kontynuuje działalność produkcyjną i usługową w zakresie taboru szynowego. Od 2010 r. 100 proc. udziałów w FPS ma Agencja Rozwoju Przemysłu (ARP). (PAP)

Komentarze