Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Miliony na nowe składy. Sztokholm zamawia kolejne pociągi od Stadlera

inforail
25.08.2025 12:30
0 Komentarzy

Stołeczny przewoźnik Stockholm Transport (SL) zamówił dziesięć kolejnych elektrycznych zespołów trakcyjnych Stadler X15p o wartości 94 mln franków szwajcarskich.

Nowe pojazdy będą obsługiwać unikalną, wąskotorową linię Roslagsbanan, łączącą północno-wschodnie przedmieścia Sztokholmu z centrum miasta.

Rozkład jazdy:

  1. Ile nowych pociągów Stadlera zamówił stołeczny przewoźnik Stockholm Transport?
  2. Kiedy planowane są pierwsze dostawy i rozpoczęcie eksploatacji nowych jednostek X15p?
  3. Jakie inne kontrakty Stadler realizuje obecnie w krajach skandynawskich?
Skład Stadlera dla Sztokholmu
Skład Stadlera dla Sztokholmu

Kolejne Stadlery dla Roslagsbanan

Roslagsbanan to wyjątkowa sieć kolejowa o rozstawie toru zaledwie 891 mm i długości 65 kilometrów. Stadler dostarczył pierwsze pociągi na tę linię w 2023 r., a ich niezawodność potwierdziła się nawet w trudnych warunkach klimatycznych Szwecji.

Nasze nowoczesne pociągi X15p zwiększyły komfort podróży i poprawiły jakość usług. Nowe zamówienie potwierdza nasze dążenie do zapewnienia niezawodnego, wygodnego i zrównoważonego transportu publicznego dla regionu Sztokholmu – podkreśla Annika Bergström, kierownik ds. rozwoju Roslagsbanan.

Nowoczesny tabor zastąpi 30-letnie pociągi

Nowe jednostki zastąpią tabor liczący ponad 30 lat. Każdy z pociągów oferuje 150 miejsc siedzących i może przewieźć około 300 pasażerów. Składy będą całkowicie bezbarierowe, z dużą przestrzenią dla wózków dziecięcych i inwalidzkich.

Produkcja pojazdów rozpocznie się w zakładach Stadlera w Bussnang (kanton Thurgau, Szwajcaria), a dostawy przewidziano etapami od 2027 roku. Wejście do eksploatacji planowane jest w 2028 roku. Umowa obejmuje także opcję rozszerzenia zamówienia o kolejne 31 pojazdów.

Stadler umacnia pozycję w Skandynawii

Nowe zamówienie złożone przez SL wpisuje się w dynamiczną ekspansję Stadlera w krajach skandynawskich:

  • Szwecja: AB Transitio zamówiło niedawno 13 piętrowych jednostek KISS, a od 2029 r. siedem pociągów FLIRT obsłuży połączenie Arlanda Express.
  • Norwegia: w 2023 r. Norske Tog zamówiło 17 pociągów dalekobieżnych z opcją rozszerzenia do 100 jednostek.
  • Finlandia: w 2022 r. VR Group zakupiło 20 kolejnych FLIRT-ów, powiększając flotę do 101 pojazdów.
  • Dania: Stadler dostarcza 24 pociągi bateryjne dla Lokaltog, co stanowi przełom w rozwoju niskoemisyjnej mobilności.

Jesteśmy bardzo zadowoleni z zaufania, jakim obdarza nas SL. To zamówienie potwierdza nasze kompetencje w dostarczaniu rozwiązań szytych na miarę, także w trudnych warunkach. Skandynawia to dla nas rynek strategiczny i cieszymy się, że możemy dalej wzmacniać tam swoją obecność – zaznacza Christian König, zastępca szefa marketingu i sprzedaży w Stadlerze.

Rozwiązania szyte na miarę

Nietypowy rozstaw torów Roslagsbanan wymaga specjalnie zaprojektowanych pojazdów. Elastyczne podejście i umiejętność dostosowania się do potrzeb klientów to – jak podkreśla Stadler – cecha wyróżniająca firmę na tle konkurencji.

Komentarze