Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Między koleją a lotnictwem. CRRC wypełni tę lukę osiągając prędkość 600 km/h?

inforail
14.07.2025 12:30
0 Komentarzy

Podczas 12. Światowego Kongresu Kolei Dużych Prędkości, chiński producent CRRC Corporation Ltd. zaprezentował jeden ze swoich najbardziej innowacyjnych projektów – system kolei magnetycznej (maglev) zdolny do osiągania prędkości 600 km/h.

Technologia ta wypełnia lukę pomiędzy konwencjonalną koleją dużych prędkości a transportem lotniczym, oferując szybkie, bezpieczne i przyjazne środowisku rozwiązanie dla przyszłości mobilności.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie cechy wyróżniają nowy system kolei magnetycznej CRRC poza samą prędkością 600 km/h?
  2. W jakich scenariuszach transportowych planowane jest zastosowanie technologii maglev od CRRC?
  3. W jaki sposób nowy system maglev może konkurować z transportem lotniczym na średnich dystansach?
Maglev od CRRC
Maglev od CRRC/foto: CRRC

600 km/h – nowy standard w transporcie naziemnym?

Nowy maglev od CRRC wyróżnia się nie tylko imponującą prędkością, ale również innymi parametrami – producent zapewnia o wysokim poziomie bezpieczeństwa, dużej pojemności przewozowej, inteligentnych systemach zarządzania oraz komfortowych warunkach podróży. Pojazd ten wykorzystuje technologię lewitacji magnetycznej, co pozwala na bezkontaktowy ruch po torze i znaczne ograniczenie tarcia, a tym samym – hałasu i zużycia infrastruktury.

Zielona alternatywa dla samolotów?

CRRC podkreśla ekologiczny wymiar systemu – maglev to zielony środek transportu o wysokiej efektywności energetycznej. Jego rozwój wpisuje się w globalne dążenia do ograniczenia emisji CO₂ i promowania zrównoważonych form mobilności.

System został zaprojektowany z myślą o różnych scenariuszach zastosowania:

  • szybkie połączenia między miastami w obrębie aglomeracji (city clusters),
  • integracja sieci transportowych między głównymi ośrodkami miejskimi,
  • szybki i efektywny transport na długich dystansach, w tym korytarze krajowe i międzynarodowe.

Czy to początek końca dla krajowych lotów?

Prędkość 600 km/h sprawia, że nowy system może skutecznie konkurować z lotnictwem na trasach do 1 500 km, oferując krótszy czas całkowitej podróży (uwzględniając odprawy i dojazdy), a przy tym większy komfort i niższy wpływ na środowisko. Może to całkowicie przekształcić krajobraz transportowy krajów o gęstej sieci dużych miast – takich jak Chiny, Japonia, Niemcy czy Francja.

Komentarze