Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Maszynista SA138 oskarżony po katastrofie kolejowej w Gdyni

inforail
08.05.2025 08:30
0 Komentarzy

Maszynista autobusu szynowego został oskarżony o spowodowanie jesienią 2023 r. w Gdyni katastrofy w ruchu lądowym. W zderzeniu dwóch pociągów zostało rannych dziewięć osób. Mężczyzna przyznał do winy.

Rzecznik prasowy Prokuratury Okręgowej w Gdańsku Mariusz Duszyński poinformował PAP, że Prokuratura Rejonowa w Gdyni zakończyła śledztwo prowadzone w sprawie katastrofy kolejowej, do której doszło 5 października 2023 r. w Gdyni.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie były okoliczności katastrofy kolejowej w Gdyni z 5 października 2023 roku, w której uczestniczył maszynista Piotr K.?
  2. Jakie błędy popełnił Piotr K. podczas prowadzenia autobusu szynowego SA 138-004A, które doprowadziły do zderzenia z pociągiem ROJ 50673?
  3. Jakie konsekwencje prawne grożą Piotrowi K. za nieumyślne sprowadzenie katastrofy w ruchu lądowym?
Wypadek w Gdyni
Wypadek w Gdyni

Akt oskarżenia

„Prokurator 18 kwietnia 2025 r. skierował do Sądu Rejonowego w Gdyni akt oskarżenia przeciwko maszyniście 27–letniemu Piotrowi K. podejrzanemu o sprowadzenie w dniu 5 października 2023 r. w Gdyni katastrofy w ruchu lądowym” – przekazał prokurator Duszyński.

Śledztwo w tej sprawie pod nadzorem Prokuratury Rejonowej w Gdyni prowadzili funkcjonariusze Komendy Miejskiej Policji w Gdyni.

Jak podała prokuratura, 4 października 2023 r. Piotr K. jako maszynista pociągu SA 138-004A rozpoczął zmianę roboczą na stacji Gdynia Główna, gdzie wykonał jazdę na odcinku Gdynia Główna – Hel i Hel – Kuźnica. Następnego dnia, 5 października 2023 r. ok. godziny 6.40, Piotr K., kierując składem SA 138-004A pojechał na stację paliw, by dotankować autobus szynowy. Następnie, po zakończeniu tankowania, Piotr K. miał podjechać autobusem szynowym na tor 1 przy peronie 2 na stacji Gdynia Chylonia.

Duszyński przekazał, że mężczyzna, jadąc z toru nr 404 na tor 21 nie obserwował należycie przedpola jazdy i nie regulował prędkości składu. Przez to nie zastosował się do wskazań tarczy manewrowej nadającej sygnał świetlny oznaczający „Jazda manewrowa zabroniona”, czym doprowadził do rozprucia zwrotnicy i wjechał w trasę przejazdu nadjeżdżającego z naprzeciwka pociągu ROJ 50673 relacji Malbork-Gdynia Chylonia.

Kiedy dyżurna ruchu zauważyła na ekranie obsługiwanego przez siebie komputera, że pociąg SA 138-004A przejechał tarczę manewrową, poleciła Piotrowi K. natychmiastowe zaprzestanie jazdy i rozpoczęła procedurę alarmową. Piotr K. rozpoczął hamowanie awaryjne, podobnie jak maszynista pociągu ROJ 50673. Pomimo tego doszło do czołowego zderzenia pociągów.

W momencie zderzenia się w pociągu ROJ 50673 znajdowało się co najmniej 20 osób, 9 z nich odniosło obrażenia, w tym jedna osoba odniosła ciężki uszczerbek na zdrowiu. W wypadku nikt nie zginął. Obaj maszyniści byli trzeźwi.

Śledczy podali, że w oparciu o zgromadzony w sprawie materiał dowodowy prokurator przedstawiał Piotrowi K. zarzut nieumyślnego sprowadzenia katastrofy w ruchu lądowym. Mężczyzna przesłuchany w charakterze podejrzanego przyznał się do zarzuconego czynu i wyraził skuchę.

Za zarzucane oskarżonemu przestępstwo grozi kara pozbawienia wolności od 6 miesięcy do 8 lat. (PAP)

Komentarze