Miliony na nowe składy. Sztokholm zamawia kolejne pociągi od Stadlera
Stołeczny przewoźnik Stockholm Transport (SL) zamówił dziesięć kolejnych elektrycznych zespołów trakcyjnych Stadler X15p o wartości 94 mln franków szwajcarskich.
Nowe pojazdy będą obsługiwać unikalną, wąskotorową linię Roslagsbanan, łączącą północno-wschodnie przedmieścia Sztokholmu z centrum miasta.
Rozkład jazdy:
- Ile nowych pociągów Stadlera zamówił stołeczny przewoźnik Stockholm Transport?
- Kiedy planowane są pierwsze dostawy i rozpoczęcie eksploatacji nowych jednostek X15p?
- Jakie inne kontrakty Stadler realizuje obecnie w krajach skandynawskich?
Kolejne Stadlery dla Roslagsbanan
Roslagsbanan to wyjątkowa sieć kolejowa o rozstawie toru zaledwie 891 mm i długości 65 kilometrów. Stadler dostarczył pierwsze pociągi na tę linię w 2023 r., a ich niezawodność potwierdziła się nawet w trudnych warunkach klimatycznych Szwecji.
– Nasze nowoczesne pociągi X15p zwiększyły komfort podróży i poprawiły jakość usług. Nowe zamówienie potwierdza nasze dążenie do zapewnienia niezawodnego, wygodnego i zrównoważonego transportu publicznego dla regionu Sztokholmu – podkreśla Annika Bergström, kierownik ds. rozwoju Roslagsbanan.
Nowoczesny tabor zastąpi 30-letnie pociągi
Nowe jednostki zastąpią tabor liczący ponad 30 lat. Każdy z pociągów oferuje 150 miejsc siedzących i może przewieźć około 300 pasażerów. Składy będą całkowicie bezbarierowe, z dużą przestrzenią dla wózków dziecięcych i inwalidzkich.
Produkcja pojazdów rozpocznie się w zakładach Stadlera w Bussnang (kanton Thurgau, Szwajcaria), a dostawy przewidziano etapami od 2027 roku. Wejście do eksploatacji planowane jest w 2028 roku. Umowa obejmuje także opcję rozszerzenia zamówienia o kolejne 31 pojazdów.
Stadler umacnia pozycję w Skandynawii
Nowe zamówienie złożone przez SL wpisuje się w dynamiczną ekspansję Stadlera w krajach skandynawskich:
- Szwecja: AB Transitio zamówiło niedawno 13 piętrowych jednostek KISS, a od 2029 r. siedem pociągów FLIRT obsłuży połączenie Arlanda Express.
- Norwegia: w 2023 r. Norske Tog zamówiło 17 pociągów dalekobieżnych z opcją rozszerzenia do 100 jednostek.
- Finlandia: w 2022 r. VR Group zakupiło 20 kolejnych FLIRT-ów, powiększając flotę do 101 pojazdów.
- Dania: Stadler dostarcza 24 pociągi bateryjne dla Lokaltog, co stanowi przełom w rozwoju niskoemisyjnej mobilności.
– Jesteśmy bardzo zadowoleni z zaufania, jakim obdarza nas SL. To zamówienie potwierdza nasze kompetencje w dostarczaniu rozwiązań szytych na miarę, także w trudnych warunkach. Skandynawia to dla nas rynek strategiczny i cieszymy się, że możemy dalej wzmacniać tam swoją obecność – zaznacza Christian König, zastępca szefa marketingu i sprzedaży w Stadlerze.
Rozwiązania szyte na miarę
Nietypowy rozstaw torów Roslagsbanan wymaga specjalnie zaprojektowanych pojazdów. Elastyczne podejście i umiejętność dostosowania się do potrzeb klientów to – jak podkreśla Stadler – cecha wyróżniająca firmę na tle konkurencji.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze