Maszyniści z Trójmiasta będą szkolić się na symulatorze
Już od czerwca rozpoczną się szkolenia maszynistów z Trójmiasta na najnowocześniejszym symulatorze jazdy lokomotywy Griffin. Jest to pierwszy symulator spółki zlokalizowany w północnym obszarze kraju. Bezpieczeństwo podróży pociągami PKP Intercity to jeden z najważniejszych priorytetów spółki.
Symulator lokomotywy Griffin to pierwsza taka inwestycja w północnej części Polski. Dotychczasowe szkolenia dla maszynistów odbywały się głównie na warszawskim symulatorze, który został oddany do użytku w 2015 roku.
Rozkład jazdy:
- Jakie znaczenie dla poprawy bezpieczeństwa oraz jakości szkoleń maszynistów ma nowy symulator lokomotywy Griffin zlokalizowany w Gdyni?
- Kto jest odpowiedzialny za dostawę i budowę symulatora oraz jakie instytucje uczestniczyły w realizacji projektu?
- Jakie elementy i scenariusze szkoleniowe są odtwarzane podczas treningów maszynistów na nowym symulatorze w Trójmieście?
Bezpieczeństwo przede wszystkim
Dzięki nowemu urządzeniu, spółka będzie w stanie zwiększyć liczbę szkoleń prowadzonych we własnym zakresie, a maszyniści będę mieli okazję utrwalać wiedzę i praktyczne umiejętności na symulatorze lokomotywy Griffin. Te nowoczesne pojazdy zostały wyprodukowane przez nowosądecki NEWAG, który w ramach zawartej umowy w grudniu 2023 roku na dostawę 46 lokomotyw elektrycznych, jest odpowiedzialny również za dostarczenie symulatora do Zakładu Północnego PKP Intercity w Gdyni. Podwykonawcą dla NEWAG w zakresie budowy i dostawy symulatora jest polska firma Autocomp Managament ze Szczecina. Wartość inwestycji wynosi ponad 5 milionów złotych. Symulator jest częścią projektu zakupu 46 lokomotyw, którego wartość wynosi 846 mln zł. Zakup lokomotyw jest współfinansowany ze środków UE, pozyskanych z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).
Bezpieczna kolej to nie tylko inwestycja w nowoczesny tabor, który wyposażony jest w europejski system sterowania pociągiem ERTMS. To również inwestycja w kompetencje naszych pracowników. Zwłaszcza tych, którzy prowadząc codziennie pociągi, odpowiedzialni są za bezpieczeństwo setek, a nawet tysięcy osób obecnych na pokładzie każdego z naszych pociągów. Nowy symulator w Trójmieście, modernizacja dwóch kolejnych w Warszawie, plany zakupu urządzeń dla pozostałych zakładów w kraju – skutecznie działamy na rzecz poprawy bezpieczeństwa z konkretnym planem – podsumował Adam Wawrzyniak, członek zarządu PKP Intercity.
Lokomotywy Griffin to nowoczesne pojazdy, które charakteryzują się bardzo wysoką niezawodnością
i dostępnością, wysokim komfortem pracy maszynisty spełniając równocześnie wymagania technicznych specyfikacji interoperacyjności. Cieszymy się, że powstał symulator tej lokomotywy – powiedział Józef Michalik, wiceprezes NEWAG.
Symulator zlokalizowany jest na pomieszczeniu technicznym PKP Intercity w Gdyni. Składa się z dwóch stref: w pierwszej znajduje się ruchoma platforma z kabiną imitującą lokomotywę Griffin, w drugiej umiejscowione zostało stanowisko dla maszynisty instruktora, który zarządza pracą urządzenia, układa indywidualny scenariusz jazdy i obserwuje osobę szkoloną na ekranie monitora. To on decyduje jak będzie wyglądała trasa oraz warunki jazdy.
Cieszymy się, że to właśnie nasza firma odpowiedzialna jest za projekt, który będzie wykorzystywany na Pomorzu. Maszyniści będą szkolić się na ponad 5 tys. km tras z głównych odcinków linii kolejowych w kraju, które są odwzorowane z największą precyzją. Warto dodać, że sama kabina symulatora oddaje w 100% dynamikę jazdy. Poprzez wykorzystanie układu ruchu zintegrowanego z modelem dynamiki pojazdu, w czasie jazdy kabina przechyla się w sześciu stopniach swobody imitując ruchy pojazdu np. podczas rozjazdów lub na łukach – dodał Arkadiusz Kozaczuk, kierownik projektu firmy AUTOCOMP.
W PKP Intercity na stanowisku maszynisty pracuje blisko 1500 maszynistów. Każdy z nich przechodzi raz w roku kilkugodzinne szkolenie na symulatorze. Spółka przeprowadza również szkolenia na symulatorze dla kandydatów na maszynistów ubiegających się o wydanie pierwszego świadectwa maszynisty, co jest ważnym elementem procesu szkolenia i przygotowuje kandydatów do egzaminu na świadectwo maszynisty przeprowadzanego przez Urząd Transportu Kolejowego. Warto dodać, że urządzenie jest również wykorzystane do sprawdzania umiejętności i reakcji maszynistów, którzy brali udział w zdarzeniach kolejowych.
Podczas szkolenia realizowane są indywidualne scenariusze, obejmujące sytuacje występujące na co dzień podczas prowadzenia ruchu kolejowego. Mogą być to również zdarzenia niestandardowe (związane z obsługą pojazdu trakcyjnego czy sytuacjami ruchowymi) czy niebezpieczne (jak np. związane z infrastrukturą drogową, sterowaniem ruchem kolejowym i sygnalizacją, warunkami pogodowymi, zdarzeniami losowymi z ludźmi, zwierzętami czy pojazdami drogowymi). W trakcie szkoleń ćwiczona jest koncentracja, prawidłowe odczytywanie wskazań sygnalizacji świetlnej, jazdy z wykorzystaniem ETCS, stosowanie przepisów ruchu kolejowego i procedur bezpieczeństwa, a także podzielność uwagi i szybkość reakcji w zależności od sytuacji. Każde szkolenie zakończone jest sporządzeniem przez maszynistę instruktora raportu oceny osoby szkolonej i omówieniem przebiegu jazdy szkoleniowej z pracownikiem. Pierwsze szkolenia maszynistów na nowym symulatorze w Gdyni rozpoczną się już od czerwca.
Komentarze